اخبار روز

دولت بار دیگر از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اجحاف کرد!



یک فعال بازنشسته درباره جزئیات افزایش قوانین حقوق بازنشسته امنیت اجتماعی تخلف توضیح داده شده است.

با اشاره به صحبت های مهدی گلبان وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی وی پس از اینکه حتی یک ریال از مطالبات مستمری بگیران باقی نمانده است، گفت: آقای وزیر و آقای مدیرکل سازمان; چرا به آنچه می گویید عمل نمی کنید؟

وی گفت: پرداخت 25 درصد باقیمانده تناسب 1400 مستمری بگیر تامین اجتماعی به صورت ناقص، غیر فنی و برخلاف اصول بیمه ای اجرا شده است.

اضافه شده: در حالی که سازمان تامین اجتماعی وی پس از دو سال نظارت مستمر توسط نمایندگان محترم مجلس و اتحادیه های متعدد و اعتراضات مکرر بازنشستگان سراسر کشور، در نهایت نسبت به پرداخت 25 درصد مابقی نسبت 1400 به صورت ناقص، غیر فنی و خلاف به بیمه اقدام کرد. مبنی بر افزایش حقوق در سال 1402 ماده 96 قانون تامین اجتماعی که اعلام می دارد «سازمان موظف است در بازه های زمانی مقرر نسبت به افزایش مبلغ کلیه مستمری های بازنشستگی و ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان اقدام نماید. حداکثر سالی یک بار با توجه به افزایش هزینه های زندگی با تصویب هیات وزیران نیز نقض و با بی توجهی به مواد 41 قانون کار صورت گرفته است. 111 و 96 قانون تامین اجتماعی، حقوق کارگران فعال و بازنشسته تا 20 درصد تورم مقام رسمی کشور که بیش از 50 درصد است پوشش این اتفاق نیفتاده و حتی 40 درصد کمتر از تورم سال گذشته است و چون این افزایش باید در سال جدید اعمال شود. با توجه به تورم فزاینده و افسارگسیخته کنونی، قطعاً درصد مذکور در سال جاری کاهش یافته و فشار تورم بر دوش این قشر آسیب پذیر افزایش یافته و سفره کارگران و بازنشستگان کوچکتر شده و نارضایتی نزدیک به 20 میلیونی را به همراه خواهد داشت. کارگران و بازنشستگان تشدید شود.

وی ادامه داد: این اقدام و طفره رفتن از قانون در حالی اتفاق افتاد که وزیر رفاه و مدیر کل سازمان از اجرای قانون رضایت داشتند و افزایش حقوق براساس مواد 96 و 111 صورت گرفته است. تنویر افکار عمومی سعی کنید افکار نمایندگان و مدعیان را از حقوق قانونی ذی نفعان منحرف کنید.

وی تاکید کرد: اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه محاسبه تناسب 25 درصدی حقوق جاری بازنشستگان تامین اجتماعی در سوابق و فیش های اردیبهشت ماه ماه جاری به صورت موجز به شرح زیر اعلام می شود. تناسب 25 درصدی پرداختی به حقوق اردیبهشت ماه 1402 تنها 54 درصد آن چیزی است که باید برای تناسب کامل پرداخت می شد و دو سال تأخیر نیز نادیده گرفته شده است.

گلبان در توضیح این مطلب افزود: همچنین از آنجایی که کلمه باقی مانده 25 درصد بر آن اطلاق شده است باید از زمان اجرای 75 درصدی اولیه یعنی فروردین 1400 در نظر گرفته شود اما با روش فعلی علاوه بر عدم پرداخت مطالبات دو سال پیش؛ برای هر ماه آینده معادل 46 درصد از مبلغ واقعی آن حذف شده و بازنشستگان ذی‌نفع متضرر شده‌اند.

وی گفت: این در حالی است که مدیرعامل سازمان آقای موسوی در مصاحبه های خود با اظهارات کذب و غیرفنی مدعی پرداخت 25 درصد مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی شده است.

وی گفت: بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی ضمن اعتراض به عملکرد سازمان و تضییع آشکار حقوق خود؛ با توجه به عدم اعمال صحیح و کامل ماده 96 قانون تامین اجتماعی از نظر افزایش حقوق در سال 1402 و در روش محاسبه 25 درصدی مدعیان در سال 1400 تقاضای اعمال قانون را دارند و تا قبل از پایان سال 96 متوقف نخواهند شد. نتیجه نهایی. رسیده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا