اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

زائران ایرانی از خرید سیم کارت خارجی خودداری کنند!

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ (pmup): حج تمتع امسال بدون محدودیت کرونا با حضور بیش از 2 میلیون زائر از کشورهای مختلف برگزار می شود و ایران نیز با 87 هزار و 550 زائر در رتبه ششم بیشترین سهمیه حج تمتع خارجی قرار دارد.

موضوع ارتباط در ایام حج یکی از سوالات سالیانه زائران و خانواده هایشان است، به ویژه اینکه بخش قابل توجهی از زائران را افراد مسن تشکیل می دهند که نیاز به حداکثر آسایش و سادگی در استفاده از بسته های ارتباطی و اینترنت دارند.

سیم کارت ایرانی یا خارجی؟

اولین سوالی که زائران می توانند بپرسند این است که سیم کارت و خدمات اپراتورهای ایرانی ارزان تر است یا سیم کارت خارجی اپراتورهای مستقر در عربستان؟

پاسخ این سوال را باید در دو قسمت داد: مزایا و معایب این دو نوع سیم کارت عبارتند از:

– مزایا
به طور ساده می توان مزایای استفاده از سیم کارت ها و بسته های اپراتورهای ایرانی را به شرح زیر خلاصه کرد:
1- اپراتورهای ایرانی نسبت به اپراتورهای خارجی قیمت ها و بسته های مناسب و متناسب با نیاز ایرانیان را ارائه می دهند.
2- سیم کارت های ایرانی همچنان در هنگام بازگشت به ایران قابل استفاده بوده و استفاده از آن برای زائران راحت تر است.
3- زائران از طریق سیم کارت های ایرانی می توانند به اپلیکیشن های داخلی به ویژه اپلیکیشن های بانکی و مورد نیاز دسترسی پیدا کنند که این مزیت مهمی است.
4- و در نهایت هزینه های خرید سیم کارت و بسته از اپراتورهای ایرانی به صورت ریالی انجام می شود و نیازی به اتلاف وقت و تبدیل ارز، پرکردن فرم های خارجی و … نمی باشد.

– معایب
اما جدای از مزیت های ذکر شده، باید به معایب و مشکلات خرید سیم کارت و بسته از اپراتورهای خارجی مستقر در عربستان نیز توجه داشت که برخی از آنها به شرح زیر است:
1- بد نیست زائران و خانواده هایشان بدانند که سیم کارت برخی اپراتورهای سعودی امکان تماس بین المللی حتی با ایران را ندارد. (بنابراین در پی ام آپ سیم کارت باید دلیل کاهش احتمالی نرخ این سیم کارت ها را در نظر گرفت.)
2- استفاده از سیم کارت های خارجی به معنای محدودیت و عدم دسترسی به برخی خدمات و اپلیکیشن های مورد نیاز زائران ایرانی خواهد بود.
3- به این ترتیب دریافت پیامک رمز پویا برای انجام عملیات بانکی روی سیم کارت های خارجی غیرممکن است.
4- نیاز به صرف زمان زیاد برای تکمیل فرم های خارجی، پیچیدگی در توضیح و توضیح بسته اپراتورهای خارجی و نیاز به پرداخت ارز از دیگر مشکلات خرید سیم کارت خارجی برای زائران است.
5- و در نهایت سیم کارت خریداری شده از اپراتورهای خارجی از 2 تا 4 هفته قابل استفاده است.

زائران ایرانی سیم کارت خارجی نخرند
خلاصه پکیج ها و نرخ های ویژه موبایل اول

از آنجا که همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور ایران و خاورمیانه، دارای بیشترین مشترک ایرانی است، به شکل کلی بخش عمده حجاج نیز از مشترکان این اپراتور محسوب می‌شوند.

وی افزود: در سال جاری به دنبال توافق مهم و مبتکرانه ای که همراه اول با اپراتورهای سعودی منعقد کرد، امکان ارائه تماس و دیتا با قیمت بسیار مناسب و حتی بهتر از سیم کارت های عربی برای مشترکین همراه اول (دائمی و اعتباری) و مشترکین هزینه “تعداد بسیار کمی داده های خوبی در دسترس خواهند داشت” همچنین قابل ذکر است که برای اولین بار می توان از سرویس 5G برای زائران بیت الله حرم استفاده کرد و مشترکین می توانند با سرعت بسیار بالا از اینترنت استفاده کنند.

در بین بسته های حج، بسته اینترنت بین المللی تخفیف 60 روزه وجود دارد که برای زائران بسیار مقرون به صرفه می باشد و علاوه بر امکان خرید آسان از درگاه های مختلف، زائران می توانند با خیال راحت و بدون نگرانی از انقضای مدت از آن استفاده کنند. مجوز از ایران و قبل از سفر این پکیج را تهیه کنید.
علاوه بر این، همراه اول بسته ای با حجم نامحدود به مدت 90 روز با 150 دقیقه مکالمه و 150 پیامک رایگان در رومینگ برای استفاده در عربستان سعودی برای مدیران کاروان ها و اماکن حج و زائرانی که نیاز به دیتا و مکالمه زیادی دارند طراحی کرده است.

«بسته ویژه» 1.5 گیگابایت اینترنت بین المللی حج 60 روزه (ویژه کشور عربستان سعودی) به قیمت «280 هزار تومان»، بسته «اینترنت بین المللی هفتگی 3 گیگابایتی حج» با هدیه 5 دقیقه مکالمه و 5 پیامک به قیمت “440 هزار تومان” و بسته 90 روزه “اینترنت بین المللی حج نامحدود” با هدیه 150 دقیقه مکالمه و 150 پیامک به قیمت “یک میلیون و 840 هزار تومان”. تومان برای مشترکین دائمی و اعتباری همراه اول که قصد عزیمت به عربستان را دارند. بوده است

همچنین بسته هفتگی «70 دقیقه مکالمه» با 70 پیامک رایگان برای آن دسته از مشترکانی که نیاز به مکالمه بیشتر دارند در نظر گرفته شده است و قیمت آن «340 هزار تومان» است. با خرید این بسته ها، زائران و خانواده هایشان می توانند سرویس رومینگ زائران بیت الله حرم را فعال کنند.

بر اساس توافقات شرکت همراه اول به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور، مشترکان این اپراتور می توانند در ایام حج تمتع 1402 از کاهش تعرفه های رایگان بهره مند شوند. بنابراین، هزینه استفاده رایگان از سرویس رومینگ با تخفیف نسبت به قیمت قبلی، طبق توضیحات، هر دقیقه مکالمه با خطوط ایران یا عربستان 9000 تومان، هر دقیقه مکالمه دریافتی از ایران 9000 تومان، هر پیامک به خطوط ایرانی 3000 تومان و هر عدد مگابایت اینترنت 2000 تومان برآورد شده است.

همچنین برای رفاه حال خانواده ها برای مکالمه با زائران خود در عربستان، نرخ مکالمه بین المللی با خطوط همراه اول با در نظر گرفتن قیمت ترجیحی به دقیقه ای 9000 هزار تومان کاهش یافت.

علاوه بر این بسته های متنوع، جزئیات و سوالات متعدد در مورد نحوه خرید و فعال سازی آن در قسمت ویژه حج سایت همراه اول به نشانی توضیح داده شده است، لازم به ذکر است که از طریق سیم کارت ها وجود ندارد. مشکل دسترسی ایرانیان به اپلیکیشن ها و خدمات مالی و بانکی در داخل کشور. قابلیتی که در سیم کارت های خارجی وجود ندارد.

زائران ایرانی سیم کارت خارجی نخرند
مقایسه بسته های همراه اول با اپراتورهای عربستان سعودی

با این حال، بررسی تفاوت ها در بسته های تلفن همراه اول و نرخ ها با این دو ارائه دهنده خدمات در عربستان سعودی ممکن است مفید باشد.

ارزان ترین بسته همراه اول ایام حج 280 هزار تومان است که شامل 60 روز بسته اینترنت 1.5 گیگابایتی می شود.

اما در مورد اپراتور زین سعودی، ارزان ترین بسته 517 هزار تومان است که شامل بسته اینترنت 3 گیگابایتی برای مدت محدود 14 روزه است.

ارزان ترین بسته اپراتور STC عربستان نیز 525 هزار تومان است که شامل بسته اینترنت 2 گیگابایتی برای مدت 21 روز می شود.

در مورد گران‌ترین بسته همراه اول نسبت به این دو اپراتور، تفاوت قیمت، بسته‌ها و مدت زمان استفاده از آنها همانند جدول مقایسه‌ای است.

نکته دیگری که در مقایسه گران‌ترین بسته‌های همراه اول با دو اپراتور سعودی قابل توجه است، این است که بسته‌های همراه اول برخلاف دو اپراتور زین و اس‌تی‌سی، اینترنت و مکالمه نامحدود دارند.

زائران ایرانی سیم کارت خارجی نخرند

بنابراین به طور خلاصه و با دلایل بسیار مهم ذکر شده در این گزارش، به زائران ایرانی توصیه می شود از خرید سیم کارت های خارجی خودداری و از سیم کارت ایرانی استفاده کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا