عمومی

روش کار با موکاپات

در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم آشپزخانه، قهوه‌جوش‌ها و اسپرسوسازهای روگازی زیبا و متنوعی به نام موکاپات ( moka pot) به فروش می‌رسند که برای تهیه یک فنجان قهوه خوش‌طعم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد موکا پات به اسپرسوساز برقی شباهت بسیار زیای دارد و با استفاده از فشار آب باعث گرفته‌شدن عصاره قهوه می‌شود. این وسیله از سه بخش اصلی شامل مخزن نگهدارندۀ آب، بخش مخصوص ریختن پودر قهوه یعنی سبد قهوه و بخش مربوط به قهوه اسپرسوی آماده‌شده تشکیل شده‌است‌.

با خرید موکاپات و قرار دادن آن روی گاز، آب به نقطه‌جوش رسیده و بخار می‌شود. با افزایش بخار در محفظه پایینی و عبور پرفشار آب از داخل دانه‌های قهوه و ارسال آن به محفظه بالایی، قهوه اسپرسو آماده می‌شود‌. در این مقاله ابتدا قصد داریم توضیح دهیم که موکاپات چیست و سپس درباره نکات مهم در زمان خرید موکاپات توضیح دهیم.

موکاپات چیست؟

موکاپات اولین دستگاه اسپرسوساز رو گازی یا اجاقی دنیا و یکی از لوازم دم آوری قهوه است که در سال 1993 و در کشور ایتالیا توسط فردی به نام آلفونسو بیالتی اختراع گردید. در زمان اختراع این دستگاه، کشور ایتالیا درگیر جنگ بود و به همین دلیل صادرات موکا پات به شدت تحت کنترل قرار داشت.

در ایتالیا برای ساخت این دستگاه از آلومینیوم استفاده می‌شد و به همین دلیل قیمت موکاپات در آن زمان ارزان بود. بعد از پایان جنگ‌های ایتالیا، این محصول پرطرفدار به سایر کشورهای اروپایی مانند آمریکای لاتین، اسپانیا و پرتغال و غیره نیز صادر گردید. با توجه به این‌که آلیاژ به‌کاررفته در تولید این وسیله هیچ تاثیر منفی در طعم قهوه نداشت، به مروز زمان در تمام کشورهای جهان مورد استقبال قرار گرفت.

آشنایی با انواع موکاپات

با توجه به تنوع بسیار بالای انواع مختلف موکا پات، این وسیله جذاب و کاربردی توانسته تمام سلیقه‌ها را پوشش دهد. این وسایل از نظر جنس، ظاهر و اندازه دارای نمونه‌های متنوعی هستند‌. گنجایش این وسایل معمولا بین یک، دو، سه، چهار، شش، نه، دوازده، چهارده و هجده فنجان متغیر است.

از لحاظ جنس نیز با استفاده از استیل، آلیاژ آلومینیوم و در گذشته با جنس چدن ساخته شده‌اند. البته در برخی از کارخانه‌های تولیدکننده، این وسایل را با ترکیبی از استیل، آلومینیوم، شیشه و سرامیک تولید می‌کنند‌.

از لحاظ کارکرد نیز به سه گروه روگازی، اینداکشن یا القایی و برقی تقسیم می‌شوند. رنگ‌بندی این وسایل متنوع است و به گونه‌ای تولید شده‌اند که در برابر گرما و حرارت آسیبی به بدنه آن‌ها وارد نمی‌شود. هر یک از مشتری‌ها با توجه به سلیقه شخصی و نیاز خود، برای خرید موکاپات مورد نظر اقدام می‌کند.

images_1663651117.jpgخرید موکاپات چه اهمیتی دارد؟

خرید بهترین موکاپات یا اسپرسوساز روگازی برای افرادی که توانایی مالی لازم برای خرید دستگاه اسپرسوساز را ندارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. همه اقشار جامعه با هر درآمدی می‌توانند برای خرید بهترین موکاپات اقدام کنند؛ زیرا قیمت موکاپات‌ها نسبت به قیمت دستگاه‌های اسپرسوساز، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

قیمت اسپرسوسازهای ساده‌تر، از پانصد هزار تومان شروع می‌شود و مدل‌های زیباتر و پیشرفته‌ آن، حتی با قیمت‌های ده تا بیست میلیون تومان نیز فروخته می‌شود. این در حالی‌ست که قیمت موکاپات معمولا زیر پانصد هزار تومان بوده و خرید آن برای تمام مردم کار راحتی است. در واقع خرید موکاپات یک جایگزین عالی به جای خرید اسپرسوساز به شمار می‌رود.

خرید ملزومات کافی شاپ

طرز تهیه قهوه با استفاده از موکاپات به چه صورت است؟

بعد از خرید موکاپات حتما باید با نحوه درست‌کردن قهوه در داخل آن آشنا شوید تا بتوانید یک قهوه مطلوب و باکیفیت درست کنید. کسانی که با نحوه صحیح درست‌کردن قهوه در دستگاه اسپرسوساز روگازی آشنا نیستند، ممکن است از خرید موکاپات پشیمان شوند یا گمان کنند دستگاهی که خریداری کرده‌اند از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

درست‌کردن قهوه با هر دستگاهی نیازمند رعایت برخی از نکات است و در صورت عدم توجه به این نکات، قهوه خوش‌‌‌‌طعم و دلپذیری به دست نخواهد آمد. برای درست‌کردن قهوه در داخل موکا پات، ابتدا باید آب را به صورت جداگانه در داخل یک کتری بجوشانید.

جوشاندن آب در داخل اسپرسوساز روگازی باعث از دست‌رفتن کنترل دما می‌شود و با داغ‌شدن بیش از حد بدنه آن، امکان نامطلوب‌شدن طعم قهوه وجود دارد.

در فاصله به جوش آمدن آب در داخل کتری، بهتر است که دانه‌های قهوه را آسیاب کنید. بعد از این‌که آب کتری به جوش آمد، آن را در داخل مخزن آب دستگاه بریزید تا حدی که آب از دریچه تخلیه بالاتر نیاید. حالا باید سبد قهوه را از قهوه آسیاب‌‌شده پر کرده و سطح آن را با کمک انگشت خود صاف کنید.

در این مرحله نیازی به فشرده‌کردن پودر قهوه در داخل سبد نیست. سپس سبد قهوه را بر روی مخزن آب قرار دهید و از متصل بودن قطعات در جای درست خود اطمینان حاصل کنید. دقت داشته‌باشید که محفظه زیر سبد قهوه بسیار داغ است.

حالا باید موکاپات را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید و به مدت پنج تا ده دقیقه برای آماده‌شدن عصاره قهوه منتظر بمانید. زمانی که رنگ عصاره قهوه از قهوه‌ای تیره به قهوه‌ای روشن تغییر پیدا کرد، در آن را بگذارید و از روی شعله گاز بردارید. برای جلوگیری از نامطلوب‌شدن طعم قهوه، ته آن را زیر شیر آب سرد بگیرید یا با یک حوله سرد بپیچانید. حالا می‌توانید قهوه را در داخل فنجان ریخته و میل کنید.

images_1663651119.jpgدر زمان خرید موکاپات به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین نکته‌ای که در زمان خرید موکاپات باید به آن توجه کرد، برند و محل ساخت این دستگاه‌ است‌. امروزه شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا در زمینه تولید انواع موکا پات مشغول فعالیت هستند؛ اما برند بیالتی ایتالیا هنوز هم به عنوان برتر برند معرفی می‌شود. نکته بعدی در خرید موکاپات توجه به نوع دستگاه‌ است‌. خریدار باید با توجه به نیاز خود از بین مدل‌های روگازی یا برقی نمونه مورد نظر خود را انتخاب کند. نکته دیگر، ظرفیت است که هنگام خرید بهترین موکاپات از اهمیت زیادی برخوردار است. هر چه ظرفیت کمتر باشد، قیمت موکاپات ارزان‌تر خواهد بود. اگر به دنبال یک اسپرسوساز روگازی ارزان هستید، نمونه‌های آلومینیومی گزینه‌های مناسبی هستند؛ اما نمونه‌های استیل شیک‌تر، مقاوم‌تر و البته گران‌ترند و طعم قهوه را تغییر نمی‌دهند. آخرین نکته و در واقع یکی از مهمترین نکات در زمان خرید موکاپات، پیدا‌کردن یک فروشگاه اینترنتی معتبر است. فروشگاه‌های اینترنتی معتبر بهترین محصولات را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتری قرار می‌دهند و در وقت و هزینه‌های رفت و آمد و مراجعه حضوری به فروشگاه صرفه‌جویی می‌شود.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا