اخبار روز

راز کثیف نامرئی; دست های ما چگونه بیماری ها را منتقل می کنند؟

داستان مالون حاوی درس های زیادی است و خطر کثیف شدن دست ها یکی یکی از آنهاست. اما حتی امروزه، خطرات بیماری ها اغلب شامل عوامل بیماری زا و راه های انتقال می شود که ما نمی توانیم آنها را تشخیص دهیم.

مت فریمن، ویروس شناس، در کارگاه آموزشی سال 2017 به خوبی به این موضوع اشاره کرد. تعدادی از دانشمندان برای صحبت با گروهی از فیلمسازان دعوت شده بودند، و موضوع مت برای یک فیلم هالیوودی عالی بود: ویروس های مرگباری که اخیراً در انسان ظاهر شده اند.

وقتی مت سخنرانی خود را تمام کرد، یکی او از سازندگان فیلم پرسید که در حال حاضر چقدر باید نگران این عوامل بیماری زا باشیم؟ مت به سرعت پاسخ داد: “در حال حاضر بزرگترین تهدید ما گسترش نورویروس از طریق ظرف غذا در کنار حمام است.” مت درست می گفت.

در محل جلسه یکی در راه رسیدن به توالت، روی یک میز کوچک ظرف آب نباتی بود که توسط سازمان های علمی برجسته در ایالات متحده تهیه شده بود.

دست های ما نقش مهمی در انتقال غیرمستقیم عوامل بیماری زا بین افراد از طریق اشیاء و سطوح آلوده دارند.

نورویروس مانند سالمونلا تیفی یک پاتوژن روده ای است که معمولاً از طریق غذا، آب و سطوح آلوده پخش می شود. این ویروس یکی این یکی از علل اصلی گاستروانتریت (که آنفولانزای معده نیز نامیده می شود) است و بسیار مسری است. یکی یکی از دلایل مسری بودن ویروس مذکور این است که مقدار کمی از آن می تواند باعث عفونت شود.

یک فرد آلوده می تواند میلیاردها ذره نوروویروس را در مدفوع و استفراغ خود بریزد و تنها 18 ذره برای آلوده کردن فرد دیگر کافی است. نوروویروس ها بسیار قابل انتقال هستند زیرا می توانند به هر جایی از دست شما برسند.

در سال 2010، تیم فوتبال دختران اورگان در طول یک تورنمنت خارج از ایالت اتاق‌های هتل را به اشتراک گذاشتند و تعدادی از اعضای تیم به گاستروانتریت حاد مبتلا شدند. اولین دختری که بیمار شد (به عنوان بیمار صفر نامیده می شود) از حمامی استفاده کرده بود که یک کیسه غذا در آن بود.

او به کیسه یا محتویات آن دست نزد، اما سطوح آن‌ها را با استفراغ، اسهال و شستشوی توالت آلوده کرد که همه این‌ها می‌توانند باعث انتقال نورو ویروس و انتشار آن در هوا شوند. بیمار صفر صبح روز بعد به خانه رفت، اما هم تیمی هایش خوراکی های کیسه را خوردند. در عرض 48 ساعت، هفت بازیکن و همراهانشان بیمار شدند.

کسالت اغلب نشانه مفیدی از عفونت است و به بیماران و اطرافیان آنها هشدار می دهد که دوری کنند. اما مانند سالمونلا تیفی، عفونت‌های نوروویروسی می‌توانند بدون علائم مسری باشند.

افراد بیمار ممکن است قبل از اینکه احساس بیماری کنند یا چند هفته پس از بهبودی، ویروس را در مدفوع خود دفع کنند. بنابراین، دستان خود را بشویید یکی این یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای جلوگیری از انتقال بیماری است. غذا را از توالت دور نگه دارید یکی روش موثر دیگری است.

میکروب ها و دست های ما

اکثر میکروب های موجود در بدن انسان و در بدن انسان ساکنان پایدار اما بی ضرر هستند. میکروب های روی دست نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

بسیاری از میکروب های موجود در نوک انگشتان ما فواید سلامتی مهمی دارند. مثلا، یکی یکی از عملکردهای کلیدی میکروبیوم پوست که عمدتاً از باکتری ها تشکیل شده است، مقاومت در برابر اسید است.

این میکروب ها با تنظیم اسیدیته پوست، به حفظ یک سد غیرقابل نفوذ قوی کمک می کنند که مانع از دست رفتن آب و الکترولیت ها از بدن می شود. این برای زندگی ارگانیسم های خشکی مانند ما انسان ها ضروری است. سد پوستی ما همچنین با جلوگیری از ورود مواد خارجی مانند پاتوژن ها، آلرژن ها و مواد شیمیایی به بدن از بیماری های عفونی و آلرژی ها جلوگیری می کند.

بزرگسالان می توانند تا 800 بار در روز صورت خود را لمس کنند

اگرچه بسیاری از میکروب‌هایی که با پوست در تماس هستند یا روی پوست زندگی می‌کنند، به طور معمول نمی‌توانند باعث عفونت شوند، هر گونه شکستگی در پوست، مانند بریدگی، خراش، سوختگی یا گاز گرفتن، می‌تواند دروازه ورود یک پاتوژن مهاجم مانند ابولا باشد. ویروس ویروس زیکا است. آنها از طریق خون آلوده پستاندار آلوده یا بزاق آلوده پشه منتقل می شوند.

با این حال، موارد ذکر شده رایج‌ترین راه‌هایی نیستند که دستان ما در گسترش بیماری نقش دارند. در عوض، دست‌های ما برای انتقال غیرمستقیم عوامل بیماری‌زا بین افراد از طریق اشیاء و سطوح آلوده مهم هستند. این اقلام خطرناک که فومیت نامیده می شوند، همه جا هستند: تلفن، شیر آب، دستگیره در، دکمه آسانسور، حوله، ظروف، غذا و غیره. ما همیشه این اجسام و میکروب های روی آنها را لمس می کنیم.

هنگام بازی در بیرون، کودکان می توانند بیش از 600 بار در ساعت اشیاء و سطوح را لمس کنند. آنها اکنون حدود 20 بار در ساعت دهان خود یا افراد دیگر را لمس می کنند.

بزرگسالان نیز اغلب این کار را انجام می دهند. صرف نظر از سن و جنسیت، ما می توانیم تا 800 بار در روز صورت خود را لمس کنیم. بیشتر اوقات ما ناخودآگاه صورت خود را لمس می کنیم. بنابراین اگر فکر می کنید استثنا هستید، ممکن است به این دلیل باشد که دست زدن به صورت خود را به خاطر نمی آورید.

تماس دست با دهان، بینی و چشم ها (به اصطلاح T-zone) خطرناک ترین راه لمس صورت محسوب می شود. دلیل این امر این است که غشاهای مخاطی پوشاننده این ساختارها می توانند به عنوان محیط مناسبی برای پاتوژنز میکروبی باشند.

مشاهده شده است که افراد در مکان های عمومی حدود هشت بار در ساعت منطقه T خود را لمس می کنند و این عدد برای کودکان دو برابر بیشتر است. در مطب های پزشک، برخی از کارمندان به همان اندازه صورت خود را لمس می کنند، اگرچه پزشکان معمولاً کمتر این کار را انجام می دهند.

تماس دست با فومیت ها و غشاهای مخاطی می تواند ترکیب خطرناکی باشد. افراد آلوده به عوامل بیماری زا می توانند آنها را از طریق بزاق، مخاط، خون، ادرار و مدفوع و همچنین از طریق ترشحات تنفسی به صورت قطرات و ذرات معلق در هوا دفع کنند.

این عوامل بیماری زا می توانند به روش های مختلفی از عطسه شدید گرفته تا تماس تصادفی به پاتوژن ها منتقل شوند. پاتوژن ها بسته به نوع پاتوژن، نوع پاتوژن و شرایط محیطی می توانند چندین ساعت و در برخی مواد تا چند ماه باقی بمانند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا