اخبار روز

رکوردزنی جدید: نرخ تورم 68.7 درصد!

به گزارش پی ام آپ، تورم در آخرین ماه سال گذشته افزایش یافت. شاخصی که به سرعت رشد عمومی قیمت در هر زمانی از سال می پردازد و چگونگی تغییر قیمت کالاها و خدمات را در هر زمانی ارزیابی می کند. این متغیر یکی از مهم ترین شاخص های ارزیابی وضعیت رفاه اقتصادی است و تا پایان سال گذشته روند صعودی را نشان می دهد.

رکوردزنی جدید: نرخ تورم 68.7 درصد!

با گذشت حدود چهار هفته از پایان فروردین، بانک مرکزی هنوز آماری از تورم منتشر نکرده است. در همین حال یک منبع آگاه به اکو ایران تورم ماهانه فروردین ماه را دومین رکورد در 10 ماه گذشته اعلام کرده است.

رشد بالای قیمت ها در فروردین 1402

اکو ایران تورم ماهانه را در اولین ماه سال جاری معادل 5.2 درصد اعلام کرد و دومین رکورد طی ده ماه گذشته را به نام خود ثبت کرد.

رشد قیمت در سال گذشته عمدتاً ناشی از قیمت مواد غذایی بود و به نظر می‌رسد در این ماه نیز سهم بالایی داشته باشد. با توجه به این موضوع، تورم ماهانه اعلام شده از سوی مرکز آمار نیز موید همین نکته است. مرکز آماری دیگری رشد قیمت در فروردین را 3.7 درصد برآورد کرده بود.

با رشد بالای شاخص بهای مصرف کننده در این ماه، نقطه رشد نیز به رکورد بی سابقه ای در کشور رسید.

رکورد بی سابقه در تورم نقطه ای

رکوردزنی جدید: نرخ تورم 68.7 درصد!

مقایسه قیمت ویژه به این معنی است که سبد مصرفی خانوار نسبت به وضعیت مشابه خود در سال قبل تغییر کرده است. برای ارزیابی این متغیر باید شاخص قیمت مصرف کننده را با وضعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه کرد.

اکنون با افزایش 5.2 درصدی تورم ماهانه در فروردین ماه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده به 835.6 رسیده است. در این صورت مشاهده می شود که تورم نقطه ای بانک مرکزی معادل 68.77 درصد و حدود 4.9 واحد درصد بیشتر از تورم ثبت شده در پایان سال گذشته است.

تحقیقات نشان می دهد که این بالاترین نقطه تورم ثبت شده در 32 سال گذشته بوده است. اکوایران پیش از این با استفاده از مدل های آماری تورم را برای این دوره پیش بینی کرده بود. در این مدل با استفاده از نگاه مدیران عامل به قیمت کالاها، تورم نقطه ای بانک مرکزی به 67.5 درصد پیش بینی شد که البته با رقم واقعی ثبت شده فاصله چندانی نداشت.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا