اخبار روز سینما

شباهت باورنکردنی بازیگر ایرانی به امام خمینی!/عکس

به نقل از شمانیوز  عبدالرضا اکبری بازیگر نقش امام خمینی (ره) می گوید: برای ایفای این نقش و فیلم «فرزند صبح» زحمات زیادی کشیده ام اما بسیار متاسفم که این فیلم هنوز اکران نشده است.

ساخت فیلم یا سریالی درباره زندگی بزرگان سیاسی جهان یکی از مهم ترین علایق سینماگران است و اتفاقاً به بازیگران فرصت ایفای نقش های بزرگ را می دهد. زیرا زندگی اکثر رهبران بزرگ جهان به قدری دراماتیک است که سازنده نمایش نیازی به دراماتیک و تخیل ندارد و با کمی تلاش می تواند ضامن ساخت یک نمایش موفق و دیدنی باشد و مردم علاقه زیادی نشان داده اند. در این آثار به دلیل ویژگی تاریخی شخصیت و نوع اندیشه وی.

تاکنون زندگی چهره های سیاسی جهان مانند «عمر مختار»، «ماهاتما گاندی» و… ساخته شده است، اما «فرزند صبح» تنها فیلم تولید شده در سینمای ایران درباره زندگی امام خمینی (ره) بود. . سینمای ایران با این فیلم و فیلم دیگری با عنوان «یازده دقیقه سی ثانیه» که در بخش مسابقه ویدیویی بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و قرار بود این فیلم به نمایش درآید، به زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد. به 35 میلی متر تبدیل شد.

هر دو فیلم توسط بهروز افخمی ساخته شد و در هر دو فیلم عبدالرضا اکبری نقش امام خمینی (ره) را بازی کرد. اما عدم نمایش عمومی این فیلم باعث شد تا سناریوهای دیگری برای ساخت فیلم روی میز گذاشته شود و راه را برای فیلمسازان باز کند. به همین دلیل اکثر مخاطبان در قالب تلویزیون و سریال «معمای شاه» با شخصیت امام (ره) همدلی پیدا کردند. این نقش به شکرخدا گودرزی، بازیگری که در سریال های «شب 10 ساعت»، «گوشرها»، «حلقه سبز» و بارها در پست معلم، کارگردان و نویسنده تئاتر توسط مخاطبان دیده شده است، داده شد.

اخیراً مانند سال های گذشته صحبت از اکران فیلم «فرزند صبح» در فضای مجازی شده است. اخیراً بهروز افخمی که در حال تمرین و تکمیل پیش تولید فیلم جدید خود به نام «صبح اعدام» است، به این موضوع اشاره کرده است که قرار است این فیلم را از ابتدای مهرماه همزمان با تولد اکران در سینماها به نمایش بگذاریم. امام خمینی (ره).

اتفاقی که عبدالرضا اکبری بازیگر نقش اول «فرزند صبح» از آن بی خبر بود گفت: هر از چند گاهی این خبر را می شنوم و 10 سال است که منتظر این اتفاق هستم. چون معتقدم فیلمی که اکران نمی شود انگار ساخته نشده است.

نقش گریمورها در خلق شخصیت های تاریخی

وی با تاکید بر گریم و جایگاه موثر گریم در خلق شخصیت های بزرگ تاریخی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سعید ملکان گریمور «فرزند صبح» بود و کار خود را به خوبی انجام داد. عبدالله اسکندری در «پهلوانان نمیر» این مسئولیت را بر عهده داشت. به نظر من همانطور که همیشه گفته ام اگر چهره سریال یا فیلمی درست انتخاب نشود نمی تواند برای مخاطب هویت شخصی ایجاد کند. مخاطب برخی از شخصیت های تاریخی را می شناسد و اگر چنین چیزی را در چهره بازیگر نبیند قطعا درصد بالایی از تلاش بازیگر زیر سوال می رود. بعضی از نقش ها بدون یک گریمور خوب پشت سرشان قابل باور نیستند.

من واقعا برای نقش امام خمینی (ره) سختی کشیدم.

اکبری در خصوص «فرزند صبح» و ایفای نقش امام خمینی (ره) گفت: خیلی سختی کشیدم. زمستان سختی بود و آن مکان شرایط خاص خود را داشت. 10 سال از آن زمان می گذرد و بعد از آن دیگر به سینما دعوت نشدم. حالا تلویزیون خیلی وقت است که پیشنهادی نداده و من از این موضوع خیلی ناراحتم.

شکایت عبدالرضا اکبری

این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین گلایه کرد که این روزها چیزی به او پیشنهاد نمی شود; انگار ما را از بین برده اند. خیلی وقت است سینما دعوت نشده و تلویزیون هم دیگر پیشنهاد نمی دهد. برخی دستمزدها و پیشنهادها گاهی اوقات برای یک هنرمند کهنه کار با سابقه خاص، ناراحت کننده تر از جذابیت و مناسب هستند.

وی خاطرنشان کرد: عمل قلب انجام دادم، با همین حالت از بیمارستان خارج شدم و همه دیالوگ هایم را دو چندان کردم. ما برای «فرزند صبح» خیلی سخت کار می کنیم و مشتاقانه منتظر دیدن این اثر در کنار اهالی تئاترهای سراسر کشور هستم. همه تلاش می کنند فیلم بسازند و بالاخره دیده شوند.

تحریم بعد از «فرزند صبح»؟

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که آیا بعد از «فرزند صبح» تحریم شدید، گفت: اسمش را تحریم نمی کنم اما دعوت نشدم. در دهه‌های 60 و 70 در فیلم‌های بزرگ بازی کرده‌ام و پس از این سال‌ها دیگر در کار سینمایی نبودم.

اکبری در ادامه این گفتگو درباره ایفای نقش امام خمینی (ره) افزود: زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد در هیبت بودم. نمی دانستم چگونه مرا انتخاب کردند، شباهت هایی داشت یا نه. نقش حضرت امام (ره) سختی خاص خود را داشت، ایشان شخصیت شناخته شده ای هستند که بیشتر مردم ویژگی های رفتاری ایشان را می شناسند و همین امر باعث شد که در آن نقش برای من سخت باشد.

ماجرای تست گریم جمشید هاشم پور در نقش امام خمینی (ره)

وی به ماجرای انتخاب جمشید هاشم پور که قرار بود قبل از او این نقش را بازی کند، اشاره کرد و گفت: یادم هست زمانی که سعید ملکان این کار را انجام داد چندین جلسه گریم 5 ساعته داشتم اما بهروز افخمی راضی نشد. البته شنیده ام که جمشید هاشم پور هم تست داد اما آن طور که گفتند چهره اش از نقش برجسته بود. یعنی هرکی ببینه میدونه جمشید هاشم پوره. اما بعد از چندین جلسه 5 ساعته وقتی عکس های من را چک کردند، نزدیکان امام پرسیدند این کیست؟ این واکنش خوبی بود. چون بازیگر زن را نباید در نقش های تاریخی دید.

عبدالرضا اکبری دو بار در نقش امام خمینی (ره) بازی کرد

** تله فیلم «یازده دقیقه و سی ثانیه» روایتگر گروهی از خبرنگاران تلویزیون است که برای ضبط پیام حضرت امام (ره) مبنی بر شروع جنگ تحمیلی در شهریور 59 به جماران می روند.در این فیلم برای تلویزیون. بازیگرانی چون عبدالرضا اکبری، سید ابراهیم بحرالعلومی، یاشار افخمی، رضا صدیق، فرید لطف‌آور و محمد پیامبرزاد به ایفای نقش پرداختند. «یازده دقیقه و سی ثانیه» به کارگردانی بهروز افخمی یکی از محصولات سیما فیلم در سال ۱۳۸۶ است که در بخش مسابقه ویدیویی بیست و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت و توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند.

عبدالرضا اکبری بار دیگر در این تله فیلم نقش امام خمینی (ره) را بازی کرد. در واقع اکبری با حضور در این فیلم تلویزیونی تنها بازیگری است که دو بار موفق به ایفای نقش امام خمینی (ره) شده و نزدیک ترین گریم را به چهره واقعی خود دارد.

«فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی اولین بار در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در سال 1389 و در سالن همایش‌های برج میلاد به نمایش درآمد که کیفیت پایین فیلم حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت و حتی صدای اعتراض کارگردان را هم بلند کرد چون فیلم در نبود او تدوین و به جشنواره ارائه شده بود.

باید دید طبق گفته های بهروز افخمی این فیلم مهرماه امسال اکران می شود یا خیر.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا