اخبار روز

دلیل ارزان شدن مسکن در روزهای اخیر را فاش کرد


به گزارش پی ام آپ، در روزهای اخیر بازار مسکن همانند بازار ارز و بازار خودرو دچار رکود شدید و همچنین کاهش قیمت شده است. به عنوان مثال بررسی های میدانی نشان می دهد که تمامی سرمایه گذاران از بازار املاک در شهر جدید پردیس کنار رفته اند و خریداران مصرف کننده حضور ندارند.

همچنین با توجه به کاهش قیمت در بازار املاک تهران، نرخ پیشنهادی آپارتمان در شهرهای کرج، هشتگرد، پرند و پردیس نیز با افت مواجه شده است به گونه ای که مالکان گاهی اوقات تخفیف هایی در قیمت های جدید می دهند تا بتوانند به فروش برسند. . واحدهای آنها

سیاست تثبیت پولی حباب مسکن را کاهش داد

اما اگر بخواهیم دلیل کاهش قیمت مسکن را در این روزها جستجو کنیم، ابتدا باید دلایل ثبات نرخ ارز را بررسی کنیم. لازم به ذکر است که ریشه های ثبات نرخ ارز و تعدیل نوسانات نرخ ارز در یک ماه اخیر به وضوح ریشه در اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز بانک مرکزی دارد.

واضح است که یکی از ابزارهای مهم برای کنترل تورم، مدیریت نرخ ارز است، زیرا در اقتصادی مانند ایران که چندین دهه است به شدت به دلار وابسته شده و بسیاری از کالاها بر اساس مبادله قیمت گذاری می شوند، افزایش نرخ ارز است. به ناچار منجر به افزایش قیمت کالاها و منجر به تورم می شود. به همین ترتیب، تجربه دهه 1990 و سال های اخیر نشان داده است که تثبیت نرخ ارز (به عنوان محرک اصلی انتظارات تورمی) باعث کاهش رشد قیمت در سایر بازارهای دارایی می شود.

گفتنی است با اتخاذ سه سیاست بازگشت ارز صادراتی نرخ ارز، کاهش نرخ مبادله ای برای کشف قیمت پایه کالاهای عرضه شده در بورس کالا و واردات کالا با ارز 28500 تومانی، عملاً توانسته رشد را کاهش دهد. از نرخ ارز بنابراین همانطور که بارها در اقتصاد ایران تجربه شده است، زمانی که نرخ ارز تثبیت می شود و در کانال نزولی قرار می گیرد، مستقیماً بر کاهش انتظارات تورمی تأثیر می گذارد و با کاهش انتظارات تورمی، قیمت سایر کالاها در موازی. بازارها به وضوح کاهش خواهند یافت.

تأثیر مالیات بر جای خالی بر قیمت خانه

گفتنی است اگرچه برخی کارشناسان دلیل عرضه خانه های خالی در بازار را اعمال مالیات بر خانه های خالی و در پی آن کاهش قیمت ها پیشنهاد می کنند، اما باید توجه داشت که این طرح مطابق با رئیس سابق امور مالیاتی سازمان مجری این طرح بود که چندان موفق نبود. داوود منظور رئیس سابق سازمان امور مالی و رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه در یکی از اظهارنظرهای خود در خصوص شناسایی خانه های خالی و مجلل اظهار داشت: یکی از دلایلی که مالیات بر خانه های خالی و گران قیمت و خودروها می شود، است. به طور کامل انجام نشده، ضعف اطلاعاتی است که سازمان امور مالیاتی باید از دستگاه های تولید کننده اطلاعات دریافت کند.

همچنین از سوی دیگر، مالیات اندک اخذ شده از خانه های خالی نیز موید گفته فوق است و نشان می دهد اعمال سیاست مالیاتی بر خانه های خالی نمی تواند دلیل اصلی کاهش قیمت مسکن باشد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا