اخبار روز

سفیر ایران در آژانس انرژی اتمی: از سرگیری اجرای برجام به اقدامات ملموس غرب بستگی دارد

به گزارش مگتو، محسن نظیری عسل در بیانیه ای درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات وین گفت: در پی ابراز تمایل آمریکا برای بازگشت به این توافق و لغو تحریم های غیرقانونی، ایران و سایر اعضای برجام آغاز به کار کردند. مذاکرات به منظور ایجاد شرایطی که منجر به بازگشت ایالات متحده به برجام و اجرای تعهدات خود ذیل آن توافق شود.

وی افزود: این مذاکرات طولانی و طاقت فرسا بیشتر به دلیل نبود اراده و عزم سیاسی از سوی آمریکا به نتیجه نرسید.

به گزارش ایرنا، سفیر کشورمان با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر خروج برجام از دستور کار کاخ سفید، افزود: نگرانی زیادی وجود دارد که برخی دیگر از شرکت کنندگان در این توافق کور شده اند. این رفتار بسیار غیر مسئولانه این موضوع نشان می دهد که محاسبات اشتباه و برنامه سیاسی محدود یک کشور خاص بر تلاش ها برای از سرگیری اجرای برجام ارجحیت دارد.

نظیری با بیان اینکه ایران در مذاکرات وین با حسن نیت صحبت کرد و جدیت خود را در انعقاد توافق نشان داد، از رفتار متناقض طرف های غربی انتقاد کرد و گفت: اکنون جامعه جهانی به جای اظهارات سیاسی طرف مقابل به دنبال اقدامی ملموس است. “ایالات متحده و ترویکا.

به گفته وی، «آنها هنوز موضع خود را روشن نکرده اند و با اظهارات متناقض، حقایق مربوط به عدم تمایل خود به اجرای تعهدات برجام را کتمان می کنند».

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اجرای کامل برجام از سوی همه طرف ها، آمادگی دارد به تعهدات خود در این توافقنامه عمل کند.

گفتنی است، مذاکرات برای ازسرگیری برجام در هشت دور در وین با حضور نمایندگان گروه 1+4، اتحادیه اروپا و ایران انجام شد. هیأت آمریکایی نیز به طور غیرمستقیم در این مذاکرات حضور داشت. اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی مانند تناقض در رفتار، تاخیر در تصمیم گیری، زیاده خواهی و درخواست های جدید از سوی آمریکا به تاخیر افتاد.

در واقع تجربه نشان داده است که علیرغم اظهارات دیپلماتیک، کاخ سفید اراده لازم برای تصمیم گیری برای بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال ایران را ندارد.

ایران به عنوان یک کشور مسئول همواره اعلام کرده است که آماده انعقاد یک توافق پایدار و قابل اعتماد است که تضمینی برای لغو تحریم ها باشد و در آینده به عنوان ابزار فشار علیه ایران مورد استفاده قرار نگیرد.

در این زمینه حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با بیان اینکه در صورت اصلاح رفتار غرب در قبال ایران، مذاکرات ادامه خواهد داشت و به نتیجه خواهد رسید.

بیانیه 4 مارس جایگزین توافق جامع در مورد اقدامات حفاظتی نمی شود

سفیر کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود به ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان اشاره کرد و تاکید کرد: فعالیت های هسته ای ایران از جمله غنی سازی در سطوح مختلف کاملاً صلح آمیز و مطابق با حقوق ما بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است.

وی با بیان اینکه فعالیت های هسته ای ایران تحت نظارت و بازنگری آژانس است، افزود: اقدامات جبرانی ایران در برجام هیچ تاثیری بر نظارت و بازنگری آژانس بر اساس توافق جامع پادمان که در حال حاضر اجرا می شود ندارد.

نذیری بر این اساس با انتقاد از تلاش کشورهای غربی برای ارائه روایت مخالف اقدامات متقابل ایران، گفت: این کشورها نه تنها آگاهانه تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند، بلکه نهایت تلاش خود را می‌کنند تا این واقعیت واقعی را پنهان کنند که برجام… مشارکت کنندگان و ضمیمه های دیگری دارد که باید بدون تاخیر بیشتر توسط آنها اجرا شود.

وی به اقدام داوطلبانه ایران در چارچوب توافق اشاره کرد اسفند وی سال گذشته در بیانیه مشترک ۱۳ مارس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حل مشکلات امنیتی گفت: همکاری‌های بیشتر ایران با این سازمان متاثر از اظهارات غیرسازنده برخی کشورها است که تلاش می‌کنند به معنای همکاری (هر دو طرف) باشند. سازش در سمت راست. توافق جامع پرچین است، قرار نمی گیرد.

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: روح و متن بیانیه مشترک 13 اسفند را نباید به این معنا تفسیر کرد که این بیانیه جایگزین تعهدات قانونی توافق نامه جامع حمایت است.

لازم به ذکر است که ادعاهای حفاظتی درباره فعالیت های هسته ای ایران مبتنی بر اسناد جعلی رژیم صهیونیستی است که با هدف حفظ امنیت پرونده های هسته ای ایران در اختیار رسانه ها و مقامات دولتی قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران در حالی که این ادعاها را رد می‌کند، همواره تاکید می‌کند که تعهدات کشورها در حوزه حمایت نامحدود نیست. با وجود آن اسفند سال گذشته در سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران، وی به طور داوطلبانه با فعالیت های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان در چارچوب قانون راهبردی سازمان انرژی اتمی موافقت کرد. مجلس شورای اسلامی (قانون اقدامات راهبردی برای لغو تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران).

بر اساس این بیانیه مشترک، در پی این توافق، جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری، ایران و آژانس پیشرفت‌های چشمگیری در بهبود همکاری‌های خود داشته‌اند. اسفند آنها 1401 داشتند. در نتیجه این روند، چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده است، بحث ها و تعاملات بین ایران و آژانس افزایش یافته است و بحث در مورد حل و فصل سایر مسائل فنی ادامه دارد.

اقدامات متقابل ایران در برجام نمی تواند بهانه ای برای بد نیت ترویکا باشد.

نظیری در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اقدامات متقابل ایران در برجام که پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و سوء نیت طرف های اروپایی صورت گرفت، گام های ایران را کاملا منطبق بر ذات خود دانست. حقوق بندهای 26 و 36 برجام و در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با ناتوانی ترویکا در انجام تعهدات خود همراه بود.

وی تصریح کرد: این واقعیت آشکار به هیچ وجه نمی تواند دلیلی بر عدم انجام تعهدات ترویکا باشد.

نذیری بر این اساس، تصمیم تروئیکا برای حفظ تحریم‌هایی که طبق بندهای غروب برجام باید لغو می‌شد، اقدامی غیرقانونی و مصداق دیگری از عدم اجرای تعهدات برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا