اخبار روز

سیگنال مسقط باعث سقوط دلار در تهران شد!

به گفته پی ام آپ، سیر تحول قیمت دلار در هفته اول خرداد ماه در دو بخش قابل تحلیل است. در سه روز ابتدایی هفته جاری، قیمت دلار هر روز 500 تومان افزایش یافت و بالای محدوده حمایتی 52 هزار و 200 تومان معامله شد. این اسکناس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه کاهش محدودی داشت اما در آخرین ساعات معاملات چهارشنبه 12 خرداد، یک خبر سیاسی توانست قیمت اسکناس آمریکا را به کانال 51 هزار تومان برساند.

در آخرین معامله دیروز پنجشنبه 4خرداد، دلار با قیمت 51 هزار و 400 تومان معامله شد. فعالان فارکس معتقدند اگر دلار از محدوده حمایتی 51 هزار و 200 تومانی خارج شود، با سهولت بیشتری وارد کانال 50 هزار تومانی می شود.

شوک سیاسی به بازار ارز

خبر سفر پادشاه عمان به ایران که قرار بود روز یکشنبه 16 خردادماه برگزار شود، توانست بازارهای مالی را زیر و رو کند. در عین حال برخی معامله گران بر این باورند که این کاهش قیمت با آغاز هفته دوم خرداد و در حالی که بازار منتظر نتیجه مذاکرات ایران و عمان است، شتاب بیشتری خواهد گرفت.

این سفر سیاسی از آن جهت حائز اهمیت است که با توجه به سابقه میانجیگری عمان در مذاکرات هسته ای، بسیاری امیدوارند که این بار پادشاه عمان حامل اخبار مثبتی از مذاکرات هسته ای باشد. این سفر ممکن است در آستانه نشست شورای حکومتی (15 تا 19 ژوئن) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد و گره کور مذاکرات برجام را بگشاید.

از سوی دیگر برخی معتقدند سفر پادشاه عمان به ایران ربطی به برجام ندارد و ماجرا از سرگیری روابط ایران و مصر است. هفته گذشته سلطان عمان برای بهبود روابط تهران و قاهره به مصر سفر کرد.

بررسی عملکرد قیمتی دلار از 8 اردیبهشت ماه تا 13 خرداد نشان می دهد که قیمت اسکناس 300 تومانی آمریکا افزایش یافته است. بازده دلار این هفته مثبت شد، اما اسکناس با 0.59 درصد کمترین بازدهی را در بین بازارهای مالی داشت.

به گفته تجار موضوع سفر پادشاه عمان به ایران باعث کاهش قیمت دلار شد. بنابراین نزول‌کنندگان بازار ارز انتظار دارند پس از این سفر، قیمت دلار از هفته دوم خرداد به کانال‌های پایین‌تری برسد.

به گفته معامله گران فارکس، چه نتیجه این نشست روند مثبت به سمت مذاکرات برجام باشد و چه بهبود روابط ایران و مصر، ممکن است بازارهای مالی را روندی نزولی یا باثبات به همراه داشته باشد.

تیغه روابط سیاسی از خطوط و نمادهای بازارساز تیزتر است

با توجه به این موضوع، کارشناسان اقتصادی روند کند و تداوم صعودی دلار را در شرایط سیاسی بدون اتفاق خاصی برجسته کردند. این در حالی بود که تحلیلگران اقتصادی همواره از تاثیر مانور سیاسی و روابط مطلوب ایران با سایر کشورها به عنوان بازوی بازدارنده افزایش قیمت در بازارهای مالی صحبت می کردند.

علیرغم اینکه در هفته های اخیر بازارهای مالی روزهای پر خبر را سپری کرده و دستورات بسیاری در قالب دستورالعمل و بخشنامه صادر شده است. اما در نهایت تمام توان بازارساز توانست در عرض دو هفته قیمت دلار را تنها سه هزار تومان کاهش دهد.

این در حالی است که با اخبار مساعد بین المللی، گشایش سیاسی و توافق دوستانه با سایر کشورها، در کمتر از چند ساعت، روند قیمت ها در بازارهای مالی به کانال های پایین تری جهش می کند. این قدرت روابط دوستانه با سایر کشورها برای بهبود و ثبات اقتصادی است که کارشناسان همواره بر آن تاکید دارند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا