اخبار روز سینما

26 سال پیش “عباس کیارستمی” برای فیلم “طعم گیلاس” بالاترین نمره را به دست آورد!

انتشار فهرست منتقدان اکران ۳۸ سال اخیر جشنواره کن نشان می دهد که فیلم «طعم گیلاس» در سال ۱۹۹۷ (۲۶ سال پیش) بالاترین امتیاز را کسب کرده است.

مجله اسکرین فهرست فیلم هایی را منتشر کرد که در 38 سال اخیر بیشترین امتیاز را در جدول منتقدان کن دریافت کرده اند و فیلم طعم گیلاس به کارگردانی عباس کیارستمی در سال 1997 نیز با امتیاز 3.5 در صدر قرار دارد. از 5 نمره کامل). .

در همان سال کیارستمی با فیلم «مارماهی» به کارگردانی شوهی ایمامورا ژاپنی مشترکاً برنده نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن شد.

نگاهی به فهرست فیلم هایی که از سال 2022 تا 1984 بالاترین امتیاز را در جشنواره کن دریافت کرده اند نشان می دهد که تنها فیلم های ویم وندرس در سال 1984 پاریس تگزاس، آندری تارکوفسکی «فداکاری» (1986)، «بازیگر» ساخته «رابرت آلتمن» 1992)، «سه رنگ: قرمز» نوشته «کریستوف کیشلوفسکی» (1994)، «امواج شکستن» اثر «لارس ون تریر» و «رازها و. دروغ ها» به کارگردانی مایک لی (1996)، «آقای. ترنر» به کارگردانی مایک لی (2014)، «تونی اردمن» به کارگردانی «مارن اِد» (2016) و «سوختن» به کارگردانی لی چانگ دونگ (2018) همگی نمرات بالاتری نسبت به اثر تحسین شده کیارستمی از سوی منتقدان دریافت کردند.

گاردین چند سال پیش فهرست بهترین فیلم‌های نخل طلای تاریخ جشنواره کن را منتشر کرد که «طعم گیلاس» در رتبه دوم قرار گرفت.

«پیتر بردشاو» منتقد سینمای گاردین در توضیح فیلم طعم گیلاس نوشت: بدون شک این فیلم شاهکاری از عباس کیارستمی یکی از بزرگترین شاعران سینماست. داستان زیبا و غم انگیزی که حتی الان هم نمی توان آن را دقیقاً تفسیر کرد. مردی که به شدت افسرده است در شرف خودکشی است، بنابراین در قبری که توسط کارگری حفر شده می خوابد و باید بعداً آن را پر کند. موضوعی تکان دهنده، پوچ، تکان دهنده و نگران کننده. فیلم به جنبه‌های تاریک‌تر و ناشناخته‌تر این موضوع می‌پردازد. در همین حال، شخصی سعی می‌کند با یادآوری شیرینی و لذت زندگی مانند طعم گیلاس، او را از خودکشی منصرف کند.

«طعم گیلاس» تاکنون تنها نخل طلای سینمای ایران را در جشنواره کن دریافت کرده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا