اخبار روز

کم شدن کیسه های آرد و صف های طولانی نان در هفته های اخیر!


اعتماد در این باره نوشت: اکنون حداقل 30 تا 40 درصد نانوایی ها کمتر از سهمیه اولیه آرد دریافت می کنند. یعنی نانوایی که هر 10 روز 100 کیسه آرد می گرفت، ناگهان با این موضوع مواجه شد که آردش 92 کیسه شد. یعنی 8 چمدان بدون دلیل کسر شده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی می گوید: نمی دانیم چرا این اتفاق افتاده است. ما هر ده روز در سازمان غله و استانداری هستیم و تلاش می کنیم این مشکل را رقم بزنیم. اما فرماندار هنوز دلیل روشنی به ما نداده است.

سلیمانی می افزاید: حتی استاندار هم به ما نگفته که این اتفاق به دلیل تخلف نانوایی ها افتاده است. آنها فقط اعلام کردند بسته به نحوه عملکرد سیستم کاهش داشته است. اصلا بر اساس چه کارکردی توضیح ندادند؟ ما نمی دانیم این کاهش سیستمیک به چه معناست؟

مشخص است: در حال حاضر نانوایانی که در فروش، وزن و قیمت نان تخلفی نداشته اند، سهمیه آنها در یک ماه کاهش یافته است.

سلیمانی می افزاید: به ما گفتند که کارگروهی برای بررسی مشکل تشکیل داده ایم. یعنی هرکس سهمیه آردش کم شده بیاید اعلام کند بررسی می کنند. در نهایت اگر درخواست شما از نظر شما منطقی باشد به شما آرد اضافه می دهند. یعنی آرد با تخفیف نمی دهند، فقط آرد را فوق العاده تخصیص می دهند که طبیعتاً به همه تعلق نمی گیرد.

او توضیح می دهد که البته سهمیه آرد برخی نانوایان افزایش یافته است، اما این نیز مشخص نیست. زیرا. البته سهمیه آرد افرادی که افزایش یافته اند بسیار کمتر از کسانی است که سهمیه آردشان کاهش یافته است. اکنون سهمیه آرد 10 درصد افزایش یافته است.

صف طولانی نانوایی ها و قیمت های بالا

با کاهش سهمیه آرد در نانوایی ها چه گذشت؟ تقریباً حتی در موارد قیمت 20 هزار تومانی هر نان نیز گزارش هایی منتشر شده است. رئیس اتحادیه نانوایان سنگک می‌گوید: شاید این تعداد برای نانوایی‌های آزادپز عادی باشد، زیرا نان‌های مختلفی را عرضه می‌کنند، وقتی دو کیسه آرد به دست می‌آیند، باید مغازه را باز کرده و حقوق کارگران خود را بدهی و هزینه آب را هم بپردازی. نور و گاز

او تاکید می کند که مشکل اینجاست که کاهش سهمیه آرد نانوایان انگیزه نانوایی را از بین می برد. تاکید می کند اما تاثیری در قیمت نان ندارد. البته سلیمانی چه بگوید این اتفاق روی قیمت نان تاثیر می گذارد یا نه، نانوایی ها قیمت نان را افزایش داده اند.

دولت به تعهدات خود عمل نکرد

بر اساس اظهارات نانوایان، دولت به تعهدات خود در خصوص کمک مالی به نانوایان عمل نکرده است، اما از سوی دیگر اجازه افزایش قیمت نان را به ما نمی دهد. «تراست» پیش از این درباره این موضوع نوشته بود که نانوایان به دنبال افزایش قیمت نان هستند. دیدگاهی که هنوز بر آن اصرار دارند.

آنها معتقدند که قیمت فعلی نان با توجه به نرخ تورم ناعادلانه است و از نیمه گذشته ضرر کرده اند. رئیس اتحادیه نان سنگک در این باره می گوید: قیمت آرد که توسط دولت داده می شود تنها 15 تا 20 درصد هزینه نانوایان را پوشش می دهد، مابقی هزینه نانوایان اعم از دستمزد کارگری، بیمه، مالیات، آب، برق و … گاز، 85 درصد است که سالانه افزایش می یابد. در دو سال گذشته قبض آب نانوایی حداکثر 500 هزار تومان بود. اما امروز گزارش هایی دریافت می کنیم که قبض آب 3 میلیون تومان است. کمترین قبض برق حدود یک میلیون تومان است.

سلیمانی توضیح می دهد که در سال 1400 به دلیل اینکه قیمت نان زیاد گران نشد، دولت 15 درصد یارانه به ما داد. این سهم هر شب از طریق دستگاه کارتخوان به حساب نانوایی واریز می شد. البته ما راضی نبودیم، اما چون دولت حاضر به افزایش قیمت نان نبود، مجبور شدیم موافقت کنیم. سال گذشته این تخصیص رشد کرد. یارانه دولت بین 20 تا 30 درصد بود. نانوایانی که آرد نوع یک 665 هزار تومانی داشتند 30 درصد و آنهایی که آرد تیپ دو 900 تومانی داشتند 20 درصد یارانه گرفتند. در آبان ماه مقرر شد این یارانه به 80 درصد برسد. اما از آنجایی که این بودجه تامین نشد، یارانه همان رقم قبلی باقی ماند. هنوز این یارانه رشد نکرده و همچنان زیان می دهیم. نانوایان مجبور شدند خودشان قیمت نان را افزایش دهند، اما در مقابل جریمه شدند.

امروزه نانوایان از شرایط موجود راضی نیستند. برهمین اساس اتحادیه از ابتدای سال جاری به دنبال رشد قیمت نان بوده است. پیشتر «تراست» نوشته بود نانوایان خواهان افزایش 100 درصدی قیمت نان یا حداقل رشد نان با نرخ تورم امسال هستند. درخواستی که هنوز پاسخی به آن نگرفته اند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی می گوید: دو ماه از سال جدید می گذرد اما از لیست قیمت جدید خبری نیست. به نظر می رسد دولت می خواهد همان یارانه 30 درصدی را به نانوایان بپردازد و قیمت نان را ثابت نگه دارد. در حالی که سندیکا جزئیات قیمت را اعلام کرده است.

به نظر می رسد در هفته های اخیر دستگاه های کارت خوان نانوایی به طور مکرر دچار وقفه شده است. رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی پیشتر در خصوص علت این اتفاق گفته بود که رول کاغذ به دست نانوایان نمی رسد و شرکت پشتیبان نمی تواند پاسخگوی نیاز نانوایان باشد و در این زمینه ضعیف عمل می کند. نانوا باید حداقل چند بار با شرکت تماس بگیرد تا رول کاغذ را به نانوا بیاورد.

وی با اشاره به برخی نقاط ضعف دستگاه های هوشمند تصریح کرد: دستگاه های کارت خوان برای نانوایان کیبورد را نیز آورده اند و از آنجایی که برخی نانوایان هنوز نحوه کار با این دستگاه ها را بلد نیستند ناآرامی در این بین ایجاد شده است. به عنوان مثال، خریدار به جای خرید 11 نان، 1111 نان را ثبت کرد و پس از تماس با سندیکا، در نهایت توانستیم با تماس های مکرر، پولی را که به اشتباه واریز شده بود، به حساب آن شخص برگردانیم. زیرا پشتیبانی گفته است که هیچ بازپرداختی وجود ندارد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا