اخبار ارز دیجیتال

سازمان توسعه تجارت الکترونیک تایید کرد؛ اعطای این محصول به صرافی ها اولین تجربه خودتنظیمی در کشور است

سازمان توسعه تجارت الکترونیک اخیرا با اعطای این ماده به صرافی های ملی ارز دیجیتال موافقت کرده و سازوکارهای مربوط به دریافت این ماده توسط این مشاغل را منتشر کرده است.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیک (سنترو تتا)، در آخرین جلسه کارگروه مشاوره اجرایی تجارت الکترونیک (کمیته توسعه نوآوری و برنامه کاربردی) که در تاریخ 23 اردیبهشت ماه 1402 برگزار شد. با حضور رئیس مرکز تتا، نمایندگان بانک مرکزی، شاپرک و سایر دستگاه های مرتبط و همچنین سازمان نظام صنفی رایانه ای، انجمن فین تک، انجمن بلاک چین به عنوان تشکل های تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال. ، بحث و تبادل نظر در مورد مکانیسم ثبت و تایید اطلاعات کسب و کارهای ارزهای دیجیتال برای حل مشکلات آنها از جمله درگاه پرداخت آنلاین بر اساس روش خود تنظیمی انجام شد.

در این جلسه ابتدا تاریخچه موضوع شامل سلسله جلسات و خلاصه سال 1400 بین مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بانک مرکزی، شاپرک و بخش خصوصی با محوریت سازمان تجارت کامپیوتر سامانه صنفی تحت عنوان «اقدامات مشترک برای اجرای بهینه این الزام برای پرداخت کمک‌ها» و جلساتی که در سال گذشته در دفتر حقوقی ریاست جمهوری برگزار شد با حضور کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی مرتبط از بخش خصوصی بررسی شد و بند 7 صورتجلسه مورخ 7/10/1401 و مکاتبات و مذاکرات انجام شده.

سپس ملاحظات و نقطه نظرات نمایندگان بانک مرکزی، شاپرک و سایر نهادهای مرتبط و همچنین سازمان های بخش خصوصی مطرح شد. از جمله تاکید بر اینکه صرافی ارزهای دیجیتال از نظر سیستم صدور مجوز، مکانیسم نظارتی، نظارت و غیره هنوز تنظیم نشده است. در ایران و بسیاری از کشورهایی که دانش و تجربه بیشتری در زمینه مقررات دارند. با توجه به تجربه جهانی، روش خودتنظیمی بسیار پیشرفته‌تر از سیستم سنتی صدور مجوز است، بنابراین در صورت یافتن راه‌حل مناسب، فقدان مجوز برای کسب و کار ارزهای دیجیتال می‌تواند فرصت و تجربه جدیدی برای کشور تلقی شود. طراحی شده؛ راه حل در نظر گرفته شده باید بر روی بخش تجاری (و نه عموم مردم) متمرکز شود تا اکثر مشکلات فعلی حل شود.

همچنین نباید مشکلات جدیدی به خصوص در مورد تعلیق این ماده و غیره ایجاد شود. فرآیند ثبت و تایید اطلاعات، تایید و تایید و … باید برای شرکت ها شفاف باشد و در صورت عدم تایید، امکان اصلاح رفتار، تصحیح خطاها و تلاش مجدد وجود دارد. راه حل در نظر گرفته شده محدود به مشاغل موجود نیست، بلکه با توجه به برنامه شاپرک برای کامل کردن درگاه های پرداخت و بازه زمانی محدود برای این منظور، اولویت باید با مشاغل موجود باشد. رئیس مرکز تتا در پایان جلسه تسریع در انجام اقدامات اجرایی و بهره گیری از فرصت خودتنظیمی با مسئولیت و نظارت اعضای آن با وجود اختلافات ساختاری، عضویت و … را مورد تاکید قرار داد.

در نهایت نتیجه جلسه به شرح زیر جمع بندی و تصمیم گیری شد:

1. شرکت های مجازی در حوزه ارزهای رمزنگاری شده می توانند با دریافت معرفی نامه از یکی از سه سازمان سازمان اتحادیه رایانه، انجمن فناوری های نوین مالی (فین تک) و انجمن فناوران زنجیره بلوکی (بلاک چین) اقدام به ثبت نام کنند. کاربرد. در قسمت فعالیت «سایر حوزه های مالی» و انتخاب سازمان و ارسال نامه پوششی خود در این سامانه.

2. بانک مرکزی با بررسی مدارک و استعلام های لازم حسب مورد، درخواست را بررسی و در صورت عدم وجود مشکل، درخواست را در این سامانه تایید می کند.

3. شرکت های تایید شده امکان دریافت درگاه پرداخت با کد شعبه مربوطه در شبکه پرداخت کشور را دارند و در صورت استعلام شاپرک از سامانه اینماد پاسخ مثبت با حوزه فعالیت «سایر حوزه های مالی» دریافت خواهد شد. این پاسخ برای سایر دستگاه‌هایی که مرکز Theta را درخواست می‌کنند نیز در دسترس خواهد بود.

4. مرکز تتا به عنوان مرجع رسیدگی به استعلام های تجاری در اینترنت، از طریق مکاتبه و هماهنگی بین نهادی، با سایر نهادها برای ایجاد اجماع در مورد مشاغل مورد تایید همکاری خواهد کرد.

5. نظارت بر فعالیت های کسب و کارهای معرفی شده توسط هر سازمان از نظر رعایت قوانین و مقررات و رعایت مستمر الزامات مصوب بر عهده آن سازمان است و برای این منظور کانال های تصمیم گیری هر سازمان به طور کامل. قدرت. تعیین شرایط اولیه اجرا، تمهیدات لازم برای ارزیابی و توسعه دوره ای و ایجاد زیرساخت برای نظارت مستمر و هوشمند بر اعضای خود.

6. مرکز تتا دسترسی به داشبورد ردیابی داخلی سیستم Inmad را برای حفظ سوابق ردیابی و امکان صدور هشدار ردیابی به شرکت های متخلف را برای هر سازمان فراهم می کند. بدیهی است در صورت صدور اخطار رگولاتوری و عدم رفع تخلف در بازه زمانی مورد نظر، وضعیت شرکت به حالت تعلیق درآمده و مراحل مسدودسازی درگاه پرداخت به صورت سیستمی به شاپرک اعلام خواهد شد.

7. عملکرد سازمان های تخصصی از نظر صحت عملکرد و نظارت بر اعضا در بازه های زمانی مشخص ارزیابی و در مورد تداوم فعالیت یا جایگزینی آنها توسط سایر سازمان ها تصمیم گیری خواهد شد.

8. الزامات تایید شده فعلی برای شرکت‌های ارز دیجیتال مدت‌هاست که برقرار بوده است و سازمان‌های تخصصی مانند سازمان‌های خود نظارتی (SROs)، از تجربیات استفاده می‌کنند و نظرات اصلاحی را برای مقررات موجود (همراه با راه‌حل‌های جایگزین برای رفع نگرانی‌ها) ارائه می‌کنند یا پیشنهاد می‌کنند. مقررات جدید به مقامات مربوطه، آنها نقش فعال تری در تدوین مقررات در زمینه ارزهای دیجیتال خواهند داشت.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا