اخبار روز

فرار پول از بازار سهام آغاز شد! /آیا بورس به مخمصه افتاده است؟

در حالی که سرمایه گذاران بازار سهام در اولین هفته عرضه بازار در ژوئن رشد 1.06 درصد نماگر اصلی بازار بودند و از سوی دیگر شاخص کل هم وزن با رشد 3.42 درصدی موفق شد اوج جدیدی را تثبیت کند که به طور ناگهانی روز شنبه به برگه معاملات رسید. بورس اوراق بهادار تهران برگشت. اگر چه اکثر کارشناسان بازار زمینه آنها رشد شاخص های بازار در هفته جاری و عمدتا انتشار گزارش های سالانه مطلوب عملکرد شرکت ها را به عنوان موتور رشد قیمت ها انتظار داشتند. انجام موجودی در نظر گرفته شد، اما بازار دقیقا بر خلاف آنچه انتظار می رفت رفتار کرد، به طوری که از آغاز معاملات روز شنبه، شاخص های سهام شروع به ریزش کردند و بیش از 34 هزار و 700 واحد افت کردند.

در این روز معاملاتی عمدتاً لیدرهای بازار فشار فروش را تشدید کردند، هرچند در این بین جویندگان سهام فرصت را مغتنم شمرده و سهام با ارزش را جمع آوری کردند، اما همچنان قدرت فروشندگان به حدی بود که خریداران از عهده این کار بر نمی آمدند. معاملات به نفع خود بازگردانده شد دیروز شرکت های کوچک و متوسط ​​بورسی نیز شرایطی مشابه شرکت های بزرگ را تجربه کردند و اولین گام نزولی این هفته را با افت 1.52 درصدی برداشتند.

برخی معتقدند رشد محدود بازده شاخص سهام در هفته گذشته به دلیل جو پایدار بازار، زمینه را برای شناسایی سود در اولین روز معاملاتی هفته جاری فراهم کرد. بنابراین معامله گران بدون توجه به شرایط بنیادی شرکت ها و با رفتار مبتنی بر هیجان شروع به فروش کردند.

ارزیابی وضعیت سایر بازارهای موازی حاکی از آن است دلار آنها در محدوده 51 هزار و 800 تومان و سکه در محدوده 31 میلیون تومان در نوسان هستند. دقیقاً همان رفتاری که در گذشته بارها تکرار شده است.

اساساً در شرایطی که نرخ اسکناس آمریکا و قیمت سکه با تغییرات شدید نرخ همراه نباشد، مقصد پول وقتی از لیست حذف می شود چه اتفاقی می افتد؟

به گفته کارشناسان اقتصادی، در شرایطی که دلار و ارز به عنوان بازارهای رقیب برای بورس در محدوده های قیمتی مشخصی ایجاد می شوند، یعنی در شرایط اشباع قیمتی هستند، دلیل بر این است که افزایش قیمت اقدامات در بخش تولیدی اقتصاد کشور ارائه خواهد شد. اکنون شرایطی فراهم شده است که بقای بازار سهام از افزایش قیمت و بازدهی در بازارهای مالی را جبران کند، اما آنچه می بینید تشدید فشار فروش در معاملات روزانه و حاکمیت رفتاری مبتنی بر نوسان در بورس تهران و بازارهای خارج از بورس است. ایران است.

این در حالی است که بورس تهران دارای تعداد زیادی است پول که در روزهای اخیر به دلیل ریزش های اخیر جذابیت خود را از دست داده است که تحلیل حرکت بازارهایی مانند دلار و ارز حاکی از آن است که جریان نقدینگی مسیر خود را به سمت این بخش تغییر نداده است. بازارها محل اقامت و ماشین همچنین از نظر قیمت نیز تغییر چندانی نکرده اند. از طرفی میزان منابع مالی افراد عمدتا حقیقی از بورس در حدی نیست که بتوانید وارد بازارهای مذکور شوید و تغییرات جدی در این بخش ایجاد کنید.

حال می توان 2 سناریو برای پول های خارج شده از بورس تعریف کرد. ابتدا در پس زمینه حساب های شرکت های عامل پارک شده و عمدتا منتظر بهبود شرایط برای بازگشت به چرخه معاملات بازار هستند. این رویداد ممکن است نشان دهنده وجود یک وحشت گسترده در روند معاملات سهام باشد. ترسی که در ابتدا مبنای فروش سهام و برداشت پول از معاملات بود و بعداً نقدینگی با نشستن پشت حساب معاملاتی، با تردید به جریان خرید و فروش نگاه کرد. احتمالا تا بازگشت اعتماد به بازار شاهد ورود و خروج پول های مکرر خواهیم بود که عمدتا با استراتژی نوسانی در مدت زمان کوتاهی در بورس معامله می شود. اگر این رفتار از سوی بازیگران در اتاق شیشه ای ادامه یابد، طبیعتا شرایط معاملات در بخش تولیدی برای سرمایه گذاران کوچک و عمدتا بی تجربه دشوار خواهد شد.

اما ردیابی سرنوشت پول های خارج شده از بورس در سناریوی دیگری به شرح زیر تعریف می شود. با توجه به عدم تمایل سایر بازارهای مالی به جذب جریان نقدی، منابع موجود در فضا اقتصاد کشور به سرگردانی نقدینگی تبدیل شده است که می تواند عواقب ناگواری داشته باشد.

در شرایطی که سرمایه‌گذار بیشتر منابع مالی خود را به دلیل عدم اطمینان از چرخه سیاست‌گذاری و نداشتن چشم‌انداز حتی برای چند روز در فضای اقتصادی حفظ می‌کند و ترجیح می‌دهد دست به دست هم تا بازگشت ثبات حرکت کند، احتمالاً در این مورد. بهبودی نخواهد داشت بازار سهام و افزایش سطح انتظارات تورمی جامعه ser روز گذشته ارزش معاملات خرد (سهام و حق اشتراک ترجیحی) به رقم 6999 میلیون تومان رسید.

این در حالی است که شاهد برداشت 1.87 میلیارد تومانی منابع اشخاص حقیقی از بورس تهران بودیم. در آن سوی بازار، ارزیابی وضعیت صندوق های سرمایه گذاری از قبیل درآمد ثابت، درآمد مختلط و درآمد متغیر حاکی از آن است که در 15 خردادماه 80 میلیارد تومان پول در این بخش برداشت شده است. پول درآمد بورس ثابت و فرابورس نیز در مجموع 114 میلیارد تومان فرار پول را تجربه کرد. آمار فوق حاکی از ادامه خروج پول از بورس و صندوق های سرمایه گذاری است. اما بررسی وضعیت بازارهای موازی و عدم تحرک خاص این بخش می تواند سناریوهای فوق را تقویت کند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا