اخبار روز

در 60 روز گذشته سکه در ارزانترین قیمت خود بود!

به گزارش پی ام آپ، قیمت دلار و ارز روز گذشته با نوساناتی همراه بود. دلار آزاد روز چهارشنبه با کاهش حدود 590 تومانی نسبت به قیمت روز گذشته به 50 هزار و 390 تومان رسید. این رقم کمترین میزان در 45 روز کاری گذشته بوده است. هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز روز گذشته در بازار 1.1 میلیون تومان افت قیمت به ثبت رساند و با معامله 29 میلیون تومانی به پایین ترین حد 61 روزه خود رسید. این کاهش که از آغاز معاملات روز گذشته بازار رخ داد، تعجب بسیاری از معامله گران را برانگیخت. کارشناسان سه عامل را در روند کاهش موثر می دانند. اولین دلیل را می توان اخبار مثبت در حوزه روابط سیاست خارجی کشور دانست. در روزهای اخیر و با سفر یک مقام مهم خارجی به کشور، شایعات درباره احتمال توافق کوتاه مدت افزایش یافته است. روز گذشته روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» مقاله ای درباره احتمال توافق ایران و آمریکا در هفته های آینده منتشر کرد. عامل دوم، شارژ بازار از بخش پیشنهادی بازار در روزهای پس از بسته شدن بود. عامل سوم شرایط فصلی است. بنابراین از دید فعالان بازار، در نیمه اول سال در صورتی که بازار با ریسک های سیاسی همراه نباشد، دیدگاه فعالان عمدتا منفی است.

معاملات ارز در بازار آزاد شاهد نوسان نزولی دلار در روز گذشته بود. بررسی ها از هسته مرکزی دلالان بازار تهران حاکی از آن است که اکثر این افراد از افت قابل توجه قیمت دلار شگفت زده شده و دلیل آن را مشکلات مختلف عنوان کرده اند. برخی از این افراد از تلاش بانک مرکزی برای جمع آوری ارز از بازار و برخی دیگر احتمال مذاکرات پشت پرده ایران و دولت های غربی را مطرح کردند.

روند نزولی در بازار به حدی بود که برخی معامله گران ارقام 47 و 48 هزار تومانی را پشتوانه بعدی دلار نامیدند. در این میان گزارش های ضد و نقیضی در بازار منتشر شد که هیچ کدام از اعتبار کافی برخوردار نبودند، به عنوان مثال در مقاله ای به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که ادامه مذاکرات رسانه ای نشده است. این در حالی است که چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با «دنیای اقتصاد»، بحث توافق برجام را یکی از ماموریت های احتمالی سلطان عمان در سفرش به ایران خواندند. در نهایت قیمت هر اسکناس دلار آزاد در پایان معاملات نقدی دیروز با حدود 590 تومان کاهش نسبت به قیمت روز گذشته به 50 هزار و 390 تومان رسید.

احتمال افت 10 درصدی بازار فارکس؟

روز گذشته و همزمان با کاهش قیمت دلار در معاملات غیررسمی در بازار ارز تهران، زمزمه هایی مبنی بر کاهش 10 درصدی نرخ ارز در میان معامله گران به وجود آمد. اکثر این افراد از افت قیمت دلار شگفت زده شدند و نتوانستند دلیل اصلی شروع این روند نزولی را مشخص کنند. اما در میان این افراد، عده‌ای هم بودند که روند نزولی جدید را قدرتمند می‌دانستند و معتقد بودند در صورت انتشار اخبار جدیدی در حوزه روابط سیاسی ایران و غرب، احتمال کاهش 10 درصدی نرخ ارز وجود دارد. نتیجه انتظارات فعالان بازار حاکی از کاهش نرخ ارز حداقل در کوتاه مدت است چرا که می توان گفت احتمال انعقاد قرارداد جدید بین ایران و غرب افزایش یافته است. روز گذشته یک خبرگزاری عربی با توجه به نامه نگاری های اخیر، از احتمال توافق ایران و آمریکا صحبت کرد. در مجموع موارد مذکور باعث کاهش 590 تومانی قیمت دلار نسبت به قیمت روز گذشته شد و هر برگ از این اسکناس آمریکایی در آخرین معاملات نقدی روز گذشته 50 هزار و 390 تومان به ثبت رسید.

البته افت قیمت دلار در معاملات فردا شب گذشته در حالی ادامه یافت که برخی از دلالان صبحگاهی در مرز 2 کانال قیمتی 49 و 50 هزار تومان ارقامی ارائه کردند. افت قیمت دلار در بازار روز چهارشنبه نیز باعث قرمز شدن سیگنال های بازار ارز شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در آخرین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 1.1 میلیون تومان کاهش نسبت به نرخ روز گذشته به 29 میلیون تومان رسید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا