اخبار روز سینما

سخنان عجیب این بازیگر: برای بازی در برخی سریال‌ها گول خوردم

رضا توکلی با اشاره به شرایط نامناسب عقد قرارداد با بازیگران پیشکسوت، صاحبان پروژه ها را تاجر و تاجر توصیف کرد.

رضا توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با اشاره به شرایط نامناسب عقد قرارداد با بازیگران پیشکسوت، صاحبان پروژه را تاجر و تاجری توصیف کرد که این بازیگر توانایی مذاکره با آنها را ندارد!

رضا توکلی درباره آخرین فعالیت های خود گفت:

این روزها فیلمنامه ای در دست دارم و در حال مطالعه آن هستم تا تصمیم بگیرم.

قبل از آن و در فاصله حدود دو سال بعد از سریال «احضار» هیچ کار دیگری در سینما و تلویزیون نداشتم و بیشتر به امور روزمره زندگی ام مشغول بودم.

این بازیگر درباره حضور پررنگ‌تر خود گفت:

سال‌ها پیش، تجربه حضور در یک پروژه سینمایی را داشتم و به یاد دارم که همکارانم در آن پروژه می‌گفتند چطور در فیلم‌هایی با این میزان مهارت و پتانسیل بازیگری حضور ندارید؟

البته منظورم این نیست که از خودم تعریف کنم، بلکه به خاطر بیاورم که مهارت های نسل من و امثال من در حال از بین رفتن است و ما نتوانسته ایم آن ها را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

در مورد اینکه چرا در سینما حضور ندارم، واقعاً نمی دانم چه اتفاقی افتاده است، ساده ترین پاسخ این است که نقش های سینمایی به من پیشنهاد نمی شود.

و افزود: فکر می‌کنم آن شجاعت و جسارتی که باید در فیلمسازان ما وجود داشته باشد، وجود ندارد و همه شرایطی که ما را احاطه کرده است، از شرایط اقتصادی گرفته تا شرایط اجتماعی، دست به دست هم داده تا فیلمسازان کمتر ریسک کنند.

اما من فکر می کنم همه ما باید برای رسیدن به موقعیت های بهتر ریسک کنیم.

آنها مرا فریب دادند تا در برخی پروژه ها شرکت کنم!

این بازیگر ادامه داد: اخیراً به من پیشنهاد حضور در یک سریال خانگی داده شد و پیش از آن هم برای سریال «مانکن» پیشنهاد داشتم. برخی از این پروژه ها برای دعوت به همکاری جملاتی می گویند که فقط توکلی می تواند این نقش را بازی کند!

راستش را بخواهید گاهی اوقات فریب شرکت در این پروژه ها را می خورم و در موقعیت خاصی قرار می گیرم.

“دارم برات میمیرم” عنوان آخرین تجربه من در کانال سورس به سرپرستی عباس مرادیان است و فکر می کنم در نقطه مناسبی وارد داستان شدم و حضور موثری در داستان دارم.

توکلی با تاکید بر لزوم صحبت درباره شرایط حاکم بر سینما، تلویزیون و بازیگری آنلاین گفت: از این شرایط سخت ناراحتم و این مختص من هم نیست.

بسیاری از بچه های هم سن و سال من از این وضعیت ناراحت هستند زیرا نتوانسته اند و نمی توانند به آنچه که لیاقتش را دارند برسند.

در این زمینه هنوز شرایط مساعدی برای همه هنرمندان ما ایجاد نشده است.

ما تا امروز راهی را طی کرده ایم که به هیچ ختم نشده است.

این بازیگر پیشکسوت درباره واکنش مردم در کوچه و خیابان نیز گفت:

به خدا قسم اگر این مردم فداکار و عاشق هنر نبودند شاید تا امروز در این عرصه نبودیم.

هنوز مردم وقتی من را در کوچه و بازار می بینند، از من می پرسند که آیا امسال در ماه رمضان در تلویزیون حضور دارید؟

چون به نظر می رسد مردم از حضور من در تلویزیون خاطرات خوبی از ماه رمضان دارند.

اما اینکه چرا کارگردان ها سراغ من نمی آیند، فکر می کنم دلیلش مشخص است. سینما تکلیف روشنی دارد!

در سراسر جهان، هنرمندان اصیل یک فرصت هستند

وی ادامه داد: در تمام دنیا هنرمندان متعهد و اصیلی که اجراهایشان با لایه های پایین جامعه ارتباط برقرار کرده است به عنوان یک فرصت نگاه می شود.

این هنرمندان به خصوص این بازیگران فرصتی برای جامعه ما هستند.

اما وقتی جامعه ای نتواند از هنرمندان نامدار و حتی چهره های مطرح ورزشی خود برای رسیدن به اهداف فرهنگی و هنری خود استفاده کند چه اتفاقی می افتد؟

چگونه است که در نمایشگاه کتاب شاهد تبلیغ کتاب های هیچ هنرمند و چهره معروفی نیستیم؟

در همه جای دنیا مردم هنرمندانشان را دوست دارند چون با ما اشک ریخته اند و با ما خندیده اند.

مردم ایران عاشق هنرمندان ایرانی هم هستند. ما باید از بازی های سیاسی عبور کنیم.

توکلی در خصوص خاطراتش از افرادی که با او مواجه شدند، گفت: چند وقت پیش برای کارهای اداری مجبور شدم به یک سازمان دولتی بروم.

وقتی از جلوی در رد شدم، کارکنان مشغول صحبت با یکدیگر بودند. “اون بازیگر اومده!” (می خندد) هنوز به اندازه کافی نقش منفی داشتند و در ذهنشان چرت می زدند، اینطوری مرا معرفی کردند.

مثلاً در سریال «زیرزمین» یا «کیمیا» نقش هایی داشتم که اغلب بد بودند و در نهایت نه پولی می گرفتند و نه شهرتی!

اگرچه من هرگز در زندگی واقعی هیچ پولی نداشتم!

زنی که به پشت صحنه آمد و از من خواست شوهرش را نصیحت کنم!

وی ادامه داد: مردم اغلب ما را با نقش هایمان قضاوت می کنند. در میان نقش هایی که داشت، سریال «او یک فرشته بود» داستان خودش را داشت.

خدا رحمت کند حسن جوهرچی، یادم می آید روزی در جاده نیایش با حسن جوهرچی مشغول تمرین دیالوگ بودیم که مدیر صحنه آمد و گفت: آقای توکلی این خانم با شما کاری دارد.

شگفت زده شدم. وقتی رفتم ببینم داره چیکار می کنه، دیدم یه خانمی چند شب اومده و اصرار داره منو ببینه.

وقتی پرسیدم کارت چیست؟ گفت همسرم در راه نیست و می تواند دو ساعت به خانه ما بیاید و به او توصیه کند که دست از کار بکشد! (می خندد)

این بازیگر ادامه داد:

به او توضیح دادم که من یک بازیگر هستم و نقش هایی که بازی می کردم نصیحت می کردند. این یک دستاورد بسیار مهم برای یک بازیگر است که مردم او را در قالب یک شخصیت باور کنند.

گاهی در خلوت می گویم خدایا من چه کرده ام که این مردم با این علم به من لطف دارند؟

توکلی درباره مشکلات تعیین دستمزد بازیگران پیشکسوت گفت:

این مشکلی است که برای بسیاری از ما پیش می آید. اخیراً با یک بازیگر باسابقه کار کردم و پشت دوربین متوجه شدم که مدام سرش را تکان می دهد و احساس پشیمانی می کند.

علت را که پرسیدم، گفت متأسفانه بعد از 70 سال هنوز در حال دویدن هستیم. پرسیدم چطور؟ من متوجه شدم که اختلاف مربوط به قرارداد و مبلغ دریافتی است.

واقعیت این است که هنرمندان هیچ گاه در توافق بر سر مسائل مالی موفق نبوده اند. من از این تعداد استثنا مهم نیستم، اما حرف من این است که اکثر ما وقتی وارد اتاق تولید یک پروژه می شویم، با یک تاجر روبرو می شویم!

طبیعی است که زبانمان جلوی یک حرفه ای بسته شود!

و افزود: حرفه ما مستمری ندارد و اتفاقا برخی از همکارانم به دلیل این بی نظمی ها در حرفه ما دچار عوارض قلبی و مغزی می شوند.

این یک واقعیت است که ما ظرفیت بحث و مذاکره در مورد مسائل مالی را نداریم. واقعیت این است که اکثر بازیگران آنچنان درآمد ندارند و البته مرسوم نیست که عدد و رقم را اعلام کنند.

این بازیگر پیشکسوت در پایان گفت:

درست است که گاهی نقش برایم مهمتر از دستمزد است، اما مواقعی هم شرایط ایده آلی برای خلق یک شخصیت جدید داریم. من اهل شکایت نیستم و تا زمانی که بتوانم و تجربه داشته باشم، کار خودم را انجام خواهم داد.

هیچ وقت برای کارم کم نمی گذارم. جوری زندگی کرده ام که به کسی نیاز ندارم.

نوشته جملات عجیب این بازیگر: برای بازی در سریال فریب خوردم! اولین بار در صبح. ظاهر شد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا