اخبار ارز دیجیتال

دلارمون (Dollar Moon) چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر در سال ۲۰۱۰ بیت کوین را از دست دادید، زندگی فرصتی دوباره دراختیارتان قرار داده است!

همین جمله از وب‌سایت دلارمون (Dollar Moon) کافی است تا افرادی که آرزوی «نهنگ بیت کوین بودن» به دلشان مانده، توجهشان به‌سوی پروژه‌ای جلب شود که سه‌ ماه بیشتر از عمرش نمی‌گذرد. دلارمون پروژه‌ای جدید در دنیای ارزهای دیجیتال است که با نقشه راهی کاملاً منحصربه‌فرد و برنامه توکن‌سوزی خاص، قصد دارد به سرمایه‌گذارانش در کسب درآمد منفعل کمک کند. در این مطلب، پروژه دلارمون را بررسی خواهیم کرد. اگر ترغیب شده‌اید که بدانید دلارمون چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ چرا از ارزهای دیجیتال دیگر متمایز است؟ باید در آن سرمایه‌گذاری کنید یا نه؟، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلارمون چیست و از چه زمانی راه‌اندازی شده است؟

دلارمون ارز دیجیتال ضدتورمی است که ۹دسامبر۲۰۲۲ راه‌اندازی شده است. هدف اصلی این پروژه ایجاد تحول در ارائه فرصت‌هایی برای کسب درآمد از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت یا «درآمد منفعل» در صنعت ارزهای دیجیتال است. توکن دلارمون از نوع BEP-20 و روی زنجیره بایننس اسمارت چین (BSC) توسعه داده شده است. نام Dollar Moon ترکیبی است از «دلار آمریکا»، یعنی نماد ثروت و قدرت در صنعت ارزهای فیات و «ماه»، یعنی مظهر ثروت و رسیدن به اوج‌های قیمتی در دنیای کریپتوست.

آن‌طورکه در وب‌سایت این پروژه آمده، دلارمون اولین ارز دیجیتالی است که از سامانه‌ای موسوم به سامانه ارزش‌محور (Value-Leading System) استفاده می‌کند و برنامه توکن‌سوزی منحصربه‌فردی دارد که باعث می‌شود این ارز دیجیتال در بلندمدت ارزشی پایدار داشته باشد. بااین‌همه‌، متأسفانه درباره بنیان‌گذاران دلارمون و مهارت‌ها و توانایی‌های آنان چیزی جز برخی اطلاعات کلی در‌دسترس نیست. حتی نمی‌دانیم آیا قبلاً سابقه کار در این حوزه را داشته‌اند یا نه و اگر بله، در کدام پروژه‌ها فعالیت کرده‌اند.

دلارمون چگونه کار می‌کند؟

دلارمون برای پایدار نگه‌داشتن ارزش توکن خود و مقاومت دربرابر نوسان‌های بازار، سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا توکن‌هایشان را طولانی‌مدت در کیف‌پول‌هایشان نگه دارند و آن‌ها را نفروشند. برای این کار از دو شیوه بهره می‌گیرد: یکی پاداش‌دادن به سرمایه‌گذاران بلندمدت و دیگری دریافت ۱۵درصد کارمزد از تراکنش‌های فروش. این کارمزد زیاد تا حدودی سرمایه‌گذاران را از فروش توکن دلار مون دلسرد می‌کند. درآمد حاصل از کارمزد فروش بین چهار بخش اصلی در پروژه شامل پاداش‌های سهام‌گذاری، عملیات توکن‌سوزی، تأمین نقدینگی و خزانه توزیع می‌شود.

دلیل متفاوت‌بودن دلارمون چیست و چه عاملی آن را از سایر پروژه‌ها متمایز می‌کند؟

همان‌طور‌که گفتیم، دلارمون پروژه‌ای کاملاً نوپاست؛ بنابراین، منطقی است که بپرسید دلیل متمایز‌بودن دلارمون چیست و این پروژه با صدها پروژه دیگر در صنعت ارزهای دیجیتال چه فرقی می‌کند. به‌طور‌خلاصه، دلارمون سه ویژگی عملکردی مهم دارد که آن را از سایر پروژه‌ها متمایز می‌کند:

  • سیستم ارزش‌محور
  • فرایند توکن‌سوزی
  • ایجاد درآمد منفعل برای سرمایه‌گذاران

مفهوم سامانه ارزش‌محور (Value-Leading System) چیست و چرا اهمیت دارد؟

مهم‌ترین ویژگی دلارمون که آن را از سایر ارزهای دیجیتال کاملاً متمایز می‌کند، سیستم ارزش‌محور (Value-Leading System) آن است. یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال این است که آن‌ها در نقشه راه خود وعده‌هایی می‌دهند که به چهارچوب زمانی بستگی دارد. آن‌ها برای هر فاز از پروژه تاریخ تعیین می‌کنند و به‌منظور رسیدن به هدف تا آن تاریخ مشخص، گاهی مجبور می‌شوند پروژه را باعجله و سرسری پیش ببرند.

این پروژه‌ها فقط به زمان توجه می‌کنند و به ارزش ارز دیجیتال و بودجه‌ای که پروژه در طول زمان دریافت می‌کند، اهمیتی نمی‌دهند. این در حالی است که برای ارز دیجیتال، ارزش مهم‌تر از هرچیزی محسوب می‌شود و منطقی است که آن را جزء اصلی نقشه راه بدانیم.

توسعه‌دهندگان دلارمون نقشه راه این پروژه را به‌جای بازه‌های زمانی، براساس افزایش ارزش این ارز دیجیتال تنظیم کرده‌اند. هربار که یک صفر از قیمت دلارمون حذف می‌شود (Zero Kill)، یک فاز جدید در نقشه راه باز و ویژگی‌ها و پروژه‌های تازه به آن اضافه می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مزیت سیستم ارزش‌محور در دلارمون چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد. با چنین سیستمی، سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌توانند به آینده پروژه اعتماد کنند و توسعه‌دهندگان هم وقت کافی برای پیشبرد پروژه و محصولات آن در‌اختیار خواهند داشت و به‌جای زمان، تمرکزشان را روی کیفیت پروژه قرار خواهند داد. افزون‌براین، این سیستم تضمین می‌کند که برای پشتیبانی از توسعه محصولات و عملیات بازاریابی، وجوه کافی در خزانه موجود باشد. این دلایل اهمیت سیستم ارزش‌محور را روشن می‌کنند.

توکنومیک دلارمون چیست؟

سقف عرضه DMOON، توکن بومی دلارمون، ۲۰۰میلیون واحد است. تیم دلارمون قصد دارد ۶۹درصد از این تعداد را در رویدادهای منظم بسوزاند و ۲۰درصد از آن‌ها را به فروش عمومی در صرافی‌های غیرمتمرکز و ۱درصد را به فهرست‌گذاری در صرافی‌های متمرکز و ۱۰درصد باقی‌مانده را هم به تیم پروژه اختصاص دهد. توجه کنید که در این‌جا، اطلاعات مربوط به نحوه توزیع توکن DMOON از صفحه اول وب‌سایت دلارمون استخراج شده است.

مفهوم مالیات تراکنش در دلارمون چیست؟

کارمزدهای دلارمون برای تراکنش‌ها

تیم دلارمون نوعی سیستم مالیات بر تراکنش هم پیاده‌سازی کرده است. در این سیستم، هر تراکنش خرید مالیاتی ۱۲درصدی و هر تراکنش فروش مالیاتی ۱۵درصدی اخذ می‌کند. باتوجه‌به وب‌سایت رسمی دلارمون، ۲درصد از عواید این مالیات‌ها به تأمین نقدینگی و ۳درصد به توکن‌سوزی و ۲درصد از آن‌ها در قالب بایننس کوین به‌عنوان پاداش به سرمایه‌گذاران بلندمدت تعلق خواهد گرفت و ۵درصد باقی‌مانده نیز به خزانه پروژه واریز خواهد شد.

۵درصدی که به خزانه تعلق می‌گیرد، در توسعه پروژه و تأمین مالی عملیات بازاریابی به تیم کمک می‌کند. همچنین، اختصاص مالیات بیشتر به تراکنش‌های فروش از سفته‌بازی جلوگیری و پاداش‌های بیشتری برای اولین پذیرندگان توکن فراهم می‌کند. تیم دلارمون بر این باور است که این سیستم گامی بزرگ به‌سوی توزیع عادلانه توکن و ایجاد بستری متوازن برای همه کاربران است.

فرایند توکن‌سوزی دلارمون چیست؟

بیشتر ارزهای دیجیتال ضدتورمی فرایندی به‌ نام توکن‌سوزی دارند که به‌معنای حذف دائمی توکن‌ها از عرضه در‌گردش است. کاهش عرضه سبب کمیابی ارز دیجیتال و افزایش تقاضای آن می‌شود که این هم به‌نوبه خود ارزش آن را با گذشت زمان افزایش می‌دهد.

فرایند توکن‌سوزی به دو شیوه خودکار و دستی انجام می‌شود. برخلاف پروژه‌های دیگر که از یکی از این دو شیوه استفاده می‌کنند، دلارمون هم توکن‌سوزی خودکار دارد و هم توکن‌سوزی دستی.

در توکن‌سوزی خودکار، با هر تراکنش درصدی از کارمزد آن سوزانده می‌شود. در دلارمون با هر تراکنش خرید، ۳درصد از توکن‌های خریده‌شده و با هر تراکنش فروش، ۴درصد از توکن‌های فروخته‌شده سوزانده خواهد شد.

توکن‌سوزی دستی رویدادی است که در آن، توسعه‌دهندگان پروژه بخشی از توکن‌ها را می‌سوزانند. هر مرحله از نقشه راه دلارمون با رویداد توکن‌سوزی دستی آغاز می‌شود. مزیت این راهبرد آن است که رویدادها به‌صورت عمومی اعلام و ردیابی می‌شوند و این موضوع به افزایش شفافیت می‌انجامد.

حال مزیت استفاده از هر دو روش هم‌زمان توکن سوزی دستی و خودکار در دلارمون چیست؟ توکن‌سوزی دستی به تیم کمک خواهد کرد تا به اهداف خود دست یابد و توکن‌سوزی خودکار باعث کمیابی تدریجی توکن خواهد شد.

مفهوم کسب درآمد منفعل از دلارمون چیست؟

بیشتر افرادی که وارد حوزه ارزهای دیجیتال می‌شوند، به‌دنبال کسب درآمد هستند و این کاملاً منطقی است؛ بنابراین باتوجه‌به نوسان‌های زیاد ارزهای دیجیتال، مفهوم درآمد منفعل، یعنی درآمدی که سرمایه‌گذاران از نگه‌داشتن یا به‌اصطلاح هودل‌کردن توکن‌هایشان به‌دست آورند، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

برای این کار، دلارمون به افرادی که توکن‌های خود را طولانی‌مدت در کیف پول خود نگه دارند و نفروشند، به‌‌طورمنظم پاداش‌هایی در قالب بایننس کوین (BNB) پرداخت خواهد کرد. این پاداش‌ها سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا برای دریافت پاداش هرچه بیشتر، توکن‌های خود را بیشتر نگه دارند. با این روش، دلارمون مشکل فشار فروش از ناحیه اولین پذیرندگان توکن را حل می‌کند.

نگاهی کلی به نقشه راه دلارمون

نقشه راه دلارمون
نمای تصویری نقشه راه دلارمون

حال بیایید به نقشه راه پروژه دلارمون نگاهی بیندازیم. با مطالعه مایلستون‌هایی (موعدهایی) که تیم دلارمون مشخص کرده است، درک سیستم ارزش محور آن آسان‌تر می‌شود.

فاز ۱: اولین قدم تا ماه

اولین گام برای موفقیت هر پروژه، ایجاد بستری مناسب در حوزه فعالیت آن است. تیم دلارمون برای اینکه پیام خود را به سراسر جهان برساند، یک وب‌سایت جذاب و چندین حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی مختلف ایجاد کرد.

همچنین با کمک شرکت حسابرسی آلمانی سالیدپروف (SolidProof)، فرایند ممیزی قرارداد هوشمند ترتیب داد. این حسابرسی تضمین می‌کند که همه قراردادهای هوشمند پروژه امن هستند و می‌توانند طبق انتظار عمل کنند. اقدام دیگر آن‌ها شکل‌دادن جامعه دلارمون و برقراری ارتباط با یوتیوبرها و افراد علاقه‌مند به پروژه‌های کریپتو بود.

فاز ۲: حذف اولین صفر؛ ۰.۰۰۱ دلار

در این مرحله، اولین رویداد توکن‌سوزی صورت گرفت. تیم دلارمون با تشکیل کمپین‌های بازاریابی و اپلیکیشن‌های کوین مارکت کپ و کوین گکو، توجهات بیشتری را به‌سوی پروژه جلب کردند. از دیگر اقدامات تیم در این مرحله، اهدای ایردراپ‌ها و هدایایی به جامعه با هدف ایجاد فضایی مناسب درباره این ارز دیجیتال بود.

فاز ۳: حذف دومین صفر؛ ۰.۰۱ دلار

در‌حال‌حاضر، دلارمون در این مرحله قرار دارد. این مرحله شامل رویداد دوم توکن‌سوزی است. در همین مرحله، تیم دلارمون جوامع این پروژه را در روسیه، فرانسه، ترکیه و منطقه منا (MENA)، یعنی خاورمیانه و شمال آفریقا، تشکیل داد.

از اقداماتی که به‌زودی تکمیل خواهد شد، راه‌اندازی وب‌سایتی با دستورالعمل خرید توکن دلار مون است که قرار است شامل همه زبان‌های زنده دنیا باشد. این یعنی همه افراد از سراسر جهان می‌توانند به‌راحتی از دستورالعمل خرید این توکن استفاده کنند. هدف از این کار افزایش دسترسی بازار به این ارز دیجیتال است.

در‌نهایت، عرضه محصولات کالایی دلارمون را شاهد خواهیم بود که با هدف گسترش آگاهی از برند در‌دسترس قرار خواهند گرفت.

فاز ۴: حذف سومین صفر؛ ۰.۱ دلار

این مرحله شامل رویداد توکن‌سوزی دیگری است که به اکوسیستم دلارمون اقتصاد ضدتورمی می‌بخشد. علاوه‌براین، قرار است پلتفرمی معاملاتی راه‌اندازی کنند که به جامعه این ارز دیجیتال کمک می‌کند تا به‌سهولت توکن‌هایشان را مبادله کنند.

بنیان‌گذاران دلارمون قصد دارند در این مرحله پلتفرم امنیتی وب ۳ و بلاک چین و صندوق پوشش ریسک مبتنی‌بر هوش مصنوعی (AI hedge fund) راه‌اندازی کنند. این صندوق از هوش مصنوعی برای کمک به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران استفاده خواهد کرد. درضمن تا پایان همین مرحله، دلارمون در صرافی‌های متمرکز دردسترس خواهد بود.

فاز ۵: رسیدن به یک دلار

یکی از اهداف اساسی دلارمون در راهبرد توسعه‌اش، دستیابی به قیمت ۱ دلار است. در این مرحله، مجدداً یک رویداد توکن‌سوزی خواهیم داشت و سپس تیم برای راه‌اندازی فشن‌برند خود اقدام خواهد کرد.

در این مرحله، دلارمون در صرافی‌های بزرگی مانند بایننس و اوککس در‌دسترس خواهد بود. بدین‌ترتیب، حضور دلارمون در بازار پررنگ‌تر است و نقدینگی بیشتری برای دارندگان توکن آن به‌ارمغان می‌آورد.

راه‌اندازی کیف پول سرد و گرم از دیگر اقدامات تیم در این مرحله است. این کیف‌پول‌ها به کاربرانی که می‌خواهند توکن‌های خود را با خیال راحت ذخیره کنند، امنیت ارائه می‌کند.

فاز ۶: دستیابی به ۱۰ دلار و بیشتر

هدف اصلی در این مرحله، دستیابی به قیمت ۱۰ دلار و بیشتر است. اقدامات بعدی تیم شامل راه‌اندازی صرافی دلارمون و ایجاد پلتفرم رسانه اجتماعی برای آن خواهد بود. پس‌از‌آن، دلارمون نسخه به‌روزشده‌ای از نقشه راه خود را با برنامه‌های جدیدی که برای اکوسیستم خود تدارک دیده است، با جامعه این ارز دیجیتال به‌اشتراک خواهد گذاشت.

پیش‌بینی قیمت دلارمون و آینده آن

قیمت دلارمون هنگام نگارش این مقاله، ۰.۰۴۳۵۷ دلار است و ارزش بازار آن هنوز مشخص نیست. در‌حال‌حاضر، این ارز دیجیتال در رتبه ۴۸۵۹ کوین مارکت کپ قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود قیمت و ارزش بازار آن نوسان بسیار زیادی تجربه کند.

اگر قصد دارید در این پروژه سرمایه‌گذاری کنید، ابتدا به این نکات خوب دقت کنید:

  • فراموش نکنید سه ماه بیشتر از راه‌اندازی این پروژه نمی‌گذرد. پروژه‌های نوپا همان‌طور‌که می‌توانند افزایش سریع قیمت را تجربه کنند، از سقوط‌های شدید هم در امان نیستند.
  • ابهام‌ها و نکته‌های ضدونقیض‌ زیادی در وایت‌پیپر این پروژه مشاهده می‌کنیم. برای نمونه، توزیع توکن DMOON در وایت‌پیپر دلارمون به‌صورت ۵۰درصد برای توکن‌سوزی و ۱۰درصد برای فهرست‌گذاری در صرافی‌های غیرمتمرکز اعلام شده است؛ درحالی‌که در صفحه اول وب‌سایت رسمی آن، این میزان ۶۹ به ۱درصد است.
  • هویت تیم توسعه‌دهندگان دلارمون هنوز نامشخص است؛ بنابراین، درباره آن بسیار مراقب باشید. هرچند از مزیت پیش‌گامی در سرمایه‌گذاری این پروژه بهره خواهید برد، اگر شکست بخورد و مبلغ زیادی در آن سرمایه‌گذاری کرده باشید، تمام سرمایه‌تان را از دست خواهید داد.

وب‌سایت ارزدیجیتال هیچ توصیه‌ای درباره سرمایه‌گذاری در توکن دلارمون نمی‌کند و مانند همیشه، باید خودتان تحقیق کنید و درباره سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرید.

دلارمون در تعدادی از صرافی‌های ارز دیجیتال فهرست شده است. این ارز دیجیتال با نقشه راه منحصربه‌فردش و ارائه محصولات و خدماتی مانند پلتفرم امنیتی، کیف‌پول‌های ارز دیجیتال، برند‌فشن و صرافی پروژه‌ای امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد. تیم دلارمون وعده می‌دهد که در هر مرحله، یکی از اهداف نقشه راه خود را به واقعیت تبدیل کند. باید دید آیا این پروژه با موفقیت خواهد توانست به اهدافش برسد یا نه.

سؤالات متداول

چرا باید در Dollar Moon سرمایه گذاری کنید؟

اگر به‌دنبال درآمد منفعل هستید و دوست دارید از توکن‌هایی که دست‌نخورده نگه می‌دارید، درآمد کسب کنید، توکن دلارمون انتخاب مناسبی برای شماست. با هر تراکنش خرید یا فروش، ۲درصد از کارمزدها به‌صورت بایننس‌کوین به کیف پول دارندگان واریز می‌شود. همان‌طور‌که گفتیم، خودتان تحقیق کنید و یادتان باشد دلارمون پروژه‌ای جدید است؛ پس باید محتاطانه سرمایه‌گذاری کنید.

چه چیزی DOLLARMOON را متفاوت می‌کند؟

آنچه باعث می‌شود دلارمون از پروژه‌های مشابه خود متمایز باشد، عملکرد آن است. این ارز دیجیتال از سیستم ارزش‌محور در نقشه راه خود استفاده می‌کند و با فرایند توکن‌سوزی خودکار و دستی، کمیابی خود را افزایش می‌دهد. این کار در طول زمان باعث افزایش ارزش این ارز دیجیتال می‌شود. همچنین، درآمد منفعل به سرمایه‌گذارانش ارائه می‌دهد که مسلماً برای همه سرمایه‌گذاران در این حوزه جذاب خواهد بود.

پیش بینی آینده دلارمون چیست؟

دشوارترین کار ممکن در دنیای پویای ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی آینده پروژه‌هاست. بااین‌حال، اگر دلارمون بتواند طبق نقشه راه خود عمل کند و به اهدافش در هر مرحله دست یابد، پروژه‌ای امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا