اخبار روز

غذاهای چرب و شیرین آسیب های جبران ناپذیری به مغز کودکان و نوجوانان وارد می کند

غزل زیاری تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی غربی پر از غذاهای چرب و شیرین (غذاهای ناسالم) در طول سال های بحرانی رشد مغز، حافظه بلند مدت را مختل می کند.

رژیم غذایی غربی که در واقع مترادف با رژیم غذایی ناسالم است، این روزها به دلیل اثراتی که بر سلامت جسمی و روانی و مضرات آن دارد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. رژیم غذایی غربی در واقع یک رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده، چربی های اشباع شده و قندهای ساده است که با مصرف بیش از حد کالری، چاقی و اختلالات متابولیک مرتبط است. با این حال، این سوال مطرح می شود که چگونه رژیم غذایی غربی بر عملکرد مغز در حال رشد تأثیر می گذارد.

مغز نوجوانان “رشد” می کند و در سنین 10 تا 24 سالگی، مغز انسان دستخوش تغییرات قابل توجهی می شود و عواملی مانند ژنتیک، هورمون ها، خواب و رژیم غذایی بر آن تاثیر می گذارد.. مطالعات قبلی نشان داده اند که رژیم غذایی، به ویژه رژیم غذایی غربی، با اختلال عملکرد شناختی مرتبط است.

تاثیر غذاهای چرب بر مغز نوجوانان

نتایج مطالعات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) نشان می دهد که چگونه رژیم های غذایی پرچرب و شیرین بر مغز نوجوانان تأثیر می گذارد و به مغز و حافظه آنها آسیب می رساند. این دانشمندان تحقیقات خود را بر روی موش های صحرایی جوان و نوجوان انجام دادند. اسکات کانوفسکی، پروفسور علوم زیستی در USC و نویسنده این مطالعه توضیح داد: آنچه ما برای مدت طولانی مشاهده کرده ایم این است که موش هایی که با این رژیم غذایی ناسالم بزرگ شده اند، دارای اختلالات حافظه هستند که از بین نمی روند. متأسفانه، حتی اگر به رژیم غذایی سالم ادامه دهید، این اثرات تا بزرگسالی در بدن آنها باقی می ماند

این موش ها به دو گروه تقسیم شدند، به یک گروه یک رژیم غذایی ناسالم در کافه یا رژیم غذایی غربی و به گروه دوم یک رژیم غذایی استاندارد داده شد. موش‌هایی که با رژیم غربی تغذیه می‌شدند به غذاهای پرچرب و قند بالا، چیپس، کره بادام‌زمینی با پوشش شکلاتی و نوشیدنی‌های شربت ذرت با فروکتوز بالا دسترسی آزاد داشتند. این موش ها از روزهای 26 تا 56 با این رژیم غذایی تغذیه شدند که مربوط به دوره رشد جوانی است. پس از این مدت، رژیم غذایی غربی آنها متوقف شد و رژیم غذایی سالم به آنها داده شد.

سپس آزمایشاتی برای اندازه گیری حافظه اپیزودیک وابسته به هیپوکامپ (حافظه طولانی مدت رویدادهای روزمره که در زمان ها و مکان های خاص رخ داده اند (مانند خاطرات جشن تولد هفتمین)) به آنها داده شد.

مواد غذایی آشغال Rats.jpg

حافظه ناامید کننده در موش هایی که از رژیم غذایی ناسالم تغذیه می کردند

تست حافظه به گونه ای طراحی شد که موش ها ابتدا اجازه یافتند مکان های مختلف را کاوش کنند و اشیا را جستجو کنند. چند روز بعد، موش ها به صحنه ای تقریباً مشابه بازگشتند، با این تفاوت که یک شی جدید به محیط اضافه شده بود.

در این آزمایش مشخص شد که رژیم غذایی غربی باعث ایجاد اختلالاتی در حافظه اپیزودیک می شود که حتی پس از قطع رژیم غربی و شروع یک رژیم غذایی سالم نیز ادامه می یابد. جالب بود که موش هایی که از رژیم غذایی سالم بهره مند شده بودند با این صحنه ها کاملا آشنا بودند. اما موش هایی که برای چند روز با غذای غربی تغذیه شده بودند به گونه ای رفتار می کردند که مشخص بود نمی توانند به یاد بیاورند که قبلا چه شیئی را دیده اند و کجا دیده اند.

رژیم غذایی غربی به طور قابل توجهی نتایج آزمایش های حافظه را که مناطق مغزی غیر از هیپوکامپ را ارزیابی می کردند، تغییر نداد.

محققان همچنین می خواستند تأثیر رژیم غذایی غربی را بر سطوح انتقال دهنده عصبی استیل کولین (که برای حافظه و یادگیری مهم است) بررسی کنند. هیپوکامپ برای عملکرد مناسب حافظه به استیل کولین متکی است و سطح استیل کولین در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر پایین است. بنابراین، میزان آن در حین انجام آزمون‌های حافظه و در طی مطالعات پس از مرگ بر روی هر دو گروه موش اندازه‌گیری شد.

آشغال 2.jpg

آنا هیز، نویسنده اصلی این مقاله، توضیح داد: “سیگنال دهی استیل کولین مکانیزمی است که به موش ها کمک می کند تا رویدادها را رمزگذاری و به خاطر بسپارند. دقیقاً چیزی شبیه حافظه اپیزودیک انسان که به ما امکان می دهد وقایع گذشته را به خاطر بسپاریم. به نظر نمی رسد که این سیگنال ها در موش هایی که با رژیم غذایی سرشار از چربی و قند بزرگ شده اند، رخ دهد.

تغییراتی که باز نمی گردند

تغییرات در میکروبیوم روده در اوایل پذیرش رژیم غذایی غربی مشاهده شد. اما پس از یک رژیم غذایی سالم، سلامت میکروبیوم بازسازی شد و این تغییرات اصلاح شد. با این حال، اختلال حافظه همچنان ادامه داشت و نشان می‌دهد که علت این اختلالات استیل کولین بوده و نه میکروبیوم. جالب توجه است که اختلالات حافظه مداوم ناشی از رژیم غذایی غربی بدون هیچ تاثیری بر وزن بدن و متابولیسم رخ داده است که نشان دهنده این است. جدای از چاقی، رژیم غذایی در سنین پایین می تواند تاثیر طولانی مدت بر عملکرد مغز داشته باشد.

در حالی که تغییر رژیم غذایی از غذاهای ناسالم به یک رژیم غذایی سالم، کمبود حافظه مرتبط با رژیم های غذایی نامناسب را کاهش نداد، محققان توانستند با استفاده از داروهایی که استیل کولین را تقلید می کنند، این اختلال را معکوس کنند. قبل از انجام آزمایش حافظه، این داروها مستقیماً به هیپوکامپ تزریق می‌شدند و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشیدند که در اثر رژیم غذایی غربی مختل شده بود.

junk-food4.jpg

نتایج این مطالعه پیام روشنی دارد. جوانان، به ویژه نوجوانانی که مغزشان هنوز در حال رشد است، باید در صورت داشتن رژیم غذایی غربی، خود را برای خطر آسیب طولانی مدت به عملکرد مغز آماده کنند.

کانوفسکی توضیح داد: «نمی دانم چگونه این را بگویم، اما متأسفانه برخی از چیزهایی که در بزرگسالی به راحتی قابل برگشت هستند، در دوران کودکی کمتر قابل برگشت هستند.

با این حال، تحقیقات و مطالعات بیشتری برای بررسی چگونگی حل مشکلات حافظه ناشی از رژیم غذایی غربی در دوران نوجوانی مورد نیاز است.

منبع: اطلس جدید

227227

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا