اخبار روز

عرضه خودرو به نرخ شوراي مسابقات در سامانه يكپارچه


به گزارش پی ام آپ، شورا صلاحیت در پایان فروردین ماه سال جاری قیمت خودروهای تولید داخل از دو شرکت سایپا و ایران خودرو مصوب کرد که با قیمت گذاری، میانگین قیمت خودروهای تولیدی این دو خودروساز 29 درصد افزایش یافت.

همچنین در تاریخ 26 اردیبهشت ماه ماه سال جاری شورای رقابت برای اولین بار قیمت 17 خودرو مونتاژ شده را تصویب کرد. البته از آنجایی که قیمت های مصوب به میزان قابل توجهی کمتر از قیمت های عرضه خودروسازان بود و اکثر خودروها بین 100 تا 800 میلیون تومان کاهش قیمت داشتند، ابتدا خودروسازان واکنش نشان دادند، اما در نهایت با تشکیل جلساتی توسط وزارت امنیت خودروسازان آنها موظف به پذیرش و اعمال قیمت های جدید بودند.

پس از آن شورای رقابت قیمت خودروهای هایما S5 و S7 را بر اساس مصوبه (572) تصویب کرد و اخیراً در جلسه 573 خود قیمت خودروهای چانگان CS35 پلاس تیپ 2 و CS35 پلاس تیپ 3 وارداتی را تصویب کرد.

* خودروسازان با اجرای قیمت های مصوب شورای رقابت موافقت می کنند

همانطور که گفته شد، با توجه به کاهش قیمت خودروهای مونتاژی، مونتاژکنندگان خودرو نسبت به قیمت های اعلامی واکنش نشان دادند و معتقد بودند علیرغم اعتراض مونتاژکنندگان به عدم اجرای مصوبه، قیمت ها باید بازنگری شود. شورای رقابت و وزارت حریم خصوصی بر اعتبار قطعنامه تاکید کردند.

به همین منظور روز 10 اردیبهشت ماه جلسه وزارت حراست با نمایندگان خودروسازان برگزار شد و پس از آن نشستی با مدیران شرکت های مونتاژ خودرو از جمله مدیران بهمن، کدرو، کرمان موتور، فردا موتور و ایلیا ماشین آنها بر اجرای قیمت های جدید مصوب شورای رقابت تاکید کردند، یعنی این خودروسازان قیمت های جدید مصوب شورای رقابت را پذیرفتند.

* سازمان پشتیبانی – لزوم رعایت کلیه الزامات قانونی در عرضه خودرو.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی مونتاژی بر «لزوم رعایت کلیه الزامات قانونی در عرضه خودرو» تاکید و ضوابط قیمت‌گذاری و فروش خودروهای مونتاژی را به شرکت‌های خصوصی ابلاغ کرد. در این خصوص عدم اجرای مصوبه شورای رقابت از سوی خودروسازان از مصادیق گران فروشی اعلام شد.

حسین فرهیدزاده رئیس جمهور سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان. وی همچنین بیان کرد: خودروسازان مونتاژی باید قیمت های جدید مصوب شورای رقابت را رعایت کنند در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

وی گفت: مشتریان این خودروسازان در صورتی که با قیمت هایی که می پردازند مشکل داشته باشند و بر قرارداد آنها نظارت شود می توانند به سازمان حمایت، سازمان های حراست استان ها، مراجع حل اختلاف و کمیته های منطقه ای در این زمینه مراجعه کنند تا با با بررسی موارد می توان حق را انجام داد. .

بنابراین، اگرچه تا دو هفته پس از ابلاغ مصوبه شورای رقابت در خصوص تعیین قیمت خودروهای مونتاژی، اعتراض خودروسازان وجود داشت، اما اکنون پس از تاکید وزارت صمت و پذیرش قیمت‌های جدید توسط خودرو. تولیدکنندگان، مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی لازم‌الاجرا است و خودروساز نیز موظف است محصولات خود را با قیمت‌های مصوب شورای رقابت و ابلاغ وزارت حراست عرضه کند.

بنابراین خودروسازان موظفند عرضه خود را در سامانه یکپارچه بر اساس قیمت های مصوب شورای رقابت انجام دهند.

اما قیمت برخی از خودروهای تولید و مونتاژ داخل هنوز به تایید شورای رقابت نرسیده است که همانطور که گفته شد هفته گذشته شورای رقابت قیمت برخی خودروها از جمله دو مدل هایما و دو مدل چانگان وارداتی را تایید و اعلام کرد. و بنابر اعلام مسئولان شورای رقابت، قیمت بقیه خودروها تصویب و گزارش می شود.

* قیمت سایر خودروها در حال بررسی است

سپهر دادجوی توکلی در خصوص علت عدم تعیین قیمت برخی خودروها گفت: برخی از خودروهای تولید شده توسط کارخانه ها و به بازار عرضه شده، خودروهای نو هستند، بنابراین صورت های مالی پیش فروش برای سازمان حمایت ندارند. قیمت ها بر اساس آن

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت خاطرنشان کرد: از آنجایی که این خودروها در زمان کمتری تولید و روانه بازار می شوند، روند قیمت گذاری آنها توسط سازمان حمایت و سپس شورای رقابت طولانی تر است.

این مسئول مرکز ملی رقابت تصریح کرد: سازمان حمایت به محض بررسی قیمت این خودروها و اعلام آن به شورای رقابت، شورا نیز موظف است قیمت ها را سریعاً بررسی و ابلاغ کند.

اضافه شد: قیمت این خودروها توسط سازمان حمایت در حال بررسی است و پس از اتمام بررسی، قیمت های تعیین شده از سوی سازمان حمایتی به شورای رقابت اعلام می شود و شورای رقابت پس از دریافت قیمت ها و سپس قیمت ها را بررسی می کند. به آنها اطلاع دهید

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت همچنین در خصوص عدم قیمت گذاری و اطلاع رسانی یک سری خودروهای مونتاژ شده، گفت: در مورد خودروهای مونتاژی نیز همین اتفاق می افتد، قیمت خودروهایی که قبلا تولید شده بودند بلافاصله محاسبه و اعلام شد، اما تعدادی خودروهایی که 6 ماهه اول سال صورت های مالی ندارند زمان بیشتری برای بررسی و محاسبه قیمت آنها نیاز است.

وی تصریح کرد: شورای رقابت در تلاش است تا قیمت سایر خودروها را در اسرع وقت تصویب و اعلام کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر اجرای مصوبات قیمت خودروهای مونتاژی و داخلی توسط خودروسازان الزامی است و خودروسازان موظف به اعمال قیمت های مصوب هستند و از سوی دیگر، شورای رقابت نیز تعیین قیمت سایر خودروها تحویل داده خواهد شد


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا