اخبار روز

آیا سیگار گران می شود؟/ جزئیات این خبر

به گزارش پی ام آپ، دفاتر تحقیقات بخش دولتی و مطالعات حقوقی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی مالیات بر سیگار و تنباکو در قانون بودجه 1402» بیان کرد که مالیات سیگار و دخانیات یکی از مالیات های غیرمستقیم و نوعی مالیات بر مصرف است. میزان این مالیات و تأثیر آن بر سلامتی و سلامت جامعه، کاهش مصرف سیگار، نرخ قاچاق دخانیات و تأثیر آن بر تولید و اشتغال یکی از چالش برانگیزترین و بحث برانگیزترین موضوعات است. نرخ مالیات در مورد سیگار کشیدن خانگی در قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، 25 درصد تعیین شد که هر سال 5 واحد درصد افزایش می یابد، اما در برخی سال ها بحث افزایش نرخ این مالیات یا وضع مالیات های دیگر بر سیگار در بودجه های سنواتی مطرح می شود. که در لایحه بودجه در سال 1402 بحث مالیات سیگار مطرح شد و این موضوع تصویب شد. مجلس اعلام وصول. در بند «ح» تبصره «17» قانون در بودجه 1402 علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، مالیات دیگری بر سیگار وضع شده است.

شایان ذکر است در قانون بودجه در این خصوص «از ابتدای سال 1402 قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولیدی در کشور با برچسب ایرانی پانصد (500) ریال است که در داخل کشور با برند بین‌المللی تولید می‌شود.) برچسب یک هزار (1000) ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی دویست هزار (200000) ریال به عنوان مالیات اضافی و هشت هزار (8000) ریال برای هر نخ سیگار وارداتی و هر بسته پنجاه گرمی تنباکو می باشد. قلیان سیصد و پنجاه هزار (350000) ریال وارد شده است حقوق ورودی دریافت می شود که به میزان مساوی برای بخش سلامت با اولویت ساخت و تجهیز مراکز ناباروری و زایشگاه های دولتی، ورزش های همگانی و ورزش بانوان طبق شرایط این قانون هزینه شود.

نتایج بررسی‌های این گزارش حاکی از آن است که از نظر مالی، مطلوب است که درصدی از قیمت را به‌عنوان مالیات اضافی بر سیگار به‌جای تعیین مبلغ ثابت برای هر نخ سیگار تعیین کنیم. چه در تجربه جهانی و چه در سایر مالیات ها مانند مالیات بر ارزش افزوده یا حقوق ورودی، مالیات به صورت درصد و نسبتی از قیمت تعیین می شود، نه به صورت مبلغ ثابت در هر پاکت. در خصوص تخصیص بودجه درآمد ناشی از مالیات بر سیگار برای مصرف خاص (مثلاً سلامت) بر خلاف اصل بودجه یکپارچه و اصل جامعیت و اصل عدم تخصیص است. در بودجه پایه باید همه منابع اضافه شود و تمام هزینه ها اضافه شود و هر منبعی به مصرف خاصی متصل نباشد. . در مورد تأثیر افزایش مالیات سیگار بر حجم قاچاق، قطعاً افزایش مالیات دخانیات به طور بالقوه می تواند منجر به افزایش قاچاق محصولات دخانی شود. همچنین پیش نیاز لازم برای افزایش مالیات سیگار، اجرای قانون نظام مالیاتی و پایانه های فروشگاهی و اجرای مقررات مبارزه با پولشویی در بانک ها برای به صفر رساندن امکان قاچاق است. به طور کلی تا زمانی که زیرساخت های کنترل قاچاق و نظارت بر مبادلات مالی به ویژه قانون نظام مودیان و پایانه های فروشگاهی و مقررات مبارزه با پولشویی ایجاد نشود، مالیات بر سیگار و قیمت آن نباید به صورت جهشی افزایش یابد. ، به طور کامل اجرا می شوند. زیرا ممکن است در مقوله قاچاق و تولید عواقب خوبی نداشته باشد و حتی واکنش های اجتماعی ایجاد کند. اما از آنجایی که مالیات اضافه بر سیگار در قانون بودجه سال 1402 ناچیز است، نگرانی چندانی در مورد افزایش قاچاق وجود ندارد. به همین ترتیب، اگرچه در حالت ایده آل، تصویب مالیات بر دخانیات و سیگار در قوانین بودجه و سایر قوانین گذرا از نظر پراکندگی، پراکندگی، بی ثباتی و تغییر مداوم قوانین مطلوب نیست. اما با توجه به نیازهای بودجه ای و میزان کم مالیات وضع شده، می توان از اعمال مالیات اندک در بودجه چشم پوشی کرد. شایان ذکر است وضع مالیات جدید در قوانین بودجه با ماهیت بودجه ناسازگار و مغایر اصل 52 است. قانون اساسي است.

بر اساس این گزارش، شایان ذکر است سازوکار افزایش آهسته و تدریجی که در قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده با افزایش سالانه 5 واحد درصدی پیش بینی شده است، سازوکار مناسبی است. این مکانیسم تدریجی در حالی که درآمد افزایش می یابد دولت و به بهبود سلامت کمک کند جامعه در بلندمدت، به مدیران این فرصت را می‌دهد تا زیرساخت‌های کنترل قاچاق و پلت‌فرم‌های هوشمند را برای ردیابی دقیق تراکنش‌های مالی در کنار افزایش تدریجی مالیات و قیمت سیگار فراهم کنند.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، پیشنهاد شده است که رقم و میزان مالیات سیگار تا چند سال آینده بیش از این میزان افزایش پیدا نکند. زیرا این افزایش پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. همچنین قانونگذاران و مجریان باید به اجرای کامل قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مالیاتی و اجرای مقررات مبارزه با پولشویی و سایر اقدامات کنترلی برای جلوگیری از افزایش قاچاق توجه ویژه داشته باشند. در عین حال تأثیر افزایش 5 درصدی مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات و تأثیر مالیات اضافی بر دخانیات در قانون بودجه 1402 بر شاخص های سلامت «مصرف، قاچاق، تولید دخانیات» و رفاه خانوارها سنجیده می شود تا راهنمای تصمیم گیری در سال های آینده باشد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا