اخبار روز

فواید تریاک برای کاهش دیابت، فشار خون و چربی خون؛ درست یا غلط؟

به گزارش مگتو، حمید نجفی پور، عضو هیأت علمی و استاد گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص گفت: مطالعات زیادی در رابطه با مصرف تریاک بر روی لیپیدها و چربی خون انجام شده است. فشار خون و قند خون. کار انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی در این حوزه با حجم نمونه بزرگ 6000 نفر از جمعیت کرمان انجام شد، در حالی که در مطالعات انسانی قبلی حجم نمونه کوچک و در یک مطالعه حداکثر حجم نمونه 940 نفر بود. .

وی افزود: این تعداد از افراد در گروه سنی 15 تا 75 سال به صورت تصادفی از بین جمعیت شهرستان انتخاب و با دعوت به درمانگاه بعثت و انجام آزمایشاتی از قبیل قند ناشتا، چربی خون و هموگلوبین گلیکوزیله و نیز انجام شد. معاینه پزشکی، اندازه گیری فشار خون، اندازه و وزن خون و همچنین انجام مصاحبه در مورد سایر عوامل خطر بیماری عروق کرونر قلب مورد بررسی قرار گرفت.
ایسنا نوشت: نجفی پور ادامه داد: طی معاینات بالینی و بر اساس اطلاعات وی مشخص شد که تقریباً 11 درصد از این جمعیت نمونه تریاک مصرف می کردند که از این تعداد 5 درصد مصرف تفریحی و 5.6 درصد معتاد بودند.
وی تصریح کرد: هم این مطالعه انسانی و هم مطالعات حیوانی که انجام داده ایم نشان می دهد که مصرف تریاک برای کاهش قند خون و درمان دیابت موثر نیست.
این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در این جامعه نمونه، شیوع دیابت در افرادی که تریاک مصرف نمی کردند 8.5 درصد، در مصرف کنندگان تفریحی 8.4 درصد و در معتادان 8.2 درصد بود.

وی با اشاره به تفاوت 0.3 درصدی در این مطالعه گفت: از نظر بالینی و علمی این تفاوت معنادار نیست و نشان می دهد فردی که برای کنترل دیابت تریاک مصرف کرده اشتباه بزرگی کرده است.

نجفی پور با اشاره به اینکه فعالیت بدنی در کاهش فشار خون، دیابت و چربی خون موثر است، گفت: شیوع کم تحرکی به این معناست که کم تحرکی در افرادی که تریاک مصرف نمی کنند (افراد عادی که به صورت تفریحی تریاک مصرف می کنند)، 41 درصد است. اما 41 درصد و 52 درصد معتادان هستند.

به گفته وی، فعالیت بدنی کم دلیل افزایش فشار خون است. دیابت و افزایش سطح چربی خون 11 درصد بیشتر در افراد معتاد دیده می شود که به نوبه خود عوارض اعتیاد را تشدید می کند.

یکی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه با اشاره به بررسی شاخص کنترل دیابت در بیماران دیابتی جامعه نمونه، گفت: در دیابتیانی که تریاک مصرف نمی کنند، شاخص کنترل دیابت (سطح هموگلوبین گلیکوزیله) 45 درصد است. و در افرادی که برای مصرف تفریحی تریاک این شاخص 47.7 درصد و برای معتادان 62.6 درصد است که نشان می دهد مصرف تریاک نه تنها نتوانست دیابت را کنترل کند بلکه کنترل دیابت را بدتر می کند.

وی تصریح کرد: در این مطالعه بر روی شیوع فشار خون بالا مشخص شد که فشار خون بالا; در افرادی که تریاک مصرف نمی کنند 18.8 درصد، در افرادی که تریاک تفریحی مصرف می کنند 17.8 درصد و در افراد معتاد 20.5 درصد است که نشان می دهد مصرف تریاک باعث کاهش فشار خون نمی شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا