اخبار روز

دوره نزولی بازار! /شرکت های بانکی و خودروسازی رهبران بازار سهام شدند!

تا دو سه هفته پیش ارزش معاملات 17 تا 18 میلیارد تومانی در بورس بسیار عادی به نظر می رسید و چند روزی بود که ارزش معاملات به بیش از 20 میلیارد تومان رسید. اما با آغاز دوره نزولی بازار، ارزش معاملات نیز کاهش یافت و در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تنها 10.3 هزار میلیارد تومان در بازار معامله شد.

همواره در بازارهای مالی، رشد ارزش معاملاتی یکی از عوامل مهم در رشد بازار است. البته یک استثنا وجود دارد که در سقف ها با افزایش ارزش معاملات، سیگنال های نزولی نمایان می شود. اما در همان سقف ها، اگر می خواهید مقاومت را بشکنید، بهتر است با ارزش معاملاتی بالا این اتفاق بیفتد.

در هر صورت بورس با ارزش معاملات بازار بسیار فاصله دارد و ارزش معاملات روزانه به حدود 10 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. این یکی از نکات مهمی است که تحلیلگران به آن اشاره می کنند و معتقدند بازار سهام برای رشد مجدد نیاز به رشد ارزش معاملاتی دارد.

بورس ایران اخیرا رشد خوبی را تجربه کرده است و پیش بینی می شود تا پایان سال رشد بیشتری را به ثبت برساند. اما مشخص نیست رشد بعدی بازار چه زمانی آغاز خواهد شد. با توجه به کاهش ارزش دلار، برخی از تحلیلگران معتقدند که دوره اصلاح بازار ممکن است کمی بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

اما همین کارشناسان معتقدند بازار باید رشد دیگری داشته باشد و احتمالاً شاخص به حدود 3 میلیون واحد افزایش خواهد یافت. در حال حاضر باید به دنبال نشانه های پایان روند نزولی باشیم، زیرا به نظر می رسد هنوز چنین نشانه هایی ظاهر نشده است. البته پس از چند روز منفی بودن هیجانی، چند روزی است که بازار سهام در سطح و صعودی قرار گرفته است، اما این رشد فعلی ممکن است اصلاحی در قلب روند نزولی بازار باشد.

اتفاق خوبی که روز چهارشنبه افتاد این بود که شاخص ها پس از اندکی رشد با افزایش عرضه مواجه شدند اما باز هم قدرت تقاضا توانست بر قدرت عرضه غلبه کند و در نتیجه شاخص ها کمی رشد کردند. کمی بیشتر.

کدام گروه ها امکانات بیشتری برای رشد دارند؟

با توجه به اتفاقات بین المللی در حال حاضر فضای گروه های بانکی و خودرویی خوب است و از سوی دیگر با توجه به رشد شاخص دلار که منجر به فشار بر قیمت های جهانی می شود، افزایش عرضه در بازار را خواهیم داشت. شرکت هایی که به محصولات اساسی گرایش دارند.

در روز چهارشنبه، حقیقی ها ۴۴۰ میلیارد تومان پول نو وارد بورس کردند و قدرت خریداران واقعی بیشتر از قدرت فروشندگان واقعی بود که احتمالاً منجر به رشد شاخص ها در بازار امروز می شود. البته در صورت عدم افزایش ارزش معاملات، احتمال منفی شدن شاخص ها وجود دارد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا