اخبار روز سینما

انتقاد تند فرح بخش از دخالت های نا به جای صدا و سیما در شبکه نمایش خانگی!

انتقاد تند فرح بخش از دخالت های نا به جای صدا و سیما در شبکه نمایش خانگی!

ا

یک تهیه کننده سینما معتقد است: صدا و سیما باید شبکه های پخش خانگی را کنار بگذارد تا مردم دیگر وابسته به ماهواره نباشند.

محمدحسین فرحبخش، تهیه کننده سینما، تولید محتوای متناسب با مسائل و نیازهای روز جامعه را یکی از نقاط قوت قابل توجه شبکه نمایش خانگی می داند و می گوید: شبکه نمایش خانگی عموما در شبکه های اجتماعی نمره قبولی می گیرد.  اما در ژانر کمدی نه و در این زمینه کار بیشتر و بهتری لازم است. دلیل موفقیت شبکه نمایش خانگی در ژانر اجتماعی این است که اخبار زیادی از سانسورکننده فیلم وجود ندارد و دست سازندگان فیلم را برای ارائه مضامین متفاوت و روایتی باورپذیر باز می گذارد. به همین دلیل شبکه تلویزیونی داخلی به این معنا نیمی از آینه جامعه است. در نهایت باید در بعد اجتماعی آینه تمام نمای جامعه باشیم و مخاطب داستان ها را در واقعیت ببیند.

این سینماگر تولید آثار طنز خوب را یکی از نیازهای شبکه تلویزیونی خانگی می داند و می افزاید: فیلم ها و سریال های کمدی نیاز جامعه است، از جمله مضامین و مضامین و فانتزی و لباس آنها ممکن است با هم موافق نباشند. واقعیت جامعه است، اما عموم مردم آن را دوست دارند. بنابراین، سازندگان باید به این نیاز توجه کنند و سریال‌های کمدی جذاب و سرگرم‌کننده را روی سکوها بسازند.

فرح بخش بیان می کند: در حال حاضر در غیاب کمدی های خوب در شبکه خانگی، آثار اجتماعی پیشتاز جذب مخاطب است. مثلا سریال Piel de león و Suéltame انصافا آثار خوبی هستند و مخاطب را عاشق کار می کنند. اخیراً در گفت‌وگویی که با مقامات و مسئولان مختلف که در سمت‌های مهم و مورد تأیید مقام معظم رهبری هستند داشتم، متوجه شدم که با وجود شبکه و تریبون‌های تلویزیون داخلی بسیار موافق هستند. حتی یکی از آنها شخصیت رضا پروانه در «پوست شیر» را به دلیل گذشت او یک شخصیت اسلامی دانست. این شخصیت شاید هیچ نشانه ظاهری از مسلمان بودن نداشته باشد، اما اعمال او به ویژه در زمینه بخشش، عناصری از یک مسلمان واقعی دارد. هر چند از تحلیل آن مسئول برای مقامش تعجب کردم، اما نظر و تحلیل ایشان صحیح است و با ایشان موافقم.

این سینماگر ادامه می دهد: به نظر من صدا و سیما باید شبکه تلویزیونی خانگی را کنار بگذارند تا مردم دیگر مجبور به اتکا به ماهواره نباشند. چون ما در شبکه فیلم و تلویزیون داخلی خودمان داستان های جذاب و ایرانی داریم که خیلی بهتر از برنامه های ماهواره ای است. همچنین برخلاف سریال های ماهواره ای، داستان های ما فضولی نیست. در این زمینه منظور از شبکه های ماهواره ای معند است وگرنه من همه ماهواره ها را معند نمی دانم و برنامه های خوبی در بین آنها وجود دارد. به نظر من با تقویت بسترها و حمایت از آنها، ظرف یک سال تمام شبکه های ماهواره ای معاند دوباره متحد می شوند.

فرحبخش می افزاید: البته اشاره به نکات مثبت سکوها برای مقابله با تهاجم فرهنگی ماهواره به معنای چشم پوشی از خطاها و کاستی ها نیست و گاه مشکلاتی در این آثار وجود دارد که باعث انتقاد جامعه نیز می شود. بنابراین، وقتی کاری را شروع می کنید، نمی توانید انتظار داشته باشید که بدون مشکل باشد، اما باید سعی کنید به مرور زمان این مشکلات را برطرف کنید. به همین دلیل نباید با شبکه تلویزیونی خانگی خود برخورد تندی داشته باشید، بلکه به کمک پولترگیست ها بیایید و با سخنرانی و سخنان و راهنمایی والدین مشکلات آنها را حل کنید. مدیریت چنین مواردی جز با رحمت و اخلاق امکان پذیر است نه با جنگ و گریز و سانسور.

این تهیه کننده و کارگردان همچنین با تاکید بر دخالت دولت در بحث ساخت فیلم و سریال تصریح می کند: متاسفانه دولت اجازه تقویت و رشد بخش خصوصی را در همه دوره ها نمی دهد. بخش دولتی باید در جایی فعالیت کند که امکان حضور بخش خصوصی وجود ندارد مانند کارهای زیربنایی و راهبردی و امنیت ملی، اما بقیه کارها از جمله ساخت فیلم و سریال به دست بخش خصوصی سپرده شود. در تمام نقاط جهان، زمانی که دولت ها شروع به کار روی فیلم و تولید انبوه کردند، نتیجه آن شکست بود. لذا از دولت انتظار می رود نه تنها به عنوان بخش خصوصی فعالیت سکوها را قطع نکند، بلکه در جهت تشویق و تقویت آنها نیز اقداماتی انجام دهد.

فرح بخش درباره نقش تاثیرگذار شبکه نمایش خانگی در کارآفرینی سینماگران نیز توضیح می دهد: اگر در دوران کرونا سکوها نبود، سینماگران خانه نشین می شدند. در حالی که ویروس کرونا و تعطیلی سینماها با ضرر تولیدکنندگان، پخش‌کنندگان و صاحبان سالن‌ها همراه بود، بقیه سینماگران و عوامل فیلم روی این پلتفرم‌ها کار می‌کردند. این کارآفرینی و فعالیت سینماگران در دوران پس از کرونا نیز ادامه دارد و به اقتصاد سینما کمک کرده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا