اخبار روز

شرایط و فرآیند خرید خودرو در مرحله دوم فروش /جزئیات

به گزارش پی ام آپ، متقاضیان خرید خودرو از مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو از 20 اردیبهشت ماه با شروع زمان تعیین حساب نیابتی و واریز و بلوکه شدن مبلغ 100 میلیون تومان خودرو وارد فرآیند شرکت در این طرح فروش شدند.

متقاضیان می توانند از 20 تا 29 اردیبهشت ماه برای این منظور (تعریف یک حساب پروکسی و واریز پول) اقدام کنند. متعاقباً ظرف مدت پنج روز کار رصد و ارسال اطلاعات متقاضیان از بانک به سامانه انجام شد و از سوم خردادماه مراحل ثبت نام برای درخواست خودرو آغاز شد. بر این اساس، با ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط به سامانه، در روز چهارشنبه 3 خرداد ماه، وب سایت سامانه فعال شد تا مشتریان بتوانند پنج خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، البته این سامانه حدود یک سال است که نیم روز از کار افتاده است،اما از آنجایی که بعدازظهر پنجشنبه (4 خرداد ماه) فعال شد و علاقه مندان می توانستند وارد و ثبت نام خودروی خود کنند.

در این مدت مشتریان واجد شرایطی که قبل از موعد مقرر حساب نماینده و پرداخت مورد نظر را مسدود کردند و طبیعتاً بانک ها اسامی خود را در اختیار سامانه قرار دادند تا پنج اولویت برتر خودرویی خود را در بین 23 محصول ارائه شده توسط چهار شرکت سایپا ثبت کنند. مدیران خودرو، کرمان موتور و فردا موتور با قیمت کارخانه (مصوب شورای رقابت) وارد عمل شدند.

گفتنی است این طرح برای سه گروه از متقاضیان عادی مادران دارای دو فرزند و صاحبان خودروهای فرسوده اجرا شد.

اما با پایان یافتن این مهلت در 10 خردادماه، نظارت بر اطلاعات ثبت نام شدگانی که در لیست انتظار هستند آغاز شده و هفته آینده تکمیل می شود، بنابراین چهارشنبه 17 خردادماه قرعه کشی اولویت ها انجام می شود. با حضور دستگاه های نظارتی؛ متعاقباً از روز پنجشنبه 18 خرداد لغایت جمعه 19 خردادماه پیگیری انجام شده و پس از آن لیست انتظار به خودروسازان تحویل داده می شود تا بر اساس برنامه تولید، در تاریخ 24 خرداد، زمان تخصیص نهایی و در نهایت اولویت لیست مشتریان و زمان تحویل خودروها مشخص خواهد شد.

به این ترتیب کسانی که در 24 خرداد ماه ثبت نام کرده اند می دانند چه زمانی خودروی خود را تحویل خواهند گرفت. به این ترتیب، پس از اعلام لیست انتظار، افراد می توانند قفل وجوه قفل شده خود را باز کنند.

نکته مهم در اینجا این است که کل این فرآیند در حالی انجام شده است که قیمت برخی خودروها (به ویژه خودروهای مونتاژی) مشخص نیست. قیمت خودروهای مونتاژ شده همچنان یک سرگردانی است که هنوز مشخص نیست، کجا باز خواهد شد؟ از یک طرف شورای رقابت بر تصمیم خود پافشاری می کند، از طرف دیگر شرکت های خودروسازی جایگاه قیمتی را که برای خود تعیین کرده بودند پایین نیاوردند.

لازم به ذکر است که به دلیل لجبازی شرکت های خودروسازی، متقاضیان مرحله دوم فروش فراگیر خودرو بدون اطلاع از قیمت خودروهای مونتاژ شده درخواست ثبت نام کردند و شرکت ها اعلام کردند علیرغم اینکه مسئولان وزارتخانه حراست ضوابط قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین کرده است، می گویند اطلاعیه یا لیست قیمت تاییدیه دریافت نکرده است. در عین حال مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت خودروهای مونتاژی لازم الاجرا است و خودروسازان خصوصی تغییری در موضع قیمت گذاری خود نداشته اند. در واقع این موضوع خلاف قانون تلقی می شود; بنابراین در صورت مطالبه وجه اضافی شرکت ها از افراد می توانند شکایات خود را به وزارت تعزیرات، تعزیرات و سازمان تعزیرات استان گزارش کنند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا