اخبار روز

سئو معنایی یا سمانتیک (Semantic SEO) چیست؟ 7 روش معجزه‌آسا در افزایش رتبه شما!

چند سال پیش و تا قبل از مطرح شدن سئو سمانتیک، روش کار گوگل به طور عمده بر مبنای تحلیل تک بعدی و تک محوری کلمات کلیدی یک وبسایت بود. در این رویکرد، کلمه کلیدی اصلی که در یک وبسایت استفاده می‌شد، به عنوان اصلی ترین عامل تعیین کننده محتوای وبسایت در نظر گرفته می‌شد. به عبارت دیگر، گوگل بر اساس تعداد بارهایی که یک کلمه کلیدی در وبسایت ظاهر به نمایش در‌می‌آمد، موضوع عمده وبسایت را شناسایی کرده و براساس آن به وبسایت رتبه می داد.

اما با پیشرفت های اخیر در الگوریتم های گوگل، این رویکرد تک بعدی و تک محوری کنار گذاشته شده است. به جای اینکه فقط بر اساس یک کلمه کلیدی باشد، گوگل اکنون به طور چندجانبه وبسایت ها را مورد بررسی قرار می دهد. این بررسی چندجانبه، تحلیل و ارزیابی کلمات کلیدی متنوع با معنی مشابه یا متصل را دربر می‌گیرد. به این ترتیب، گوگل درک بیشتری از محتوا و موضوعات مرتبط با وبسایت دارد و بر اساس این درک چند بعدی، رتبه وبسایت را تعیین می کند.

توسعه و اجرای استراتژی های مبتنی بر تشکیل معنا و مفهوم برای گروه های متنوعی از کلمات کلیدی، تولید و انتشار محتواهای متنوع برای برطرف کردن نیازهای متفاوت کاربران، و تمرکز بر درک و بیان مفهوم کلمات کلیدی در یک فضای مشترک، این ها تماما به طور کلی تشکیل دهنده سئو سمانتیک یا سئو معنایی هستند. در این مطلب، ما بر آن هستیم که به بررسی جامع این مفهوم و شیوه های متنوع پیاده سازی آن بپردازیم.

اما سئو سمانتیک یا سئو معنایی دقیقا چیست؟

سئو سمانتیک (Semantic SEO) عبارت است از فرایند برقراری ارتباط معنایی بین گروهی از موضوعات، ایجاد محتوا برای مجموعه ای از نیازها و کلمات کلیدی با مفاهیم مرتبط، به جای تکیه بر یک کلمه کلیدی خاص.

با انجام این فرایند، شما به گوگل نشان می دهید که قادر به تولید محتوای با کیفیت و متناسب با نیازهای متنوع کاربران هستید و هدف شما فقط رسیدن به رتبه بالا برای یک کلمه کلیدی خاص نیست.

سئو سمنتیک در رابطه با گوگل

در دوران اولیه سئو، الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی صفحات وب به طرز بسیار ساده ای عمل می کردند، که بیشتر بر پایه جستجو و یافتن کلمه کلیدی مشخص در صفحات وب بود. اما ما همه می دانیم که تفکر و نیت انسانی از چندین کلمه یا عبارت ساده بیشتر است. بر همین اساس، گوگل همیشه در تلاش بوده تا عملکرد خود را به سبک انسانی ترین حالت ممکن برای ارائه نتایج جستجو تکمیل کند. برخی از مهمترین و تاثیرگذارترین نتایج این تلاش ها و تحولات مهم آن عبارتند از:

نمودار دانش (Knowledge graph): این یک بانک اطلاعاتی غنی و پیچیده است که گوگل بر اساس آن سازمان‌ها، مفاهیم و روابط میان آنها را درک می کند و بر اساس آن نتایج جستجو را دسته بندی می کند.

مرغ مگس خوار: این یک به روزرسانی الگوریتمی بود که در سال 2013 توسط گوگل اعمال شد و به گوگل امکان فهمیدن بهتر معنی، مفهوم و نیت پشت هر جستجو (Search Intent) را داد و کم کرد از تمرکز بر روی تعداد کلمات کلیدی.

الگوریتم رنک برین: این یکی دیگر از به روزرسانی های مهم گوگل در سال 2015 بود که به گوگل اجازه داد تا جستجو‌های متنوع را براساس محتوا و وب سایت‌های موجود در این موتور جستجو تفسیر کند و نتایج بیشتر مرتبط را به کاربران نشان دهد.

در سمانتیک سئو تمرکز اصلی گوگل بر مفهوم کلی صفحه است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این الگوریتم و سایر الگوریتم‌های گوگل، می توانید مقاله‌ی الگوریتم‌ های گوگل را مطالعه کنید.

با این پیشرفت های روزافزون، گوگل امروزه قادر است نه تنها موضوع یک قطعه محتوا را با نگاه به آن درک کند، بلکه جزئیات کامل، ارتباطات معنایی، موضوعات فرعی، عبارات مرتبط و رابطه بین تمام این عناصر را نیز به راحتی متوجه شود.

چگونه سئو سمانتیک تجربه جستجو را توسعه خواهد داد؟

در حال حاضر، توجه فراوانی به سئو سمنتیک می شود؛ اما چرا؟! پاسخ به این سوال می تواند این باشد که گوگل بی وقفه در حال کوشش است تا فرایند جستجو برای کاربران ساده تر، پرمحتوا تر و به طور کلی، بهتر شود. حقیقت بر این است که هنگام جستجو در گوگل، کاربران معمولاً به دنبال یک جواب خاص نیستند. آنها معمولاً تلاش می کنند تا مباحث مختلف را با فهم عمیق تر و معنایی بیشتر درک کنند.

در نظر بگیرید که کاربری در حال جستجوی عبارت “طراحی وب سایت” باشد. در این مورد، گوگل درک می کند که کاربر در حین جستجوی این عبارت، سوالات دیگری نیز دارد که در جستجوی پاسخ آنها نیز هست. این سوالات ممکن است به شکل زیر باشند:

کدام مراحل در طراحی وب سایت وجود دارند؟

هزینه انجام طراحی وب سایت چقدر است؟

کدام شرکت در رشت برترین شرکت در زمینه طراحی سایت است؟

چه قالبی برای طراحی وبسایت یک شرکت مناسب است؟

و بسیاری دیگر…

برای یک کاربر گوگل، بهترین حالت این است که بتواند در یک وبسایت یا یک قطعه محتوا، تمام سوالات و دغدغه های خود را حل کند و نیازی به جستجوی مجدد نداشته باشد. در حقیقت، سئو معناگرا در اینجا وارد می‌شود و تجربه جستجوی کاربران را بهبود می‌بخشد. گوگل تلاش می کند تا پاسخ تفصیلی و عمیقی را برای جستجوی کاربر ارائه دهد که این بخشی از کارایی سئو سمانتیک است.

با رعایت اصول سئو معناگرا نتایج وبسایت دارای جایگاه ثابت تری در نتایج SERP خواهند بود

منافع استفاده از سئو سمانتیک برای وبسایت‌ها

اگر چه راهبردهای سئو معنایی به زمان و تلاش زیادی از سوی تیم تولید محتوا نیاز دارد و در برابر نتایج فوری کوتاه‌مدت، ممکن است دیده نشوند، ولی بدون شک بازدهی فوق‌العاده‌ای در پی دارند. منافع متعددی که از استفاده از این نوع سئو حاصل می‌شود، عبارت‌اند از:

  • امکان حضور قوی‌تر در نتایج جستجوی ارگانیک برای تعداد بیشتری از کلمات کلیدی.
  • فرستادن پیام‌های محتوایی با کیفیت بالا و کاربردی متناسب با نیازهای کاربران به ربات‌های جستجوی گوگل.
  • پیشبرد برندسازی و افزایش قدرت و اعتبار سایت شما از دید کاربران.
  • کمک به گوگل برای درک دقیق‌تر از هویت سایت شما و حوزه‌ی تخصصی که در آن فعال هستید.
  • قابلیت رتبه‌بندی در جستجوهای پرسشی مثل “چگونه” و “چرا”.
  • فراهم آوردن فرصت‌های طلایی برای بهینه‌سازی داخلی و لینک‌سازی داخلی سایت.
  • بهبود نگهداری کاربران بر روی سایت شما به لطف محتوای گسترده و متنوعی که ارائه می‌دهید.

با توسعه یک استراتژی مبتنی بر موضوع کاری خود، شما می‌توانید برای سئو سمنتیک سایت خود اقدام کنید. با تولید محتوای متنوع و غنی از لحاظ معنایی و مفهومی، شاهد افزایش رتبه و بهبود عملکرد سایت خود در نتایج جستجو خواهید بود.

7 راهبرد برای بهینه‌سازی موتور جستجو معنایی برای ارتقای رتبه سایت

سئو سمنتیک موتور جستجو چندین تکنیک متفاوت را در بر می‌گیرد که ممکن است قبل از این با آنها آشنا شده باشید یا حتی برخی از آنها را در بهینه‌سازی سایت خود به کار برده باشید. در هر صورت، در اینجا قصد داریم 7 راهبرد از این مجموعه را که برای ارتقای رتبه سایت شما بسیار موثر هستند، مورد بررسی قرار دهیم:

  1. انجام بهینه‌سازی برای خوشه‌های کلمات کلیدی

همانطور که گفته شد، گوگل به جای تکیه بر یک کلمه کلیدی مشخص برای رتبه بندی نتایج، کلیت سایت شما و محتوای متنوع آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین، تیم محتوای شما باید یک خوشه از کلمات کلیدی مشابه و هم معنی را برای بهینه‌سازی و تولید محتوا در نظر بگیرد. خوشه‌های کلمات کلیدی عبارتند از گروهی از کلمات کلیدی که ارتباط معنایی مشترکی دارند.

  1. بهینه‌سازی عمق موضوعی و طول محتوا

روش ساده‌تر و رایج‌تر در سئو معنایی یا سئو سمانتیک، افزایش طول محتوا و ارائه اطلاعات بیشتر در مورد موضوع اصلی است. اگرچه محتوای طولانی به طور مستقیم یک فاکتور رتبه بندی نیست، ولی یک محتوای طولانی، نشان دهنده محتوای کامل و با کیفیت به گوگل است که می‌تواند باعث افزایش رتبه سایت شود.

  1. استفاده از عبارت های مشابه و کلمات مترادف

با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل و به لطف فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP)، گوگل دیگر نیازی به بررسی دقیق کلمات کلیدی ندارد. با توجه به کلمات مترادف، عبارات مرتبط و پاراگراف‌های قبلی یا بعدی محتوا، می‌تواند موضوع محتوا را درک کند و در نتایج رتبه‌بندی خود از این اطلاعات بهره ببرد.

استفاده از People also ask از بهترین راه های نوشتن و تهیه مقاله بر اساس سئو معنایی است.

  1. پاسخگویی به سوالات مرتبط (PAA)

یکی دیگر از روش‌ها برای افزایش عمق معنایی محتوای شما، پاسخ‌گویی به سوالات متداولی است که کاربران در گوگل درباره کلمات کلیدی شما می‌پرسند. قابلیت PAA یا “People Also Ask” که به معنای “سایر افراد همچنین می‌پرسند” است، یکی از ویژگی‌های گوگل است که به طور مکرر در نتایج جستجو دیده می‌شود. با پاسخ دادن به این سوالات، عمق معنایی سایت شما افزایش می‌یابد و در نتیجه، به سئو معنایی سایت خود کمک کرده‌اید.

  1. استفاده از داده‌های ساختارمند

استفاده از داده‌های ساختارمند یا Structured Data به طور مستقیم به سئو معنایی مرتبط نمی‌شود. اما با استفاده از آن، شما اطلاعات مستقیم و دقیقی را به گوگل ارائه می‌دهید. به عنوان مثال، زمانی که از اسنیپت‌های ویژه برای محصولات خود استفاده می‌کنید، به گوگل اطلاع می‌دهید که این یک محصول است و ویژگی‌های آن را مشخص می‌کنید.

بیایید تصور کنیم که این محصول با ویژگی‌های مشخص، با یکی از محتواهای مرتبط در سایت شما، یک ارتباط معنایی قوی برقرار کرده است. این موضوع برای رتبه‌بندی گوگل، اهمیت بالایی خواهد داشت.

  1. استفاده از ابزارهای توانمند کننده محتوا

برای داشتن یک درک کامل از عملکرد محتوای وب سایت خود، شناسایی کلمات کلیدی که برای آنها رتبه بندی می‌شوید و توانایی در بهینه سازی محتوای خود بر اساس داده های متنوع، می‌توانید از تعدادی از ابزارها استفاده کنید. ahrefs یکی از این ابزارهای کاربردی است که به شما در بهبود سئو معنایی وبسایت بسیار کمک می کند.

  1. ایجاد خوشه های موضوعی در وب سایت

بر خلاف خوشه های کلمات کلیدی که پیشتر به آن اشاره کردیم، خوشه های موضوعی بر چندین محتوا متمرکز هستند. به عنوان مثال، می توانید برای لینک سازی، خوشه هایی از محتوا ایجاد کنید که شامل موضوعاتی مانند لینک سازی داخلی، استراتژی های لینک سازی، لینک های خروجی و ورودی و غیره باشد. این رویکرد به تولید محتوا و بهینه سازی سمانتیک سایت کمک می کند.

 

سئو معناگرا (Semantic SEO)، رویکرد جدید گوگل به محتوا

در سال‌های اخیر و با پیشرفت مدل‌های هوش مصنوعی گوگل، دیگر دوران استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی تمام شده است. برای رشد وبسایت در این فضا باید بر روی ایجاد ارتباط معنایی در محتوا و بین محتوا‌های مختلف سایت خود باشید.

براساس گفته‌های قبلی و تعریفی که از سئو سمانتیک انجام شد، در این مقاله 7 روش برای بهبود و ارتقا محتوا‌های سایت بر اساس اصول سئو معنایی بیان شد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید به موفقیت برسید.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا