اخبار روز

دلسوزی با کار برای کار، مصداق پوپولیس است/ رئیسی بعد از تذکرات رهبری یادش می‌آید برای نداشتن امنیت شغلی ناراضی‌اند؟

توجه: این خبر با عنوان : دلسوزی با کار برای کار، مصداق پوپولیس است/ رئیسی بعد از تذکرات رهبری یادش می‌آید برای نداشتن امنیت شغلی ناراضی‌اند؟
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

اقتصاد ۲۴، سعید شمس: «کارگر اگر امنیت شغلی نباشد، نمی‌تواند برای زندگی خود برنامه ریزی کند». این نکته‌ای که رئیس دولت سیزدهم اخیراً مطرح کرده است، ملموس و غیرقابل آنک ار است. مسئله، اما چیزی جز این نیست که «قرارداد موقت» امری رایج در شرکت‌های دولتی به عن وان بزرگترین پیمانکاران کشور است تا این ابهام و سوال به وجود بیاید که چرا دولت به عنوان متولی اصلی مدیریت کشور با کارگران زیر مجموعه‌های خود قراردادی موق است. تی منعقد می‌کنند.

حسن صادقی، رهبر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در این رابطه اظهار داشت: آقای رئیسی حرف‌های خوب و لازمی زد. اسیار مهم و حساس است. اما اینکه فقط حرف بزنیم و خودمان را دلسوز بدانیم، کافی است؟ قطعاً نه.

وی افزود: آقای رئیسی نفر اول مدیریت اجرایی کشور است و باید بداند. او در همان زمان که رئیس قوه قضائیه بود، نسبت به شرایط سخت کارگرا، زمانی که نگران کننده و نگران کننده بود، اما هیچ کاری برای کار انجام نمی داد و فقط به این کار می پرداخت که «کارخانه ها نباید با احکام قضایی تعطیل شوند». ایشان در دو سالی که رئیس دولت است، بازهم کمافی السابق نگران است و قدمی برا ی بهبودی و امنیت شغلی آنها برنده است.

رئیسی وعده‌های دهان پری به داد داد که هیچ کدام محقق نشد

ریس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه گفت: برداشت من از این است که رئیس دولت سخنان پوپولیسی را در دستور کار قرار داده و در عمل نه در دولت و نه در دستگاه قضایی هیچ گامی برای قشر کارگر بر نمی آید. در انتخابات هم‌زمان‌های دهان پری‌ها به کارگران داد که هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توانست و حتی وضعیت روز به روز بدتر هم می‌شود، به قدری که تامین مایحتاج اولی هم برای همه چیز محال است. این بی توجهی در شرایطی است که «امنیت شغلی کارگران» کار بسیار ساده‌ای است.

وی افزود: دولت برای هر قراردادی به طور موقت را برچیند، از بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، نهاد ریاست جمهوری، شرکت‌های بزرگی که به صندوق‌های بیمه‌ای و بسته هستند، پالگاه، مناطق آزاد و … شروع می‌کنند و همه اینها را از عقد قرارداد می‌کنند. مو قت منع کند. اینکه نمی‌شود فقط با حرف، ادعای مردم مداری و به فکر مردم بودن داشت. یعنی دولت اگر نسبت به این مهم بی توجه باشد، معلومات خصوصی زیر موضوع قراردادهای مدت دار نرود است.


بیشتر بخوانید: کمتر از ۴ درصد امنیت شغلی دارند


صادقی تصریح کرد: قرارداد دائمی که هیچ، دولت حتی نمی‌تواند نماینده یک کارگر را نتخاب کند. اکثر شرکت‌های بزرگی که تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای هستند، مانند وزارت نفت، وزارت صمت، کارخانجات بزرگ ماشین‌ساز و … کار نمی‌کنند. در واقع با پوپولیسی و نظام اجرایی دولتی که فقط حرف می‌زند و عمل نمی‌کند، طرف هستیم. با این وضعیت نمی‌توانیم به آرامش شغلی کارگران امیدی بپردازم. در واقع دولت هیچ اراده‌ای برای آسایش کار نمی‌کند، زیرا اگر بخواهند شروع کنند، با مقاومت‌هایی که می‌توانند انجام دهند. یعنی در تغییر نیروی انسانی دست دولت بسته است و این باعث می‌شود، هیچ برنام ه‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

حسن صادقی

شورای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: به عنوان مثال قرارداد موقت در شرکت ‌های زیر نظر وزارت صمت جاری است. در یکی از شرکتهای بزرگ معدنی در استان آذربایجان شرقی حدود 800 نفر پشت خط م قدم با قرارداد دائمی و حقوق بالا فعالیت می‌کنند، اما 3300 نفر در خط مقدم قراردا موقت و حقوق نازل 11 میلیونی به کار می‌روند. خب! دولت که در حدود ۶۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد، قرارداد موقت را کنار بگذارد تا خصوصیات آن هم چاره‌ای جز عقد قرارداد دائمی باشد.

چرا شهرداری تهران با قرارداد موقت می‌بندد؟

وی بیان کرد: الان این آقایی که شهردار است و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کر ده بود تا کشور را گل و بلبل کند، بگوید چرا با قرارداد موقت می‌بندد؟ آیا ایجاد و نگهداری از فضای سبز و کار‌های عمرانی موقتی هستند که با کار، ارداد موقت می‌بندند؟ شهردار را چه کسی منصوب می کند؟ وزیر کشور. وزیر کشور را چه کسی به مجلس معرفی می کند؟ رئیس دولت. آقای رئیسی باید پاسخ دهد، دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

دولت خودش باعث ایجاد تورم و گرانی‌های تورم است

صادق افزود: آقای رئیسی گفته است، باید زندگی خوب شود. آقای رئیسی! پس چرا اول سال با وجود تورم ۴۷ درصد حقوق را ۲۷ درصد اضافه می کند؟ بازهم می‌گویم، دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟ جالب است، آیا بعد از تذکرات رهبری یادشان آمده است که کارگران ایران از نظر معیشتی و امنیت شغلی ناراضی هستند؟ دولت خودش باعث ایجاد تورم و گرانی‌های تورم است و ادعای دلسوزی برای مردم دارد.

ریس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان گفت: دولت و مجلس فعلی همان‌هایی هستند که ادعا می‌کنند، یک خیزش انقلابی برای نجات اقتصاد کشور لازم است و برای آرامش مردم در صحنه‌ای قرار می‌گیرد. کدام خیزش؟ زندگی برای همه سطوح اجتماعی به این دلیل طاقت فرسا است که عده ای کارن ابد و بی توجه به عمومی و مصالح مردم عادی دولتمرد و مجلس ساکن شده اند. در پایان تاکید می‌کنم، دلسوزی با حرف برای کار، مصداق پوپولیس است.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا