اخبار روز

سرنوشت قیمت دلار در سال 1403.


به گزارش مانیبان به نقل از گشت نیوز، اصغر سمیعی درباره پیش بینی بازار ارز در سال جدید گفت: قیمت ارز مانند سایر کالاهای قابل خرید و فروش از قانون معروف عرضه تبعیت می کند. . و تقاضا کنند. وی افزود: عرضه و تقاضا از قانون نیاز و ارزش تبعیت می کند، به این معنا که اگر عرضه کننده قیمت کالای خود را بالاتر از قیمت بازار ببیند، عرضه را کاهش می دهد و برعکس، اگر تقاضاکننده ها قیمت را بالاتر از قیمت ببینند. آنها سعی خواهند کرد مصرف را کاهش دهند، تقاضا را کاهش دهند و قیمت را تعدیل کنند.

وی افزود: در مورد ارز هم همینطور است، با این تفاوت که تامین کننده اصلی ارز در ایران بانک مرکزی است، یعنی گاهی اوقات دولت و تقاضا غیرواقعی است، یعنی به دلیل مدیریت ضعیف یا فشارهای خارجی یا تبلیغات گمراه کننده. یا ایجاد فضای ترس و التهاب روانی: خواسته های کاذب ایجاد می شود.

رئیس سابق کانون صرافان گفت: برعکس، دولت می تواند با وضع قوانین و مقررات واردات برخی کالاها را ممنوع یا بسیاری از کالاها را محدود کند و از این طریق به صورت مصنوعی تقاضا و البته موقت را کاهش دهد.

سامی خاطرنشان کرد: در شرایط ایجاد تقاضای کاذب، وظیفه تامین کننده اصلی ارز کنترل نرخ ارز با تزریق صحیح و به موقع آن بدون ایجاد تلاطم در بازار است.

وی تصریح کرد: البته همیشه باید در محاسبه تورم و نرخ سود در کشور ما و کشورهای حوزه دلار دقت کرد تا قیمت بازار با قیمت واقعی تفاوت چندانی نداشته باشد. و البته شرط اصلی همیشه یکپارچگی و واقعی بودن قیمت ها خواهد بود.

سمیعی گفت: نکته دیگر اینکه اگر اصلاح نظام اقتصادی کشور هدف مسئولان باشد، به نظر من اولین اقدام حمایت از کاهش تورم و نرخ سود است که البته به جلوگیری از افزایش بی رویه نقدینگی بازمی گردد. . .

وی افزود: یعنی اگر دولت مالیات ها را افزایش دهد، یارانه تامین کنندگان انرژی و سایر موارد غیرضروری را حذف کند، حتی سطح خدمات و هزینه ساخت زیرساخت ها را کاهش دهد، بهتر از استقراض دائمی از بانک مرکزی است. حجم نقدینگی بدون برنامه ریزی برای جذب آن.

وی بیان کرد: بارها گفته ام که هر کالایی قیمت واقعی دارد، قیمت فشرده ای که به دلیل تزریق بیش از تقاضا به دست می آید و قیمتی که حباب دارد. قیمتی که فنر آن فشرده یا دارای حباب باشد غیر واقعی تلقی می شود و قیمت واقعی قیمتی است که ارزش و برند واقعی آن محصول را نشان دهد.

سامی خاطرنشان کرد: پیش بینی من در مورد نرخ ارز در سال گذشته این بود که بر اساس نرخ تورم و نرخ سود کشور، سال 1402 را با 45 هزار تومان آغاز خواهیم کرد که البته با حدود 50 هزار تومان شروع شد، اما با توجه به تورم. نرخ، با شیب مناسب و منطقی افزایش پیدا نکرد تا اینکه بهمن ماه تمام شد و مبلغ تعدیل شد و به حدود 60 هزار تومان افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: اگر قیمت آغاز سال جدید را حدود 60 هزار تومان و اگر نرخ تورم سال 1403 را به طور متوسط ​​حدود 40 درصد فرض کنیم و اگر دولت به طور منطقی تصمیم بگیرد که آیا شوک های ارزی با کنار گذاشتن نرخ ها و رانت های غیرواقعی و مصنوعی، نرخ 67 هزار تومانی برای ابتدای تابستان و 75 هزار تومانی برای ابتدای پاییز و البته تا پایان سال آینده منطقی به نظر می رسد. ، 95 هزار تومان دور از ذهن است. این البته به شرطی که فرضیات ما برآورده شود.

سمیعی گفت: یادآور می‌شوم اگر به هر بهانه‌ای مقادیری ارز کشور به هر مصرف‌کننده، مسافر یا واردکننده با قیمت‌های مصنوعی و مصنوعی و ارزان‌تر از قیمت واقعی داده شود، قیمت بر دوش آنها خواهد افتاد. قیمت در بازار آزاد تاثیر مخرب خود را بر کل نظام اقتصادی نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد: اما البته آرزوی من و همه هموطنان این است که تورم به شدت کنترل شود و نرخ ها بالا نرود و احتمالات دیگری هم وجود دارد که اگر خدای ناکرده اتفاق بیفتد می تواند اوضاع را بدتر کند. بسیار بدتر از پیش بینی های کند است


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا