اخبار روزاخبار روز سینما

فخری خوروش در گذشت!

فخری خوروش هنرپیشه مشهور ایران در سن ۹۴ سالگی دور از سرزمین مادری درگذشت. این هنرمنداز سال ۱۳۸۵ به آمریکا مهاجرت کرده بود

فخری خوروش در گذشت!

یکی از بهترین هنرپیشه‌های سینما و تئاتر ایران، فخری خوروش نقش مهمی در تئاترهای هنری و فیلم‌های کلاسیک داشته است. او برای نخستین بار در سال ۱۳۳۴ در فیلم ” برای تو” به کارگردانی صادق بهرامی به بازیگری پرداخت و پس از آن در آثار متعدد سینمایی و تئاتری حضور یافت.

 

فیلم “یک بوس کوچولو” که ساخته بهمن فرمان‌آراست، از جمله فیلم‌هایی بود که فخری خوروش در آن بازی کرد و پس از سال ۱۳۸۴، او در تمام فعالیت‌های بازیگری حضور نداشت و به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد.

فیلم “آقای هالو” به کارگردانی داریوش مهرجویی، برای فخری خوروش جایگاه سینمایی مهمی را به دنبال داشت. این نقش، با توجه به پیشنهادهای مشابه آن، از سوی فخری خوروش پذیرفته شد در حالی که قبلاً پاسخ منفی به چنین پیشنهادهایی داده بود.

فخری خوروش در حین فعالیت هنری خود در سینما، در فیلم‌هایی همچون “نفرین” به کارگردانی ناصر تقوایی، “جنوب شهر” به کارگردانی ابراهیم گلستان، “شازده احتساب” به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، “شطرنج باد” به کارگردانی محمد اصلانی و “سوته‌دلان” به کارگردانی علی حاتمی، حضور هنری داشت.

او پیش از انقلاب در هیچ سریالی بازی نکرده بود، اما پس از آن در بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی حضور داشت. برخی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های وی، بازی در نقش مادر ناصرالدین شاه، مهدعلیا، در سریال “امیرکبیر” بود.

 

فخری خوروش همچنین در سریال‌های “امام علی” و “پهلوانان نمی‌میرند” نیز بازی کرده است. او از سال ۱۳۸۵ در آمریکا اقامت داشت و در سال ۲۰۱۰ به مناسبت ۵۰ سال فعالیت هنری‌اش، در سومین دوره جشنواره “فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو” تقدیر شد.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا