اخبار فناوری و تکنولوژی

علائم خرابی پمپ آب و راه حل صحیح آن

علائم سایش پمپ آب یا پمپ آب خودرو

قطعات مختلفی در خودرو وجود دارد که در صورت فرسودگی، مشکلات مختلفی برای خودروی شما ایجاد می کند. یکی از این قطعات پمپ آب خودرو است که در صورت فرسودگی، مشکلات متعددی را برای شما به همراه خواهد داشت. در این قسمت اطلاعات خودرو پی ام آپلود نحوه عملکرد پمپ آب در خودرو و علائم فرسودگی آن را خواهیم دید.

پمپ آب چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

قبل از شناسایی علائم فرسودگی پمپ آب بر روی خودرو، لازم است بدانیم که پمپ آب چیست و چه نقشی در خودرو دارد.

ممکن است به نظر برسد که پمپ آب جزء قطعات ضروری خودرو نیست؛ اما در واقع این قطعه کوچک نقش اساسی در خودروی شما ایفا می کند، این دستگاه مایع خنک کننده را از طریق رادیاتور به موتور می رساند و این امر باعث خنک نگه داشتن خودرو در روزهای گرم تابستان و جلوگیری از یخ زدگی در روزهای سرد زمستان می شود.

بسیاری از کارشناسان خودرو معتقدند که انتقال آب از رادیاتور به موتور خودرو به اندازه تعویض روغن خودرو اهمیت دارد.

به همین دلیل پمپ آب نقش مهمی در خودرو دارد و باید بتوانیم علائم فرسودگی آن را شناسایی کنیم تا در زمان مناسب اقدامات لازم برای تعمیر یا تعویض آن انجام شود که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– داغ شدن بیش از حد موتور

اول اینکه اگر موتور ماشین شما بیش از حد گرم می شود، ممکن است به این دلیل باشد که پمپ آب ماشین شما کار خود را به خوبی انجام نمی دهد و بنابراین بهتر است سریعا برای رفع این مشکل اقدام کنید؛ وگرنه در این حالت ممکن است موتور ماشین یا بسیاری از قطعات دیگر ماشین شما آسیب ببیند.

خودروهای مدرن دارای مانیتورهای داخلی هستند که با استفاده از آن می توان دمای موتور را بررسی کرد و در صورتی که مانیتور دمای بیش از حد موتور را نشان داد، نسبت به تعمیر آن اقدام کرد. اگر خودروی شما مانیتور داخلی ندارد، می توانید با لمس موتور خودرو متوجه شوید. در خودروهایی که دارای پمپ آب فرسوده هستند، موتور چند دقیقه پس از روشن شدن خودرو بیش از حد گرم می شود.

نشانه های خرابی پمپ آب چیست؟

– صدای ناله مانند قرقره پمپ آب ماشین

یکی دیگر از نشانه‌هایی که به راحتی قابل شناسایی است که نشان می‌دهد پمپ آب فرسوده روی ماشین شما شل شده است، قرقره پمپ آب است که هنگام رانندگی با سرعت بالا صدای بلندی مانند جیغ می‌دهد. خودروی شما و سایر قسمت های خودرو از جمله موتور آن می‌تواند آسیب ببیند.

عملکرد پمپ آب

صدای موتور ماشین را با گاز دادن ایجاد کنید.

– نشت مایع خنک کننده

یکی دیگر از علائم فرسودگی پمپ آب در خودرو نشتی مایع خنک کننده از پمپ آب است که ناشی از فرسودگی آب بند آن است و در صورت نادیده گرفتن این علائم نشتی مایع خنک کننده باعث بروز مشکلات جدی برای خودرو می شود.

مایع خنک‌کننده معمولاً قرمز یا سبز رنگ است، بنابراین اگر مایعی به این رنگ را در نزدیکی محل قرارگیری پمپ آب مشاهده کردید، سریعاً خودرو خود را نزد مکانیک ببرید تا در صورت لزوم آن را تعمیر کند تا از این اتفاق جلوگیری شود. در این طور شرایطی، بهتر است، پمپ آب خودرو خود را مرتب چک کنید.

خرابی پمپ آب

علائم فرسودگی پمپ آب خودرو

– بخار از موتور ماشین خارج می شود.

یکی دیگر از نشانه هایی که نشان دهنده فرسودگی پمپ آب است، این است که بخار از رادیاتور یا موتور خودرو خارج می شود و همانطور که گفته شد پمپ آب وظیفه سرد نگه داشتن موتور خودرو را بر عهده دارد و در صورت کار نکردن آن، دمای موتور خودرو افزایش می یابد و ممکن است بخار از آن خارج شود.

اگر در حین رانندگی متوجه این موضوع شدید بلافاصله خودرو را به کنار جاده بکشید و توقف کنید؛ زیرا در غیر این صورت جان خود و سایر سرنشینان را به خطر می اندازید و ممکن است خودروی شما دچار مشکل و همچنین خرابی شود. ماشین در میانه راه است، باعث ترافیک می شود، پس بهتر است بایستید و از یدک کش بخواهید ماشین شما را به مقصد برساند.

کار پمپ آب

علائم خرابی پمپ آب خودرو و راه حل صحیح آن

در صورت خرابی پمپ آب چه باید کرد؟

در برخی موارد، ممکن است همه علائم و در برخی موارد، یکی دو مورد از علائم بالا قابل مشاهده باشد.

– نمانک توصیه می کند پمپ آب خودرو خود را به صورت دوره ای چک کنید تا دچار مشکل جدی نشوید و در صورت بروز مشکل بتوانید سریعا آن را تعمیر کنید، همچنین لازم است مایع خنک کننده خودرو خود را به موقع تعویض کنید و در برخی موارد نیز نیاز است رادیاتور خودرو را تعمیر یا تعویض کنید، بنابراین باید گزینه ای با کیفیت بالاتر را انتخاب کنید.

– از تشکیل رسوب در داخل پمپ آب خودروی خود جلوگیری کنید. برای جلوگیری از ایجاد رسوب در داخل پمپ آب، باید در انتخاب مایع خنک کننده دقت کنید و یک مایع باکیفیت خریداری کنید.

– در نهایت، اگر چیزی در مورد مکانیک خودرو نمی دانید، بهتر است مرتباً ماشین خود را نزد یک مکانیک حرفه ای ببرید تا در صورت وجود هرگونه مشکل، آن را بررسی و رفع کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا