اخبار روز

قند پنهان را در رژیم غذایی خود پیدا کنید و آن را حذف کنید

الهه جعفرزاده: هنگام کاهش وزن، بسیار مهم است که مراقب مصرف قند خود باشید. بدیهی است که مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند تلاش شما را برای کاهش وزن بی اثر کند. اما مشکل جدی تر این است که شما غذاهایی مصرف می کنید که در ظاهر شیرین نیستند اما حاوی مقادیر پنهان قند هستند. مصرف مداوم این نوع قندها بدون اینکه متوجه شوید می تواند منجر به تجمع چربی در بدن و جلوگیری از کاهش وزن شود.

خطرات قند پنهان

1-افزایش وزن: طبق شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده شده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. شکر اضافه شده بدون تامین مواد مغذی ضروری منجر به کالری اضافی و در نهایت افزایش وزن و مشکلات دیگر می شود.

2. افزایش قند خون: قند پنهان می تواند باعث افزایش سریع سطح قند خون و سپس کاهش شدید آن شود. همچنین می تواند باعث احساس خستگی، گرسنگی و هوس بیشتر غذاهای شیرین شود. این اثر مخرب می تواند متابولیسم را مختل کرده و از کاهش وزن جلوگیری کند.

کدام گروه های غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

1. غذاهای فرآوری شده: بسیاری از غذاهای فرآوری شده، از جمله چیپس، پفک، سس و طعم دهنده های مصنوعی، حاوی قند اضافه شده برای بهبود طعم و ماندگاری هستند.

قند پنهان را در رژیم غذایی خود پیدا کنید و آن را حذف کنید

2. لبنیات کم چرب: یکی ماست کم چرب یکی از محصولات لبنی است که حاوی قندهای پنهان است و در 226 گرم ماست کم چرب حدود 17 تا 33 گرم شکر اضافه شده است. این مقدار با مقدار شکر موجود در یک بسته شکلات مطابقت دارد. علاوه بر ماست، شیر کم چرب نیز از مواد غذایی با محتوای قند پنهان محسوب می شود.

قند پنهان را در رژیم غذایی خود پیدا کنید و آن را حذف کنید

3. نوشیدنی های شیرین: نوشابه ها، آب میوه ها، نوشیدنی های ورزشی و حتی برخی از آب های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی های شیرین کالری بالایی دارند، برای سلامتی مضر هستند و باعث افزایش وزن قابل توجهی می شوند.

قند پنهان را در رژیم غذایی خود پیدا کنید و آن را حذف کنید

4. میان وعده های بسته بندی شده: بارهای گرانولا، ماست های طعم دار و بیشتر غذاهای فرآوری شده که به عنوان میان وعده های سالم به بازار عرضه می شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی شکر اضافه شده هستند. برای کاهش مضرات احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر و بدون قند اضافه باشید یا غذاهای کامل مانند میوه‌ها، آجیل یا تنقلات خانگی را انتخاب کنید.

قند پنهان را در رژیم غذایی خود پیدا کنید و آن را حذف کنید

5. غلات

برچسب “غلات کامل” یا “غنی شده با ویتامین ها و مواد معدنی” روی محصولات غلات لزوماً به این معنی نیست که محصول حاوی شکر افزوده نیست. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که حاوی 10 تا 12 گرم شکر در هر وعده یا کمتر باشد.

قند پنهان را در رژیم غذایی خود پیدا کنید و آن را حذف کنید

راهکارهایی برای شناسایی و از بین بردن قندهای پنهان

1. هنگام خرید مواد غذایی، سعی کنید فهرست مواد تشکیل دهنده را با دقت بخوانید و از مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه ای است که به “-ose” ختم می شود خودداری کنید.

2. روی غذاهای مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها حاوی قندهای طبیعی و همچنین فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و به طور کلی گزینه های سالم تری هستند که به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می کنند.

3. آماده کردن وعده های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد را می دهد و به شما امکان می دهد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای شکر تصفیه شده، از شیرین کننده های طبیعی مانند میوه ها، ادویه جات ترشی جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

4. فریب محصولاتی که برچسب “کم چربی” یا “کم کالری” دارند را نخورید. این محصولات به جای کم چرب بودن، ممکن است حاوی قند پنهان باشند تا طعم از دست رفته را جبران کنند.

بیشتر بخوانید:

چرا زنان باید از مصرف شکر پرهیز کنند یا آن را کاهش دهند؟

با حذف قند از رژیم غذایی چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

این نوشیدنی ها را ننوشید؛ شما چاق می شوید

با این کارها به راحتی وزن کم کنید / 10 چالش کاهش وزن ساده و موثر

منبع: قایق اجتماعی

۴۷۲۳۲

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا