اخبار روز

تجارت یک میلیارد دلاری ایران با اندونزی!

به گفته پی ام آپ، سید روح الله لطیفی گفت: تجارت مشترک ایران و اندونزی در سال گذشته به حدود یک میلیارد دلار رسید که از این میزان حدود 846 میلیون دلار صادرات ایران به اندونزی و حدود 118 میلیون دلار بوده است. دلار اشتراک گذاری وارد كردن او اهل این کشور بود.

وی درباره جزئیات تجارت وزنی دو کشور نیز اظهار داشت: برآوردها نشان می دهد که ایران در سال گذشته حدود یک میلیون و 818 هزار تن کالا با اندونزی مبادله کرده است که از این میزان یک میلیون و 725 هزار تن صادرات از ایران و 93 هزار تن نیز سهم واردات بوده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره جزئیات کالایی تجارت مشترک میان دو کشور نیز توضیح داد: نگاهی به سبد صادراتی ایران به اندونزی نشان می‌دهد که بخش مهمی از صادرات را تنها یک کالا تشکیل داده است. ۹۵ درصد از کل صادرات ایران به این کشور به محصولات فولاد و آهن اختصاص دارد و محصولاتی همچون زعفران، ادویه، کشمش، خرما و محصولات نفت‌پایه پالایشگاهی و قیر نیز دیگر کالا‌هایی بوده که اندونزی از ایران وارد کرده است.

لطیفی درباره کالاهای وارداتی ایران از اندونزی توضیح داد: ماهی های زینتی، نارگیل، قهوه، روغن نخل، واکسن، الکل های صنعتی، لاستیک، زغال سنگ، کاغذ و مقوا. پنبه و تعدادی قطعات یدکی ماشین و موتورسیکلت و چاپگر اصلی ترین محصولی بود که در این مدت از اندونزی وارد شد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم توسعه قابل توجهی در تجارت مشترک با اندونزی رخ داد، تصریح کرد: در سال 1400 بیشترین میزان صادرات از ایران به اندونزی در 10 سال گذشته به ثبت رسیده است. آمارها نشان می دهد که در سال 1392 حدود 59 میلیون دلار به اندونزی، در سال 1395، 173 میلیون دلار و در سال 1399 حدود 674 میلیون دلار صادرات داشته ایم. به این ترتیب آمار ثبت شده در سال 1400 که از مرز یک میلیارد دلار گذشت، بیشترین صادرات در این زمینه است. اگرچه صادرات در سال گذشته کمی کاهش پیدا کرد، اما به دلیل توسعه روابط دو کشور و همچنین به دلیل سفر. رئيس جمهور انتظار می رود اندونزی شاهد پیشرفت قابل توجهی در روابط بین دو طرف باشد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا