اخبار روز

شایعه ورود چک های 500 هزار تومانی ایران به بازار


به گزارش مانی بان، کنترل نقدینگی و تورم یکی یکی از اصلی ترین سیاست های مورد تاکید دولت سیزدهم است و البته گزارش های وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی حاکی از آن است که این رشد تا حدودی کنترل شده است، هرچند هنوز آثار مخرب خود را دارد. از سال های اخیر تاکنون از اقتصاد ایران حذف نشده است.

در واقع دولت و بانک مرکزی با سیاست های انقباضی پولی سعی در کاهش رشد نقدینگی در کشور و در نتیجه کنترل تورم دارند. سیاستی که به گفته فعالان اقتصادی، تامین منابع مالی واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده و آنها را در تامین سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه دچار مشکل کرده است.

در چنین شرایطی شنیده ها حاکی از آن است که تلاش برای واریز چک 500 هزار تومانی به بانک مرکزی آغاز شده است و برخی منابع خبری به خبرنگار اختاز آنلاین گفتند که این مرجع هنوز تصمیم نهایی برای واریز 500 هزار تومانی نگرفته است. . آنها را چک در بازار گرفته است. گرچه هنوز زمزمه هایشان شنیده می شود.

15 سال پیش یعنی 14 مهر ۱۳۸۷ مهر نوشته بود مجوز صدور چک به مبلغ 500 هزار تومان صادر شده است. بر اساس این گزارش، اندکی پس از انتشار؛ این چک ها از ایران به بازار می رسد. البته در همان زمان اعلام شد که دلایل صدور چک 500 هزار تومانی از ایران تسهیل و تسریع در امور جاری مشتریان بانکی، کاهش هزینه ها و حجم کاری واحدهای بانکی بوده است.

یکی یکی دیگر از دلایل ایران برای چاپ چک های 500 هزار تومانی، درخواست مردم برای وصول چک های کلان به جای حمل اسکناس یا چک هایی با مبلغ بیشتر بود. آن سال چک های 50 هزار تومانی، چک های 100 و 200 هزار تومانی در بازار وجود داشت. قرار بود این لایحه به این مجموعه اضافه شود.

جمع آوری اسکناس های 500 هزار تومانی.

7 اسفند در سال 1386 مگتو نوشت که بانک مرکزی 500 هزار تومان چک وصول می کند. این گزارش حاکی از رد درخواست متقاضیان چک 500 هزار تومانی توسط بانک ها است. در واقع، شعب بانکی به متقاضیان اعلام کرده بودند که سازمان تولید اسکناس و صندوق بانک مرکزی که وظیفه تامین پول و صندوق بانک‌ها به شعب بانک‌ها را بر عهده دارد، از تحویل 500 هزار فقره چک به این شعب خودداری می‌کند.

در این گزارش پیش بینی می شد برخلاف آنچه رئیس کل وقت بانک مرکزی (محمود بهمنی) عنوان کرده بود، سیاست های انقباضی دولت و بانک مرکزی ادامه یابد. در حالی که کارشناسان حذف چک های 500 هزار تومانی را مغایر با سیاست ابلاغی بانک مرکزی مبنی بر تامین مبالغ کلان برای کاهش سرعت گردش پول و کاهش تورم می دانند.

رشد نقدینگی، خطر اصلی ذهنیت عمومی این است که چاپ پول بدون پشتوانه تورمی است. اما احمد حاتمی کارشناس اقتصادی یزد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آنلاین می گوید: امروز در هیچ کشوری در دنیا از انتشار و گردش اسکناس حمایت نمی شود. دورانی که نقدینگی بانک مرکزی و دولت ها به حمایت از طلا و نقره و جواهرات وابسته بود. را گذرانده است.

وی افزود: امروز بانک مرکزی آزادی کامل دارد تا هر چقدر که بخواهد اسکناس، اوراق قرضه یا تراول چک منتشر و منتشر کند. اما اگر از این اختیار به صورت منطقی و کنترل شده استفاده نشود، مردم متحمل خسارات هنگفتی خواهند شد.

حاتمی یزد گفت: این تورم 40 تا 50 درصدی و امثال آن نتیجه عدم استفاده درست از این اختیار است. اگر چاپ اسکناس یا افزایش نقدینگی در حد رشد اقتصادی باشد تورم نخواهیم داشت. راه حل درد بی درمان تورم در اقتصاد ما کنترل نقدینگی است و بس.

وی ادامه داد: آنچه که امروزه در اقتصاد ایران به آن تراول چک یا تراول چک می گویند، کارکرد آن همانند اسکناس است و با افزایش حجم این اسکناس و نقدینگی، نقدینگی آن حداقل 6 برابر می شود. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: افزایش نقدینگی برای اقتصاد کشور تورم زا و سمی است. پس بحث نداشتن پشتیبان برای چاپ تراول چک مشکل اصلی ما نیست. رشد نقدینگی خطرناکتر از رشد اقتصادی است و در 40 سال گذشته هرگز چنین چیزی مشاهده نشده است.

وی پیش بینی کرد: در 40 سال آینده حتی با این سیستم دولتی که داریم، موضوع کنترل رشد نقدینگی رعایت نمی شود و به این ترتیب رنج محرومان از تورم اقتصادی هر چه بیشتر خواهد شد. روز نسبت به دیروز


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا