اخبار روز

شکل گیری موج تورم مواد غذایی از ابتدای سال جاری!

سرانجام پس از گذشت 60 روز از آغاز سال جدید، مرکز آمار ایران جزئیات تورم فروردین ماه را منتشر کرد. اگر گمانه‌زنی در مورد تورم ۷۰ درصدی فروردین به گوش نمی‌رسید، این مرکز هم به سکوت خود ادامه می‌داد.

آخرین اطلاعات نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه یعنی تورم فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال گذشته به 55.5 درصد رسیده است. رقمی بی سابقه حداقل در 10 سال گذشته؛ اما گمانه زنی ها در مورد تورم نقطه به نقطه چه بود؟ گفته شد که نرخ تورم بانک مرکزی در ماه اول امسال 5.2 درصد است. بر اساس این آمار تورم نقطه به نقطه فروردین ماه 68.7 درصد است. این بدان معناست که نرخ تورم 70 درصد است.

در 17 اردیبهشت، پس از انتقادات متعدد از مرکز آمار در زندان داده های تورم، این مرکز تنها تورم مواد غذایی را در ماه آوریل منتشر کرده است. در روزهای اخیر تورم 70 درصدی فروردین ماه امسال گزارش شد. موضوعی که واکنش مرکز آمار و بانک مرکزی را در پی داشت. در نهایت در نهم فروردین ماه، مرکز آمار آمار تورم فروردین ماه را منتشر کرد. اکنون گزارش جدید مرکز آمار نشان می دهد که نقطه به نقطه وضعیت تورم فروردین ماه چندان خوب نبوده است.

مرکز آمار به طور کلی می گوید تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه 55.5 درصد بوده است. اما تورم زیربخش ها بسیار بیشتر از این است. به عنوان مثال تورم فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته در بخش هتل و رستوران 86 درصد، در بخش مواد غذایی تقریبا 80 درصد است. وزارت راه و ترابری 64 درصد و 54 درصد در بخش بهداشت و پوشاک.

تورم مواد غذایی چقدر بالا رفت؟

یکی از معیارهای رشد قیمت کم یا زیاد، مقایسه است. مقایسه ای که رشد نسبی قیمت ها را نشان می دهد. رشد قیمت های سال گذشته بیشتر از قیمت مواد غذایی بود و به نظر می رسد در این ماه همچنان مشارکت بالایی داشته باشد. با توجه به این موضوع، تورم ماهانه اعلام شده از سوی مرکز آمار نیز موید همین نکته است. این مرکز تورم مواد غذایی در فروردین ماه را 3.7 درصد برآورد کرد.

وی پیشتر بر اساس داده های مرکز آمار نوشته بود که از میان گروه های تورمی مختلف گروه غذایی، تورم ماهانه میوه ها و … میوه خشک شده 15.3 درصد است که نشان می دهد رکورد بوده است. اما تورم شیر، پنیر و تخم مرغ پس از آن 0.3 درصد گزارش شد سبزیجات (0.2 درصد) کمترین تورم بوده است. در این نقطه از تورم گوشت قرمز و جوجه در 5.3 درصد گزارش شده است.

در گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار در 27 فروردین ماه، نرخ تورم 8.6 درصد و 0.3 درصد در دو بخش اصلی حمل و نقل و آموزش دیده می شود.

این تورم 70 درصدی نیست؟

ماجرای تورم 70 درصدی چیست؟ هفتم اردیبهشت ماه ماه بود که یک منبع آگاه به سایت «اکو ایران» گفت: تورم فروردین ماه برابر با 5.2 درصد بوده و دومین رکورد طی ده ماه گذشته را ثبت کرده است. این سایت می نویسد: بازنگری ها همچنین نشان می دهد که این تورم در 24 سال گذشته بی سابقه بوده است؛ یعنی در دو دهه اخیر تورم ماهانه فروردین ماه هرگز به این حد نرسیده و همیشه زیر 5 درصد گزارش شده است. یعنی اسفند 1401 رشد قیمت 6 درصد بود اما تورم فروردین امسال در نوع خود یک رکورد بزرگ محسوب می شود.

موضوعی که مورد نقد دولت قرار گرفت. سایت دولت نوشت: تورم نقطه‌ای ۷۰ درصدی فروردین صحت ندارد. این سایت با استناد به نرخ تورم 55 درصدی که جمعه شب از سوی مرکز آمار منتشر شد، نوشت: «طبق اعلام مرکز آمار ایران، بر اساس موارد مختلف قانونی از جمله ماده 3 قانون این مرکز، ماده 10 قانون مصوبات دائمی برنامه های توسعه کشور و مصوبات مکرر شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای رسمی کشور از قبیل حساب های ملی (رشد اقتصادی) و شاخص های قیمتی (نرخ تورم) است و اعداد این مرکز باید در کلیه گزارش های رسمی ذکر شود.

در حالی که بانک مرکزی هیچ آماری از تورم فروردین 1402 منتشر نکرده است، برخی گزارش های منتشر شده از سوی خودی ها در بانک مرکزی کذب بوده و هیچ اعتباری ندارد.

راه های جلوگیری از تورم

روز سه شنبه 19 اردیبهشت ماه بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی بسته ای را تبلیغ می کند که قرار است با ده بند خود تورم را کنترل کند. احسان خاندوزی می گوید: بسته ای با هدف مهار تورم و رشد تولید، کاهش بدهی های دولت، انضباط مالی و توقف بدهی های جدید و تعیین تکلیف بدهی های قدیمی، کاهش عدم تعادل ارزی تهیه شده و در حال تکمیل است.

او البته از جزییات این «بسته 10 امتیازی» اطلاعاتی نمی دهد; اما به طور کلی می گوید: برنامه کاهش بدهی دولت، انضباط مالی و تعلیق بدهی های جدید و تعیین تکلیف بدهی های قدیمی، کاهش عدم تعادل نرخ ارز و برنامه های محرک. رشد اقتصادی و آدرس اعتبارات در این بسته ارائه شده است.

خاندوزی می افزاید: در این بسته طرح تامین دارایی های مالی جدید را نیز در نظر گرفته ایم و مدیریت انتظارات برای افزایش سرمایه گذاری خارجی و دیپلماسی اقتصادی نیز لحاظ شده است. وی می افزاید: پنج مورد از این بسته مربوط به کنترل تورم است و پنج مورد نیز در خصوص رشد تولید اقداماتی انجام داده است. در این بسته 16 اقدام برای مدیریت تکانه های ارزی انجام شده است که تمامی نهادهای اقتصادی کشور در این زمینه مسئولیت دارند.

پیش از این ابراهیم رئیسی ۱۸ فروردین ماه امسال از تشکیل «کارگروهی» که موظف به «نظارت بر اقدامات تورمی» است خبر داده بود. البته 14 مهرماه سال گذشته دولت درباره کمیته ای مشابه با عنوان «کمیته نظارت و کنترل تورم» صحبت کرده بود. اکنون «بسته» جدیدی در دولت تصویب شده و قرار است برای تحقق شعار سال اجرایی شود.

اما نسخه کنترل تورم چیست؟ آلبرت بغزیان می گوید: اولین راه حل برای مهار تورم ادامه روند مذاکرات و فعال سازی مجدد برجام است. می گوید: اما راه حل دوم ورود پول بلوکه شده است. از دیدگاه او راه حل سوم رفع نارضایتی و انضباط دولت و سرمایه گذاری خارجی است.

اما عبدالناصر همتی، رییس کل بانک دولت روحانی معتقد است راه کنترل تورم، نرخ بهره سیاستی، کنترل نقدینگی، بسترسازی افزایش تولید، کنترل ناترازی بودجه، ثبات نرخ ارز و کنترل انتظارات است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا