اخبار روز

سپرده شدن هدایت بانک مرکزی ترکیه به یک زن!

به نقل از شمانیوز، رجب طیب اردوغان برای اولین بار در تاریخ ترکیه سکان هدایت بانک مرکزی این کشور را به یک زن سپرد و حافظه قایا ارکان را به این سمت منصوب کرد.

ارکان در سال 1982 (1361) در استانبول به دنیا آمد، مدرک مهندسی صنایع خود را از دانشگاه بسفر گرفت و سپس تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در دانشگاه آمریکایی ادامه داد.

او دارای مدرک دکتری در تحقیقات و عملیات مهندسی مالی از دانشگاه پرینستون آمریکا است.

به گزارش سایت طلا، سقوط ارزش پول ملی ترکیه از چهار ماه گذشته پس از زلزله آغاز شده و در یک ماه گذشته با پیروزی حزب حاکم ترکیه و شخص اردوغان رئیس جمهور ترکیه در انتخابات اخیر تشدید شده است. . . .

سقوط ارزش پول ملی ترکیه که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد، طی روز گذشته (پنجشنبه) شدت گرفت به طوری که ارزش لیر در برابر دلار در مقایسه با 17 درصد کاهش نشان داد. به قبل از انتخابات

خبر.7 ترکیه نرخ فروش هر دلار در بازار ارز این کشور را در روز پنجشنبه 23.40 لیر و هر یورو را 25.70 لیر اعلام کرد و نوشت: افزایش ارزش دلار و یورو در برابر لیر پس از 17 درصد انتخاب شده و این روند ادامه دارد.

به گزارش این رسانه، قیمت یک دلار آمریکا در بازار ارز ترکیه پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 28 می (7 خرداد 1402) حدود 19.96 لیر بود که با افزایش بیش از 17 لیر به 23.40 لیر رسید. ٪ امروز.

خبر.7 همچنین از افزایش قیمت شاخص ها در بورس ترکیه خبر داد و نوشت: شاخص BIST 100 به عدد 5590 رسیده و حکایت از رشد 15 درصدی قیمت در سال جاری دارد.

این رسانه با اشاره به افزایش قیمت دلار، سهام و طلا در بازارهای مالی ترکیه اعلام کرد: اکنون هر گرم طلا با قیمت 1461 لیر معامله می شود که بالاترین نرخ در تاریخ ترکیه است.

خبر7 افزایش ریسک پذیری در بازارهای سهام جهانی، عدم اعتماد به اثربخشی سیاست های پولی بانک مرکزی ترکیه، احتمال افزایش نرخ بهره و ادامه تورم در حدود 40 درصد را ذکر کرد. از دلایل افزایش نرخ ارز و نابسامانی اخیر در بازارهای مالی و ارزی ترکیه است.

چند روز قبل از ادامه سقوط ارزش لیر ترکیه و پس از معرفی محمد شیمشک به عنوان وزیر دارایی و خزانه داری این کشور که امید زیادی را برانگیخته بود، روزنامه قار ترکیه نوشت: لیر ترکیه هفته جدید را با آغاز به کار آغاز کرد. سقوط ارزش».

این رسانه کاهش نرخ سود بانکی به 8.5 درصد را یکی از عوامل افزایش ارزش پول ملی ترکیه عنوان کرد و گزارش داد: همه منتظر سیاست های اقتصادی وزیر جدید دارایی و خزانه داری اردوغان و آنها هستند. منتظر بازگشت تعادل و ثبات به بازار باشید.

خبرترک در گزارشی با اشاره به آغاز کار شیمشک به نقل از وی اظهار داشت: ترکیه چاره ای جز بازگشت به جایگاه منطقی در اقتصاد ندارد.

این پایگاه به نقل از شیمشک گزارش داد: پیروی از اقتصاد بر اساس قواعد مهم علمی برای سوق دادن کشور به رونق مطلوب بسیار مهم است و در این راستا باید ثبات مالی در اقتصاد کلان در اولویت قرار گیرد.

افزایش نرخ ارز و رشد نرخ تورم در ترکیه در سال گذشته اقتصاد این کشور را با بحران جدی مواجه کرد به طوری که در اواسط پاییز نرخ تورم در این کشور بالای 85 درصد بود و در سال 2022 متوسط ​​نرخ تورم 64% 27% بیشتر بود.

گزارش منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه نشان می دهد که نرخ تورم فعلی در این کشور حدود 40 درصد است که پایین ترین رقم در سال گذشته است.

اگرچه اقتصاددانان ترکیه نرخ تورم مورد انتظار تا پایان سال 2023 را 44.55 درصد پیش بینی کرده اند، اما سیاست های دولت جدید ترکیه ممکن است تغییرات مثبت و منفی عمیقی در این رقم ایجاد کند.

سیاست های اقتصادی دولت جدید ترکیه هنوز اعلام نشده است و اردوغان و وزیر دارایی جدیدش تنها بر روی مهار تورم متمرکز شده اند، اما با روشن شدن فضای تصمیم گیری در دولت جدید، نرخ تورم و ارزش ملی ترکیه . ارز بر این اساس نوسان خواهد کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا