اخبار روز سینما

عملکرد مجریان تلویزیون؛ بالاترین و پایین ترین سطح اجراها

ماهرخ عباسپور در خبرآنلاین نوشت: نگاهی به عملکرد این روزهای مجریان تلویزیون باعث شده آنها را به سه دسته موفق، ناموفق و عادی تقسیم کنیم.

مجریان یکی از ارکان اصلی موفقیت شبکه های عمومی و خصوصی در جهان است. آنها آنقدر محبوب هستند که حضورشان طیف وسیعی از مخاطبان را به سمت نمایش ها جلب می کند. چهره هایی مانند اپرا وینفری، الن دی جنرس، استیو هاروی و غیره. آنها شهرت و محبوبیتی مشابه ستاره های سینما دارند، در حالی که زندگی شخصی آنها نیز زیر ذره بین است.

تلویزیون ما نیز از مجریان برجسته (ستاره ای) بهره برده است. افرادی مانند زنده یاد منوچهر نوذری، مهران مدیری، عادل فردوسی پور، فرزاد حسنی، رضا رشیدپور و… اما الان به دلایلی جایی در تلویزیون ندارند که یکی از عواملی است که باعث شده بگویند مخاطب تلویزیون کم شده است. در نبود این ارقام، آنتن به کسانی داده شده که «ستاره» نیستند. با این حال، برخی از آنها عملکرد خوبی دارند و در دسته موفق ها قرار می گیرند. برخی از این فرصت نهایت استفاده را نبرده اند و در گروه شکست ها قرار می گیرند. برخی “عادی” هستند.

آنهایی که موفق هستند

محمد دلاوری: «به مدقدا» آخرین برنامه ای است که شما اجرا کرده اید و از شبکه های 1 و افق پخش می شود. دلاوری در این برنامه با مسئولان مختلف گفت وگو می کند. اما نه داخل استودیو بلکه داخل ماشین و همچنین محل کارش. دلاوری تابستان سال گذشته برنامه «تهران بیست» را ترک کرد که گفته می شود دلیل انتقادات تند او از مسئولان بوده است. حالا در «بیمداری» با همین ادبیات صریح مهمان را مواجه می کند و کاستی ها و ضعف ها را در عرصه های مختلف بیشتر یادآوری می کند. دلاوری حتی در زمان فعالیت در حوزه های خبری به عنوان زیرمجموعه معاونت سیاسی صدا و سیما نیز مراقب بود گرفتار یک جانبه نگری نشود و «مردم» را فراموش نکند. این خصیصه از سابقه روزنامه نگاری او سرچشمه می گیرد و حالا به برگ برنده عملکرد او تبدیل شده است.

پژمان بازغی: از جمله بازیگرانی است که وارد عرصه بازیگری شد و موفق شد. پژمان بازغی پس از یک فصل غیبت بار دیگر حضور در «کودک شو» را پذیرفت که فصل پنجم آن از نوروز امسال از شبکه نسیم پخش می شود. او به خوبی با شرکت کنندگان کنار می آید و ارتباط قابل باوری با بچه ها برقرار می کند. بازغی می‌دانست چگونه همدردی خانواده‌ها را برانگیزد و رقابت را بدون اینکه احترام بگذارد، داغ کند.

المیرا شریفی مقدم: سال ها به عنوان گوینده و مجری در شبکه خبر فعالیت می کرد. سال گذشته همزمان با پخش «سبحانه ایرانی» یکی از مجریان برنامه صبحگاهی شبکه دو شد و سعی کرد با همین روحیه مطالبه گری ادامه دهد. المیرا شریفی مقدم از معدود مجریانی است که از انتقاد از افسران و برشمردن مسائل به صورت زنده ابایی ندارد.

حمید محمدی: گوینده و مجری است. آنچه در سال های اخیر حمید محمدی را به شهرت رسانده «فوتبال 120» شبکه ورزش به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور است. در این برنامه مختصر صحبت می کند، اطلاعاتش مفید است و موارد را به خوبی پاس می کند. محمدی به دنبال خودنمایی نیست و این یکی دیگر از عواملی است که او را به مجری موفقی در «فوتبال 120» تبدیل کرده است.

نجم الدین شریعتی: اتفاق بزرگی برای نجم الدین شریعتی افتاده است که مجری برنامه ای را سال ها اجرا می کند و گرفتار یکنواختی نمی شود. وی با برنامه «سمت خدا» که هر روز از شبکه سه پخش می شود، سبک جدیدی از برنامه های مذهبی را بر اساس داستان های کوتاه و مصاحبه های مفید با مهمانان پیشنهاد کرد. برخی از اجرای شریعتی مورد انتقاد قرار گرفته است اما در مجموع او موفق بوده و به عنوان ستاره نمایش های مذهبی شناخته می شود.

عبدالله روا: برنامه های مختلف اجتماعی، ورزشی، مذهبی، مسابقه ای و… را اجرا کرد. در تلویزیون، اما این «ویدیو چک» بود که عبدالله روا را به شهرت رساند. فصل جدید این برنامه به تازگی پس از وقفه ای هفت ماهه در شبکه ورزش آغاز شده است و اجرای روا همچنان برنده اصلی آن است. او با رویدادهای مختلف ورزشی شوخی می کند و در این راه علاوه بر کلمات، از زبان بدن نیز به خوبی استفاده می کند.

رسول مجیدی: شبکه ورزش از روز تاسیس برنامه های مختلفی برای پوشش مسابقات فوتبال خارجی تدارک دیده است. اما هیچ کدام به موفقیت «لذت فوتبال» نرسیدند و هیچ کدام از مجریان به اندازه رسول مجیدی برای این برنامه مناسب نبودند. او دانش کاملی از فوتبال دارد و به جای حرف زدن و دادن اطلاعات بیهوده، توضیحات مختصر و مفیدی از هر مسابقه می دهد.

آن ها که ناموفق هستند

یوسف تیموری و ایمان قیاسی: شبکه سه نوروز امسال پخش مسابقه «کاهرمان» را با اجرای یوسف تیموری و ایمان قیاسی آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. قیاسی که در مجموعه برنامه های احسان علیخانی به چشم می خورد، نتوانست بهره لازم را از «قهرمان» بگیرد. یکی از دلایل این شکست به ضعف های شدید رقابت برمی گردد. دلیل مهم دیگر عدم تعادل بین عملکرد او و تیموری است. تیموری تمام تلاش خود را می کند تا تماشاگران را بخنداند که در بیشتر موارد ناموفق است. با این حال، مقایسه سعی می‌کند جدی باشد و در چارچوب قواعد کلاسیک انجام شود. نتیجه به‌دست‌آمده هم مقایسه‌ای و هم زمانی است.

محمدرضا شهبازی: پس از تغییر مدیریت، محمدرضا شهبازی که در شبکه افق برنامه اجرا می کرد به شبکه دو آمد و مجری برنامه «پاورقی» شد. هدف از نمایش نقد واقعیات درونی و بیرونی و گفته های شخصیت های مختلف با زبان طنز است. شهبازی و نمایشش نگاهی یک طرفه به مسائل دارند و به همین دلیل از سوی طیف وسیعی از مخاطبان طرد می شوند. بازی او نیز زیبا و جذاب نیست. «سیدخندان» یکی دیگر از نمایش های شهبازی است که تقلیدی آشکار از «خندوانه» است. او نه محبوبیت و موفقیت رامبد جوان را به دست آورده و نه جایگاه ویژه «خندوانه» به «سیدخندان» داده شده است.

مهران رجبی: پس از انصراف باربد بابایی از همکاری با تلویزیون و مسابقه «زوجی نو» در سال گذشته، شبکه سه بلافاصله جایگزین «خودمونی» شد و کارگردانی آن را به مهران رجبی واگذار کرد. این مسابقه اکنون در دومین فصل خود است، اما همچنان به دلیل چالش های تکراری و تلاش های عجیب و غریب برای ایجاد خنده مورد انتقاد است. رجبی که به عنوان مهمان در برنامه های تلویزیونی شوخ طبع و محبوب بود، فاقد امکانات کافی برای اجرای مسابقه در «خودمونی» است و چیزی به آن اضافه نکرده است.

حسین اسدی: فعالیت خود را با ساخت برنامه های مختلفی مانند «بدون توقف» آغاز کرد و بعدها به عنوان مجری مسابقه «ستاره ساز» معرفی شد. با رفتن محمدرضا احمدی در برنامه «گزارش ورزشی» به رضا جاودانی پیوست و حالا این دو برنامه را همزمان در شبکه سه دارد. حسین اسدی در «گزارش ورزشی» خود را به عنوان مجری شایسته در زمین فوتبال نشان نداد; دشواری اجرا یکی از مهمترین عوامل شکست آن در عرصه اجراست.

سپند امیرسلیمانی: «خکشان» نام مسابقه ای است که توسط سپند امیرسلیمانی اجرا می شود. شرایط رقابت برای این بازیگر مجری به گونه ای است که او فرصت زیادی برای به چالش کشیدن مسابقه دهندگان ندارد و حضورش در بسیاری از قسمت های نمایش به چشم نمی خورد. امیرسلیمانی بسیار جدی است و رفتار و گفتارش با فضای هیجان انگیز «کهکشانی» سازگاری ندارد.

آنها که متوسط ​​هستند

داریوش ارجمند: این روزها «بی کارانه» را در شبکه یک دارید. برنامه ای برای ارائه توانمندی های مناطق ساحلی جنوب کشور و همچنین مشکلات مردم این منطقه. داریوش ارجمند که قبلاً تجربه بازیگری را داشت، با مهمانان گفتگوی معمولی را آغاز می کند که احتمالاً برای مخاطبان گروه جذاب است. اما شما آداب چالش را نمی دانید.

علیرام نورایی: فصل جدید مسابقه «شهروند و مافیا» به همت علیرام نورایی به تازگی در شبکه نسیم آغاز شده است. این مجری-بازیگر برنامه «کاریکارتون» را نیز در شبکه یک دارد و در هر دو برنامه عملکرد متوسطی دارد. حضور آنها نه بر وزن برنامه ها افزوده و نه کیفیت آنها را پایین آورده است.

محمدحسین میثاقی: او در کنار عادل فردوسی پور بزرگ شد و به دلیل اعتماد به نفسش مجری اولین فصل های «فوتبال 120» شد. با حذف فردوسی پور و نود از شبکه سه، محمدحسین میثاقی این فرصت را پیدا کرد تا با «فوتبال برتر» بدن خود را گسترش دهد. می توانست سرنوشت بهتری داشته باشد. اگر زیر سایه حواشی حذفی فردوسی پور نبود. به همین دلیل او علاوه بر نبود نقش های کامل، هنوز به یک بازیگر شش دانگ تبدیل نشده و بعید است در نقش یک ستاره ظاهر شود.

حامد سلطانی: او مجری مورد اعتماد شبکه سه است. تا جایی که سکان ویژه برنامه تحویل سال 1402 به او سپرده شد.حامد سلطانی هیچ گاه نتوانسته است در این میدان بزرگ به افرادی چون علیخانی و رشیدپور برسد. او این روزها در برنامه صبحگاهی شبکه سه حضور دارد و مجری برنامه «آجوبه ها» است که برای هر دو کاملا عادی است.

بیژن بنفسه خواه: فصل جدید مسابقه «پنج ستاره» با ساختاری جدید پخش شده و اجرای آن به بیژن بنفسه خواه سپرده شده است. این بازیگر کنترل کاملی بر قوانین بازیگری ندارد اما شوخی ها و خنده هایش با فضای نمایش همخوانی دارد.

محمدرضا احمدی: با وجود انتقاداتی که از او می شود همچنان در گزارشگری فوتبال موفق تر است. اما محمدرضا احمدی در عرصه بازیگری ستاره نشده و تلاش هایش بی نتیجه مانده است. او مجری هفته نامه «تاپ فوتبال» است.

پیمان طالبی: نام او با برنامه «دکتر» که سال هاست از شبکه سه پخش می شود گره خورده است. پیمان طالبی در این برنامه کار خود را به خوبی انجام می دهد اما بازیگری او آنقدر ویژگی ندارد که او را «ستاره» کند… این نقطه ضعفی است که همه مجریان تلویزیون امروزی دارند و هنوز هم مخاطبان مشتاق چهره ها هستند. مانند عادل فردوسی پور، احسان علیخانی، رضاشیدپور، مهران مدیری، علی ضیا، فرزاد حسنی و …. با تمام ضعف ها و انتقاداتی که دارند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا