اخبار روز

روشی بسیار ساده برای جلوگیری از خواب آلودگی هنگام رانندگی

سفر از شهری به شهر دیگر با ماشین شخصی می تواند در هزینه بلیط هواپیما صرفه جویی کند، اما باید به خاطر داشته باشید که پس از مدتی در صندلی راننده احساس خستگی می کنید و باید بیدار بمانید. این بسیار مهم است آماده باشید و هوشیار باشید و از عواملی که باعث خواب آلودگی می شود دوری کنید و در نهایت یک سواری ایمن داشته باشید که اغلب ناشی از خواب آلودگی هنگام رانندگی است.

به گزارش مکتوب، باید بدانید که تهویه مطبوع خوب و گرمای کافی از عوامل کلیدی بیدار ماندن در هنگام رانندگی است، زیرا گرمای بیش از حد باعث خواب آلودگی می شود، اما این همه ماجرا نیست. از احساس خواب آلودگی در هنگام رانندگی جلوگیری می کند.

یک وعده غذایی خوب قبل از حرکت

اگر مجبور به رانندگی هستید، فرقی نمی کند صبح باشد، ظهر یا عصر. با این حال، فراموش نکنید که مهم است که قبل از سوار شدن، یک وعده غذایی مناسب بخورید. یعنی غذای متعادل و سالم که نه خیلی سنگین باشد و نه خیلی سبک. همانطور که یک وعده غذایی بسیار سبک منجر به مشکل در تمرکز می شود، عکس این موضوع نیز صادق است و یک وعده غذایی سنگین منجر به خواب آلودگی می شود.

صبحانه خوشمزه

صبحانه شیرین در سفر انتخاب خوبی نیست! در حالی که خوردن یک وعده غذایی قبل از سواری مهم است، ترکیب غذا نیز به همان اندازه مهم است. از مصرف زیاد محصولات قندی یا محصولات پر کربوهیدرات در وعده صبحانه خودداری کنید. صبحانه سرشار از مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید، آب میوه، شیرینی و مربا چندان مناسب نیست.

این نوع صبحانه باعث افزایش سریع قند خون و ضعف و هوس غذایی می شود که در رانندگی طولانی مدت خطرناک است. توصیه متخصصان تغذیه این است: صبحانه ای که حاوی قند سریع جذب، پروتئین بیشتر یا حتی چربی بیشتر است، نخورید. زیرا احتمال خواب آلودگی وجود دارد.

کسانی که از کالری یک صبحانه خوشمزه می ترسند به یاد داشته باشند که برای محدود کردن مصرف چربی ها و به خصوص چربی های اشباع شده، می توانند به عنوان مثال، تخم مرغ نیم پز یا سفت را با ژامبون، سوسیس و کالباس های چرب تر و بالاتر جایگزین کنند. در کالری همچنین افزودن سبزیجات به صبحانه عالی است. مثلاً گوجه فرنگی بیشتری به املت اضافه کنید.

غذاهای نشاسته ای با شاخص گلیسمی پایین

با این حال، چه برای صبحانه و چه برای ناهار، مهمترین توصیه این است که حداقل یک منبع نشاسته در وعده غذایی داشته باشید. به عنوان مثال: نان، ماکارونی و برنج. دومین مزیت کربوهیدرات ها این است که نوعی «قند» هستند که دارای خاصیت خاصی هستند که به تدریج جذب بدن می شوند و در نتیجه انرژی مورد نیاز ما را در طول زمان تامین می کنند. این بدان معناست که می توانید ساعت ها بدون خستگی یا گرسنگی سوار شوید.

توصیه این متخصص تغذیه این است که تا حد امکان از غذاهای نشاسته ای کامل مانند نان سبوس دار و پاستا یا غلات استفاده کنید که سیر کننده تری هستند و به طور کلی شاخص گلیسمی پایینی دارند. آنها سرشار از منیزیم هستند و ارتباطات عصبی عضلانی را بهبود می بخشند. بنابراین در برابر خستگی به خوبی عمل می کنند.

ویتامین C را ذخیره کنید

ویتامین C در طول سفر بسیار مفید است و به ما کمک می کند هوشیار باشیم. منبع اصلی ویتامین C میوه ها و سبزیجات هستند. قبل از رفتن، یک وعده میوه بیش از نیمی از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کند. غنی ترین میوه ها از نظر ویتامین C عبارتند از میوه های قرمز (گیلاس، توت فرنگی)، مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی) و کیوی.

قهوه، جادوی بیدار شدن در حال حرکت

قهوه؟ چرا که نه، عالی است. اما هرگز با معده خالی! کافئین موجود در قهوه اثر محرکی دارد و تمرکز و توجه را بهبود می بخشد. مراقب باشید زیاد قهوه ننوشید زیرا مصرف زیاد کافئین تحریک پذیری و عوارض جانبی را افزایش می دهد. بنابراین خطر تصادف افزایش می یابد.

بیشتر به جای قهوه شکلات تلخ

شکلات تلخ همچنین حاوی کافئین است. دو تکه کوچک شکلات تلخ می توانند از فواید کافئین بهره ببرند و هوشیاری را افزایش دهند بدون اینکه شما را در معرض خطر تحریک بیش از حد قرار دهند.

دانه های روغنی به عنوان میان وعده

دانه‌های روغنی (گردو، بادام، تخمه آفتابگردان و غیره) سرشار از چربی‌های خوب و فیبر هستند و به‌عنوان یک میان‌وعده ایده‌آل در حال حرکت هستند. علاوه بر این، منبع منیزیم است، به عملکرد خوب عضلات کمک می کند و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. بنابراین یک مشت کوچک در وسط آن ضرری ندارد.

راه حل فوری برای خواب آلودگی هنگام رانندگی

1- قبل از حرکت کمی به خود استراحت دهید

اگر قصد سفر طولانی دارید، بهتر است حداقل 7 ساعت قبل از حرکت استراحت کنید. خواب خوب شبانه به شما کمک می کند تا چند ساعت آینده بیدار بمانید.

ثابت شده است که افرادی که شب قبل کمتر از 3 ساعت می‌خوابیدند، روز بعد که هنوز خسته هستند تمرکز کمتری دارند، که بر توانایی عمل و عکس‌العمل هنگام رانندگی تأثیر می‌گذارد.

۲- حتما صبحانه خوب و کامل بخورید

اولین وعده غذایی در روز به شما انرژی می دهد و به حفظ عملکرد بدنی شما کمک می کند. یک صبحانه با مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی شما را برای نیمه اول روز تناسب اندام نگه می دارد.

3- تهویه مناسب

رانندگی در هوای گرم یا بدون تهویه کافی می تواند میزان اکسیژنی که به شما می رسد را کاهش دهد و باعث خواب آلودگی شما شود. از طرفی نسیم خنک به شما کمک می کند بیدار بمانید. از بین بردن تمام عواملی که باعث خستگی و کبودی می شوند بسیار مهم است.

قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می تواند باعث شود:

افزایش فشار عصبی

سرگیجه

حالت تهوع…. همه این عوامل می توانند خطر از دست دادن کنترل را در هنگام رانندگی افزایش دهند.

4- در سفر غذاهای سبک بخورید

کسانی که به سفرهای طولانی می روند در طول سفر غذای سنگین می خورند و در نتیجه بیشتر مستعد خواب آلودگی می شوند و خوردن غذاهایی مانند گوشت قرمز و کربوهیدرات های پیچیده به مقدار زیاد هضم غذا را مشکل می کند.

به همین دلیل باعث خواب آلودگی می شود. وقتی بدن برای هضم به انرژی نیاز دارد و خستگی ایجاد می شود چه اتفاقی می افتد؟ با خوردن غذاهای سبک و متعادل جان خود را نجات دهید.

5- برای استراحت مناسب توقف کنید

تمرکز طولانی مدت بر روی افق منجر به خستگی و مصرف انرژی زیادی می شود. یک راه خوب برای کاهش استرس و جلوگیری از خواب آلودگی، استراحت کوتاه و تنفس در هوای تازه است. ثابت شده است که استراحت منظم و مداوم باعث افزایش هوشیاری و فعالیت مغز می شود. استراحت به مدت 10 تا 15 دقیقه هر دو ساعت در حین رانندگی باعث افزایش فعالیت و رفلکس مغز شما می شود.

6- ایمن و آهسته رانندگی کنید

هنگامی که با سرعت بالا رانندگی می کنید، سایر وسایل نقلیه از شما دور می شوند و توجه می کنند، که شما را هوشیارتر می کند اما منجر به خستگی زودرس می شود. بهتر است با سرعت کمتری رانندگی کنید و مدت زمان بیشتری انرژی داشته باشید.

7- از رانندگی در ساعات 2 تا 5 صبح خودداری کنید

بین ساعت 2 تا 5 صبح بدن شما به شدت به خواب نیاز دارد. در این بازه زمانی بیشترین آرامش همیشه به بدن منتقل می شود. خواب عمیق در این زمان اتفاق می افتد و این زمانی است که سیستم عصبی شما با خودداری از رانندگی آرام می شود. این ساعات خطر ماندن در پشت فرمان را کاهش می دهد.

8- مصرف الکل و مواد مخدر

این عادت اشتباه و مخرب توجه شما را کاهش می دهد. علاوه بر این، الکل در مقادیر کم اثر آرام بخش و بازدارنده دارد. نوشیدنی های الکلی به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند که سطح اضطراب را کنترل و تنظیم می کنند. بنابراین وقتی ماشینی را رانندگی می کنید، هوشیاری خود را از دست می دهید. مصرف قرص های خواب آور و قرص های ضد حساسیت نیز می تواند مضر باشد.

9- با خود مسافر ببرید

وقتی یک مسافر پرحرف همراه خود داشته باشید، رانندگی در شب بسیار آسان تر می شود. این می تواند به شما در مورد تصادفات رانندگی هشدار دهد و هنگام شروع به خواب رفتن به شما هشدار دهد و همچنین می توانید به نوبت رانندگی کنید. این بسیار مهم است ب. اینکه فردی که در کنار شما نشسته است نمی خوابد. در این صورت احتمال اینکه پشت فرمان به خواب بروید را افزایش می دهید.

10- قبل از رانندگی یک فنجان قهوه بنوشید

اگرچه قهوه نمی تواند جایگزین خواب راحت و عمیق شود، اما می تواند شما را در حین رانندگی بیدار نگه دارد. در سفرهای جاده ای 5 ساعته، یک فنجان قهوه ایده خوبی است که به شما کمک می کند به خواب بروید. اگر قهوه دوست ندارید، می توانید به جای آن از چای سبز یا سیاه استفاده کنید، زیرا نوشیدنی های کافئین دار به شما کمک می کنند بیدار بمانید.

11- در حین رانندگی یک تکه بستنی بجوید و بمکید

رانندگان ادعا می کنند که جویدن و مکیدن تکه های یخ برای شاداب نگه داشتن بدن و اطمینان از اینکه راننده احساس خواب آلودگی نمی کند بسیار موثر است. وقتی بستنی در دهان شما آب می شود، حس خوبی مانند آب نبات در دهان شما خواهد داشت. فقط مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا این کار به سلامت دندان های شما آسیب می رساند.

12- هنگام رانندگی آب بنوشید

باید بدانید که اگر بدنتان هیدراته نباشد، به سرعت احساس خواب آلودگی و خستگی خواهید کرد. بنابراین، برای اینکه اندام ها و بافت های داخلی بدن شما به درستی به عملکرد خود ادامه دهند، به مقدار کافی آب نیاز دارند. برای سفرهای طولانی شما، آب خالص بهترین گزینه است. بنابراین حتما یک بطری آب سرد همراه خود داشته باشید تا بتوانید در هر زمانی آن را بنوشید. آن را پر کنید و در حین رانندگی از آن لذت ببرید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا