اخبار روز

فواید شنا که نمی دانستید

شنا یک تمرین موثر و در عین حال بدون زحمت است که همه می توانند از آن بهره ببرند. متخصصان می گویند که شنا به مدت حداقل 30 دقیقه یا 20 تا 60 دور (در تمام طول استخر) می تواند به طور قابل توجهی سلامت کلی بدن را بهبود بخشد. شنای روزانه نیز فواید زیادی دارد و عوارض منفی ندارد.

به گزارش روزیاتو، می خواهیم مزایای شنای منظم را ببینیم.

1- کیفیت خواب شما ممکن است بهبود یابد

مطالعات نشان داده اند که ورزش هوازی کیفیت خواب را بهبود می بخشد و شنا نیز از این قاعده مستثنی نیست. طبق تحقیقات، تعریق در حین فعالیت بدنی می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. شنا یک راه عالی برای به دست آوردن فواید قلبی عروقی بدون شکستن عرق است. شنا کل بدن را آرام می کند، از جمله ضربان قلب، که به مغز کمک می کند سریعتر به خواب برود.

2- می تواند هوش کودکان را افزایش دهد

دانشمندان استرالیایی در مطالعه ای بر روی 7000 کودک زیر 5 سال، کودکانی را که به طور منظم شنا می کردند با کودکانی که شنا نمی کردند مقایسه کردند. این تحقیق نشان داد کودکانی که زودتر شنا می‌کردند، مهارت‌های حرکتی بهتری داشتند و در یادگیری زبان و ریاضی سریع‌تر عمل کردند.

این نتایج نشان می دهد که آشنایی کودکان با شنا در سنین پایین به آنها کمک می کند تا مهارت های شنای خود را بهبود بخشند و توانایی های شناختی خود را افزایش دهند.

3- می تواند ظرفیت ریه ها را افزایش دهد

شنا یک ورزش قلبی عروقی عالی است زیرا قلب را تحریک می کند تا اکسیژن را به عضلات پمپ کند تا حرکت را تسهیل کند. هر چه شنا طولانی‌تر باشد، ماهیچه‌ها به اکسیژن بیشتری نیاز دارند و باعث می‌شود ضربان قلب برای پاسخگویی به این نیاز افزایش یابد.

علاوه بر این، هنگام شنا، ریه‌ها برای تامین اکسیژن مورد نیاز بدن برای این فعالیت سخت‌تر کار می‌کنند و در نهایت ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهند. برای بهره مندی کامل از مزایای شنا، تداوم و برنامه مدون در این ورزش ضروری است.

4- می تواند سرعت پیری را کاهش دهد

اگرچه هیچ چیز نمی تواند روند پیری را به طور کامل معکوس کند، اما شنا فواید زیادی در این زمینه دارد. شنا منظم می تواند به کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش توده عضلانی، بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی کمک کند و حفظ تعادل را برای افراد مسن آسان تر کند. علاوه بر این، شنای منظم می تواند به افرادی که درد مفاصل دارند کمک کند.

5- برای افراد مبتلا به آسم می تواند مفید باشد

افراد مبتلا به آسم ممکن است در هوای سرد یا خشک ورزش کنند، زیرا باعث انقباض برونشیول‌های ریه می‌شود و تنفس را دشوار می‌کند. با این حال، شنا یک ورزش آسان است که می تواند این مشکل را کاهش دهد.

محیط مرطوب استخرها به جبران رطوبت از دست رفته در طول تنفس فعال کمک می کند و به افراد مبتلا به آسم کمک می کند تا راحت تر حرکت کنند.

6- می تواند سطح انرژی کلی را افزایش دهد

همه ما می دانیم که فعالیت بدنی در افزایش طول عمر و بهبود سطح انرژی نقش دارد. شنا، به ویژه، می تواند برای افراد در تمام سنین و سطوح تناسب اندام مفید باشد. سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه شنا می تواند فواید قابل توجهی برای بدن و سلامت کلی بدن داشته باشد. شنا همچنین متابولیسم شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا با کمترین تلاش تناسب اندام بمانید.

7- برای افراد دارای معلولیت و بیماران ام اس می تواند مفید باشد

افرادی که محدودیت های حرکتی دارند اغلب فرصت های زیادی برای جابجایی ندارند. با این حال، شنا می تواند انتخاب خوبی برای آنها باشد زیرا این ورزش می تواند فشار وارده به مفاصل و ماهیچه ها را در عین تقویت آنها کاهش دهد. شنا همچنین حس استقلال را ایجاد می کند و به فرد اجازه می دهد بدون اتکا به کمک دیگران ورزش کند.

شنا همچنین می تواند به تسکین درد در افراد مبتلا به ام اس کمک کند. یک مطالعه نشان داد کسانی که به طور منظم ورزش می کردند کاهش قابل توجهی در درد داشتند.

8- می تواند توده عضلانی را افزایش دهد

شنا ممکن است مانند وزنه برداری نباشد، اما یک ورزش متعادل است که از تمام گروه های عضلانی بدن بسته به نوع شنا استفاده می کند. شنا می تواند به کاهش تنش عضلانی، آسیب ها و استرس متابولیک با کاهش فشار روی مفاصل و ایجاد فعالیت بدنی متعادل کمک کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا