اخبار روز

شوک جدید از طرف دولت به کارگران برای دستمزدشان!

به گزارش پی ام آپ، اردیبهشت ماه بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه در همایش افتتاحیه لایحه برنامه هفتم توسعه از بررسی ها خبر داد صورت حساب برنامه هفتم در سازمان برنامه و بودجه تمام شد و قرار است بعد از آخرین بررسی ها باشد. کابینه که روز گذشته انجام شد، به زودی توسط دولت به مجلس ارائه شود.

پیش نویس برنامه هفتم توسعه برای سال های 1402 تا 1406 تهیه شده است که مشتمل بر 22 فصل و 7 بند اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فن آوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی.

در مواد 15 و 16 این پروژه پیشنهاداتی در مورد حقوق کارگران مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته اند.

ماده 15 لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه به منظور رفع موانع موثر اشتغال نیروی کار توسط کارفرمایان و استارت آپ ها و همچنین جذب افراد جدید بازار کار و دوباره فعال کردن سیستم استاد-کارآموز و ترویج آموزش عملی حین کار در سه سال اول راه اندازی استخدام برای افراد، قوانین زیر اعمال می شود.

الف- حداقل حقوق مزایا برای این افراد معادل نصف می باشد حداقل حقوق و مزایای تایید شده شورای عالی کار و بر این اساس کسورات بیمه پرداخت می شود. در این صورت سنوات کار بر اساس یک ثانیه محاسبه می شود.

ب- در این مدت کارفرما حق فسخ یک طرفه قرارداد را دارد.

تبصره – اجرای بندهای فوق برای هر نفر فقط برای مدت سه سال در بدو استخدام یا تغییر شغل فرد قابل انجام است.

ماده 16- به منظور تقویت انگیزه شرکت ها برای بکارگیری متقاضیان کار با مهارت ها یا شرایط خاص که تحت پوشش هستند. کمیته یاری امام خمینی و سازمان توانبخشی کشور یا سازمان زندان تدابیر امنیتی و آموزشی معرفی شده و به منظور توانمندسازی این افراد و تسهیل ورود آنان به بازار کار، در صورت درخواست، مجاز است با پرداخت های زیر حداقل دستمزد و مزایای مصوب سالانه با آنان قرارداد منعقد شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که کارفرمایان برای فرار از قانون کار بهانه های زیادی دارند، اما اینکه سازمان برنامه با این پیشنهاد این موضوع را رسمی می کند، اقدامی خلاف است جامعه کار و کار است.

بر اساس آمارهای غیررسمی، در حال حاضر 96 درصد قراردادهای کار، قراردادهای موقت است و این موضوع موید آن است که تقریباً 4 درصد از کارگران دارای ثبات شغلی هستند. شاید این پیشنهاد بهانه ای باشد برای سوء استفاده برخی از بازرگانان در انعقاد قراردادی که تنها سه سال است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه دولت در اصلاح قانون کار دست کارفرما را باز گذاشته، اگر قرارداد 4 ساله در صورت مستمر بودن باید نامحدود باشد، به نظر می رسد کارفرمایان از آن پیشنهاد یعنی اصلاحیه استفاده می کنند. قانون کار و این پیشنهاد، برنامه هفتم توسعه به راحتی می تواند روند انعقاد قراردادهای موقت را ادامه دهد و امنیت شغلی کارگران بیش از بحث به خطر بیفتد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا