اخبار روز سینما

درباره نیما جاویدی و سریال متفاوت آکتور/ قد بکش از پشت نقاب

سریال «آکتور » به کارگردانی نیما جوادی به قسمت پانزدهم رسیده و این روزها یکی از متفاوت ترین سریال های شبکه نمایش خانگی است. نیما جاویدی پس از تجربه ساخت دو فیلم سینمایی، در اولین سریال خود زندگی چند بازیگر تئاتر را در موقعیت های مختلف به تصویر کشیده است و به همین دلیل طرفداران خاص خود را دارد. جاویدی نویسنده فیلمنامه سریال است و اولین تجربه کارگردانی سریال را پشت سر گذاشته است. دلایل موفقیت این کارگردان در این تجربه مهم را مرور می کنیم.

به گزارش پی ام آپ، سریال «آکتور » فروردین ماه امسال برنده جایزه بزرگ بخش بین المللی جشنواره سریال مانیا سرزمین مانیا شد. این اولین بار بود که یک سریال ایرانی تولید خصوصی در یک جشنواره بین المللی معتبر پذیرفته می شد. و در بخش اصلی و مسابقه برنده جایزه اصلی شد.

پرونده کارگردان نیما جاویدی در سال ۱۳۹۱ هنگام ساخت فیلم «ملبورن» خود را به مخاطبان معرفی کرد. این فیلم با بازی پیمان معادی و نگار جواهریان درباره زن و شوهری است که در روز مهاجرت به استرالیا مجبور به نگهداری از نوزادی می شوند و مرگ تصادفی این نوزاد زندگی آنها را زیر و رو می کند. این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ در دو رشته بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جشنواره فجر شد و در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی نیز حضور پررنگی داشت. جاویدی پنج سال بعد از «ملبورن» فیلم «سر قرمز» را ساخت و توانست خود را به عنوان کارگردان درجه یک ثابت کند. او در این فیلم بر فضایی متفاوت تمرکز کرد و در یک زندان خالی در ارتباط با یک زندانبان و یک زندانی فراری داستان را پیش برد. این فیلم در رشته‌های مختلف نامزد دریافت سیمرغ شد اما در نهایت موفق به دریافت سیمرغ ویژه هیئت داوران شد. نیما جاویدی یک سال بعد به همراه مجید مجیدی فیلمنامه «خورشید» را نوشت و سیمرغ بهترین فیلمنامه را برای این فیلم گرفت. او قرار بود ساخت فیلم «قلعه» را از سال ۲۰۱۹ آغاز کند که به دلیل کرونا متوقف شد.

درباره نیما جاویدی و سریال متفاوت آکتور/ قد بکش از پشت نقاب

اولین تجربه نیما جوادی به عنوان کارگردان در فیلم «ملبورن» با بازی پیمان معادی و نگار جواهریان بود.

حال و هوای سریال آکتور جاویدی پس از انجام دو فیلم سینمایی، برای اولین بار ساخت سریال را با «آکتور » تجربه کرد. «آکتور » برخلاف سریال‌های اخیر شبکه نمایش خانگی است و به فراز و نشیب‌های مختلف بازیگران مستعد صحنه می‌پردازد. بازیگرانی که از قدرت بازیگری خود برای پول بیشتر برای دستکاری واقعیت با ایجاد موقعیت‌های دراماتیک و هدایت مشتریان به اطلاعات یا هدفی که دارند استفاده می‌کنند.

درباره نیما جاویدی و سریال متفاوت آکتور/ قد بکش از پشت نقاب
نوید محمدزاده و هانیه توسلی در نمایی از سریال بازیگر

فیلمنامه بازیگری سریال «آکتور » بر اساس چند اصل مهم ساخته شده است. مهمترین عامل جذابیت سریال موضوع جدید و ساختار فیلمنامه آن است. از آنجایی که این سریال بر اساس فیلمنامه خود نیما جاویدی ساخته شده، کنترل زیادی بر اجرای آن دارد. این حرفه بازیگری پیش از این بارها دستمایه کارهای مختلفی بوده است، اما نیما جاویدی با نگاهی نو وارد عرصه شده و شخصیت های داستان خود را به بازیگرانی تبدیل کرده است که بدون داشتن فیلمنامه مشخص و کارگردانی ماهر، کارگردانی را بر عهده بگیرد. . در یک نمایش، استعداد خود را به تنهایی در یک صحنه واقعی نشان می دهند. نیما جاویدی سه شخصیت اصلی خلق کرده است که هر سه آنها بیش از هر چیز در زندگی خود بازیگر هستند و حاضرند به عشق بازیگری دست به هر کاری بزنند. هر سه در وضعیت مالی نامناسبی قرار دارند و وضعیت معیشتی آنها بد است. جاویدی برای باورپذیر ساختن این شخصیت ها، یک تئاتر قدیمی را به عنوان بستر اصلی زندگی دو شخصیت خود در نظر گرفت. آنها برای حفظ تئاتر دست به هر کاری می زنند و تمرین مداوم تئاتر بخش مهمی از زندگی روزمره آنهاست. سریال «آکتور » در رابطه با زندگی هر یک از سه شخصیت یک مسیر اصلی را طی می کند و علاوه بر داستان اصلی، هر بار که وارد پرونده ای می شوند، با یک خرده روایت جدید مواجه می شویم. نکته قابل توجه اینجاست که این خرده روایت ها تمام نمی شوند و تاثیر آن ها را در چند قسمت بعدی می بینیم.

درباره نیما جاویدی و سریال متفاوت آکتور/ قد بکش از پشت نقاب

احمد مهرانفر و هستی مهدوی به همراه نوید محمدزاده سه ضلع اصلی سریال «آکتور » را تشکیل می دهند.

قدرت رهبری هدایت ماجراها در دل موضوع اصلی یکی از مهم ترین ویژگی های سریال است که نیما جاویدی توانسته با موفقیت آن را مدیریت کند. همچنین بخش مهمی از موفقیت سریال ناشی از انتخاب بازیگران و درک صحیح آنها از نقش است. نوید محمدزاده، احمد مهرانفر و هستی مهدوی در «آکتور» رابطه سه گانه جالبی را شکل داده اند و هر بار موقعیت جدیدی را با گریم و لهجه ای متفاوت به همراه دارند. نکته قابل توجه نوآوری های مستمر جاویدی در تغییر چهره، پوشش و رفتار بازیگران و قرار دادن آنها در موقعیت های کاملا متفاوت است. از ابتدای سریال بارها این سه بازیگر را با چهره‌های متفاوت دیده‌ایم و با انواع و اقسام شیوه‌های مختلف بازیگری آن‌ها مواجه شده‌ایم.

درباره نیما جاویدی و سریال متفاوت آکتور/ قد بکش از پشت نقاب
نوید محمدزاده و احماز مهرانفر با هم در آکتور زوج جذابی ساخته اند.

یک ویژگی بارز در جهت گیری آکتور . فضای متفاوت سریال «آکتور » بیش از هر چیز می تواند امضای نیما جاویدی را نشان دهد. در فیلم « سرخپوست» همه چیز در یک زندان خالی روایت می شد و یک زندانی فراری به راحتی می توانست نقش زندانبان را بازی کند. حالا قسمت مهمی از داستان سریال «آکتور » در یک سالن خالی می گذرد. اتاقی که حتی یک اجرا در آن ندیده ایم و اهالی آن مدام در حال تمرین و تدارک نمایشی هستند که معلوم نیست چه زمانی اجرا می شود. نیما جاویدی در سریال‌های خود به تئاتر می‌پردازد و به همین دلیل طراحی صحنه، لباس و رنگ‌ها این حس را در ما ایجاد می‌کند که انگار در حال تماشای یک نمایش طولانی هستیم. متناسب با حال و هوای سریال، فضا و رنگ به آن کمک زیادی کرده است. در تمام صحنه‌ها ما خود را در برابر چیدمان دقیق رنگ‌های گرم می‌بینیم. در عین حال می توان رگه هایی از کمدی را در او دید.

سریال «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی و با بازی نوید محمدزاده، احمد مهرانفر، هستی مهدوی، مهتاب تجارتی، گلاره عباسی، هومن برکنورد و … پنج شنبه ها در دو پلتفرم «نماوا» و «فیلمو» به روی صحنه می رود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا