اخبار روز سینما

سریال آتش و باد به قسمت های پایانی خود نزدیک می شود! / آیاقسمت پایانی آتش و باد مشابه آثار ایرانی دیگر پایان میابد؟

همزمان با پخش روزهای پایانی سریال «آتش و باد» نگاهی می اندازیم به آثاری از ایلات و صحرا که به وسترن های ایرانی نیز معروف هستند. هر کدام چه ویژگی هایی دارند و دلایل محبوبیت آن ها چیست؟
می دانیم وسترن چیست و چه تعریفی دارد! می دانیم که این ژانر از نیمه دوم قرن نوزدهم در غرب آمریکا با مضامینی مانند یک گاوچران یا تفنگدار سوار بر اسب و ماجراهای آنها به وجود آمد. پس با چنین تعریفی، معادل دقیقی برای وسترن در سینما و تلویزیون ایران وجود ندارد و تلاش های لایو اکشن جمالی به عنوان یک فیلمساز غیرحرفه ای در این عرصه تنها مورد توجه عده کمی قرار گرفت. با این حال فیلم ها و سریال هایی را می شناسیم که مضمون آنها از ایلات و بیابان ها می آید و به عنوان وسترن ایرانی شناخته می شوند. حتی برخی فیلمی مانند «خروج» حاتمی کیا را وسترن دانسته اند. بنابراین گزارش را بدون بحث و جدل بخوانید

آتش و باد مجتبی راعی 1402

سریال آتش و باد به قسمت های پایانی خود نزدیک می شود! / آیاقسمت پایانی آتش و باد مشابه آثار ایرانی دیگر پایان میابد؟

مجتبی راعی پس از سال ها دوری از سینما و تلویزیون، فیلمنامه «آتش و باد» نوشته منصور براهیمی و عبدالرسول گلبان را پسندید و با نام «جشن سربرون» مقدمات ساخت آن را آغاز کرد. پخش این سریال نوروزی امسال از شبکه سه آغاز شده و به زودی به پایان می رسد. داستان «آتش و باد» در ایلات استان فارس در دوران مشروطیت روایت می شود، اما اشاره به شخصیت ها و طوایف حاصل تخیل سازندگان و نیاز به نمایش است. حتی لهجه استفاده شده هم مختص خود سریال است. «آتش و باد» تاریخ مشروطه را از دریچه زندگی ایلات روایت می کند و برای این منظور از مواد خام نمایش مانند عشق، رقابت، جنگ و … استفاده می کند. این سریال در قالب شخصیت «آقای نوئل» نیز ظلم و کینه توزی انگلیسی ها را نسبت به ایران نشان می دهد و به رشادت ها و میهن پرستی بختیاری ها اشاره ای بجا دارد. اختلاف ایلات و رویارویی با انگلیسی ها که منجر به جنگ شد، «آتش و باد» را در بسیاری از قسمت ها به آثار به اصطلاح غربی شبیه می کند. یعنی بدون توجه به داستان و مضمون، ساختار سریال که برگرفته از جنگ در کوه و صحرا است، یادآور این ژانر است. «آتش و باد» از ایرادات مستثنی نیست، اما جزو محصولات موفق سال های آخر تلویزیون است و به مخاطب احترام می گذارد. چون داستان سرگرم کننده است. هم موضوع مهمی دارد و هم ساختاری قابل توجه.

روزی روزگاری امرالله احمد جو ۱۳۷۰

سریال آتش و باد به قسمت های پایانی خود نزدیک می شود! / آیاقسمت پایانی آتش و باد مشابه آثار ایرانی دیگر پایان میابد؟
سریال آتش و باد به قسمت های پایانی خود نزدیک می شود! / آیاقسمت پایانی آتش و باد مشابه آثار ایرانی دیگر پایان میابد؟

سریال خاطره انگیز «روزی روزگاری» داستان راهزنی به نام مرادبیگ است که توسط حسام بیگ زخمی می شود و زندگی او توسط طایفه ای از ایلاتی نجات می یابد. مرادبیگ در روزهای بیماری و پس از آن تحت تأثیر زندگی با صفای عشایری و قدرت خاص عمه لیلا قرار می گیرد و متحول می شود. قسمت هایی از «روزی روزگاری» که در صحرا می گذرد و همچنین جایی که نوبت به روایت زندگی راهزنان می رسد، یادآور آثار ژانر وسترن است. این سریال همچنان پرمخاطب و پرطرفدار است… امرالله احمدجو سال ها بعد در سریال «تفنگ سارپر» که چندان موفق نبود این فضا را تکرار کرد.

در راه طوفان مسعود جعفری جوزانی ۱۳۶۸

سریال آتش و باد به قسمت های پایانی خود نزدیک می شود! / آیاقسمت پایانی آتش و باد مشابه آثار ایرانی دیگر پایان میابد؟
سریال آتش و باد به قسمت های پایانی خود نزدیک می شود! / آیاقسمت پایانی آتش و باد مشابه آثار ایرانی دیگر پایان میابد؟

مسعود جعفری جوزانی عاشق ایران و قوم لر است که ریشه در آنجا دارد. تجلی این شور در آثار مختلفی نمود پیدا می کند که یکی از آنها فیلم «در مسیر باد» است. جعفری جوزانی این فیلم را درباره زندگی دکتر راستان ساخته که در بحبوحه جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط ارتش متفقین برای معالجه شوهر خواهرش به ایل قشقایی می رود. (قشقایی ها و لرها از نظر زندگی ایلی و روحیه جنگاوری دارای ویژگی های مشترک بسیاری هستند). شاهد درگیری های مختلفی است که برخی از آن ها حاصل رشادت های قشقایی هاست. برخی «در جهت طوفان» را به دلیل لوکیشین بودن روایت و استفاده متناوب از صحنه های درگیری به وسترن ایرانی تعبیر کرده اند.

شیر سنگی مسعود جعفری جوزانی ۱۳۶۶

سریال آتش و باد به قسمت های پایانی خود نزدیک می شود! / آیاقسمت پایانی آتش و باد مشابه آثار ایرانی دیگر پایان میابد؟
سریال آتش و باد به قسمت های پایانی خود نزدیک می شود! / آیاقسمت پایانی آتش و باد مشابه آثار ایرانی دیگر پایان میابد؟

داستان «شیر سنگی» در زمانی می گذرد که انگلیسی ها به نفت ایران طمع دارند. آنها به این مقدار بسنده نمی کنند و خود را مستحق کشتن ایرانیان می دانند! درام سینمایی مسعود جعفری جوزانی بر همین اساس استوار است و بخش بزرگی از آن درگیری بین بختیاری ها و نیروهای دولتی و انگلیسی ها را شامل می شود. «شیر سنگی» نیز در زمره فیلم های ایلاتی قرار می گیرد و جنبه هایی بر اساس ویژگی های آثار وسترن است. مسعود جعفری جوزانی سال ها بعد «ایران برگر» را ساخت، اگرچه شخصیت های داستان لر هستند، اما این نمایش یک کمدی سیاسی است و ربطی به محتوای فیلم های قبلی او ندارد
نگارش سریال «آتش و باد» به قسمت های پایانی خود نزدیک می شود، این سریال چه وجه اشتراکی با آثار مشابه دارد؟

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا