اخبار روز

سپرده یارانه نقدی فروردین با افزایش 15 درصدی / مقدار و تاریخ


این روزها لایحه بودجه سال آینده تقدیم مجلس شده و درصد یارانه ها از بودجه 1403 اعلام شده است که منابع هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه 1403 از افزایش 15 درصدی میزان یارانه ها خبر داد.

منابع اختصاص یافته به تخصیص یارانه ها در لایحه بودجه 1403 با رشد 15 درصدی به 758 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که منابع یارانه پیش بینی شده در بودجه سال گذشته حدود 659 میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانواده 3 نفره در سال آینده یک میلیون و 380 هزار تومان یارانه نقدی دریافت می کنند.

یارانه نقدی فروردین 1403 در همان تاریخ ماه قبل و سومین شارژ 220 هزار تومانی 17 و 18 واریز می شود. فروردین مانند ماه های گذشته شارژ می شود.

همزمان با اجرای طرح صدور صورتحساب الکترونیکی، سوالات مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، به همین دلیل وزارت رفاه به برخی از سوالات احتمالی شهروندان از جمله “آیا یارانه نقدی حذف می شود؟” پاسخ داد. یا “برای ثبت نام بازماندگان برای دریافت یارانه چه کنیم؟” انجام داده است.

در بسیاری از کشورها، دولت ها از برنامه های یارانه نقدی برای کمک به افراد کم درآمد استفاده می کنند. یارانه نقدی پرداختی مستقیم از سوی دولت به دریافت کننده به صورت نقدی یا از طریق کارت های بانکی است. از این برنامه ها برای کاهش فقر و تشویق به استفاده بهینه از منابع جامعه استفاده می شود. بسیاری از این برنامه ها تمایل به پذیرش محدود دارند و تحت شرایط و دستورالعمل های خاصی برای رسیدن به هدف مورد نظر تعیین می شوند. این برنامه های یارانه نقدی اغلب به عنوان حمایت مالی برای کسانی عمل می کند که به دلیل شرایط اقتصادی به کمک نیاز دارند.

در نتیجه اجرای طرح صورتحساب الکترونیکی، اداره بهزیستی به برخی سوالات احتمالی شهروندان در خصوص اجرای طرح فاکتور الکترونیکی پاسخ داده است:

1. آیا قرار است یارانه نقدی حذف شود؟

خیر، یارانه نقدی حذف نمی شود.

2. آیا تغییری در پرداخت یارانه ها ایجاد می شود؟

هیچ تغییری در زمان واریز نقدی کمک‌ها وجود ندارد. مردم می توانند ماهانه یارانه نقدی خود را دریافت کنند.

3. آیا پس از اجرای این طرح دیگر نمی توانیم یارانه نقدی دریافت کنیم؟

یارانه نقدی همچنان پابرجاست.

4. چگونه می توان از این اعتبار استفاده کرد؟

خانوارهای یارانه ای دهک یک تا هفتم مشمول دریافت 220 هزار تومان اعتبار می شوند و می توانند با مراجعه به فروشگاه های متصل به طرح کالابرگ از اعتبار خود استفاده کنند.

5. شبکه اعتباری ملی و مزیت طرح خرید اعتباری چیست؟

شبکه اعتباری ملی که به اختصار «شما» نامیده می شود، بستر مدیریت و تخصیص اعتبارات حمایتی بر اساس سیاست های رفاهی دولت به تفصیل بر اساس هر کد ملی است. در چارچوب شبکه ملی اعتبار (SMA)، رفتار پشتیبانی بر اساس هر کد ملی تعریف می شود. این بدان معناست که هر فردی در هر نقطه از ایران که دارای کد ملی باشد به طور دقیق و بدون انحراف از سیاست های رفاهی بهره مند خواهد شد. در مراحل بعدی برنامه بسته به نیاز و شرایط زندگی و با توجه به نظارت دقیق می توان از طریق تخصیص اعتبار از حمایت های خاص و مناسب برای هر فرد بهره مند شد.

6. آیا شرکت در طرح خرید اعتباری اختیاری است؟ و در صورت عدم استفاده از اعتبار واگذار شده آیا این اعتبار در پایان ماه از بین می رود؟

شرکت در این طرح کاملا اختیاری است. یعنی هر خانوار در صورت تمایل امکان استفاده از اعتبار واگذار شده را دارد. در صورت عدم استفاده، اعتبار سوزانده می شود.

7. در صورت عدم استفاده از کل اعتبار تخصیص یافته، موجودی از بین می رود یا در حساب باقی می ماند؟

باقی مانده اعتبار سوزانده می شود.

8. چگونه می توانیم برای استفاده از طرح کاتالوگ الکترونیک ثبت نام کنیم و به کجا مراجعه کنیم؟ آیا مدارک خاصی لازم است؟

برای بهره مندی از مزایای طرح نیازی به ثبت نام، مراجعه و ارائه مدارک نمی باشد و امکان اخذ اعتبار برای تمامی افراد مشمول دریافت یارانه و دهک های یک تا هفت به صورت خودکار فعال می شود.

9. آیا این مبلغ اعتبار به کارت یارانه تعلق می گیرد یا نیاز به صدور کارت جدید برای سرپرستان خانوار است؟

نه تنها نیازی به صدور کارت جدید نیست، بلکه با استفاده از تمامی کارت های بانکی که به نام سرپرست خانواده است می توان از این اعتبار استفاده کرد. همچنین امکان اعطای مجوز استفاده از این اعتبار برای سرپرستان خانوار به هر یک از خانواده های خود از طریق اپلیکیشن «شما» که بعداً ایجاد خواهد شد، وجود خواهد داشت.

10. این طرح شامل چه برندهایی می شود و این خرید به صورت اعتباری در کدام فروشگاه ها باید انجام شود؟

در این طرح محدودیتی برای خرید از یک برند خاص و با کیفیت ثابت وجود ندارد. به عنوان مثال افراد می توانند بنا به انتخاب و سلیقه خود از تمامی روغن های موجود در بازار خرید کنند و انتخاب محدود به برند یا دسته خاصی از روغن ها نیست. افراد در پایان خرید و در زمان پرداخت مبلغ مشخصی از فاکتور خرید را به صورت نقدی یا با کارت بانکی خود پرداخت می کنند و مابقی از اعتبار آنها کسر می شود. فروشگاه های مجاز در نرم افزار کاربردی «شام» نمایش داده می شوند، سپس تمامی فروشگاه ها و سوپرمارکت های کوچک و بزرگ به تدریج به این طرح اضافه خواهند شد.

11. این طرح چقدر برای مردم و دولت هزینه دارد؟ آیا فروشنده باید هزینه خرید دستگاه های کارتخوان را پرداخت کند یا دولت آنها را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد؟

پروژه آنها (شبکه ملی اعتبار) پروژه ای فناوری محور است که بر اساس زیرساخت های موجود کشور طراحی و بر روی بسترهای موجود اجرا می شود. نیازی به خرید دستگاه ها و تجهیزات از فروشندگان نیست و شرکت های خدمات پرداخت ضمن آموزش و نصب نرم افزار برای آنها، به روز رسانی دستگاه های موجود و مجهز به بارکد خوان، صاحبان ویترین را در سه دسته مواد غذایی، لبنیات و پروتئینی مخاطب قرار می دهند.

12. آیا تهیه کارتخوان مخصوص در مغازه ها یا فروشگاه های زنجیره ای ضروری نیست؟

خیر، زیرساخت های موجود در طرح «شام» استفاده می شود و هیچ تغییری در مراکز خرید ایجاد نمی شود. همان کارتخوان های موجود در پیشخوان فروشگاه ها را می توان با به روز رسانی نرم افزار استفاده کرد و نیازی به اقدام خاصی از سوی صاحبان فروشگاه نیست. فروشگاه های زنجیره ای و سایر فروشگاه هایی که از صندوق فروش استفاده می کنند باید نرم افزار صندوق خود را از شرکت نرم افزار صندوق فروش به روز کنند.

13. اگر خریداران محصولات دیگری را به جز 11 مورد اصلی انتخاب کنند، چگونه پرداخت می شود؟

کالاهای خارج از این موارد واجد شرایط اعتبار نیستند. به عنوان مثال، اگر فردی علاوه بر برخی کالاها، آب معدنی و دستمال کاغذی در سبد کالای انتخابی خود داشته باشد، برای این دو محصول اعتباری تعلق نمی گیرد و پرداختی فرد شامل سهم خریدار از کالا (قیمت پایه) بیشتر خواهد بود. مبلغ کل این دو کالا می باشد ضمناً این امکان وجود دارد که هر فرد از تمام اعتبار خود برای خرید یکی از اقلام واجد شرایط استفاده کند.

14. تکلیف افرادی که در ماه گذشته یارانه دریافت کرده اند، اما در این ماه یارانه نگرفته اند چیست؟

افرادی که در آخرین مرحله پرداخت یارانه یارانه ای دریافت نکردند جزو دهک های دهم جامعه بودند و از روند دریافت یارانه حذف شدند. اما در صورت اعتراض به سامانه www.hemayat.mcs.gov.ir مراجعه فرمایید.

15. برای ثبت نام بازماندگان برای دریافت یارانه به کجا مراجعه کنیم؟

افرادی که یارانه باقی می مانند و یا دریافت نمی کنند در صورتی که سن آنها بالای 18 سال باشد و شماره تلفن همراه به نام خود داشته باشند و حساب بانکی به نام خود داشته باشند می توانند به عنوان خانوار مستقل در سامانه Mi Gov.ir ثبت نام کنند.

شانزده برای ثبت نام بازماندگان زیر 18 سال به کجا مراجعه کنیم؟

افرادی که یارانه مانده و یا نگرفته اند، در صورتی که زیر 18 سال سن داشته باشند، فعلا نمی توانند ثبت نام کنند و باید منتظر اطلاعیه جدید سازمان هدفمندی یارانه ها باشند.

17. اگر از همسرم طلاق گرفته باشم چگونه می توانم مستقلاً برای دریافت یارانه اقدام کنم؟

با در دست داشتن مدارک به بیش از 10 اداره پلیس مراجعه کنید.

18. اگر سرپرست خانوار فوت کرده باشد برای دریافت کمک هزینه بازماندگان به کجا مراجعه کنیم؟

برای ثبت نام به سامانه My Gov.ir مراجعه کنید.

19. اگر متاهل هستم چگونه می توانم کمک هزینه را از سرپرست قبلی خود جدا کنم؟

با در دست داشتن مدارک به کلانتری 10 مراجعه کنید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا