اخبار روز

دانش و کاربرد میلگردهای تقویت کننده دنده

میلگردهای تقویت کننده از پرمصرف ترین پروفیل های فولادی در ساختمان سازی و صنعت هستند و از نظر ظاهری انواع مختلفی دارند.

انواع میلگردهای تقویت کننده

میلگردها به سه دسته میلگرد ساده، میلگرد آجدار و میلگرد آجدار پیچیده تقسیم می شوند که کاربردهای متفاوتی دارند و هر نوع میلگرد دارای نکات مثبت و منفی خاص خود می باشد. نوع میلگرد نیز یکی از عوامل اصلی مورد استفاده در پروژه ها می باشد قیمت میلگرد آجدار کارخانه های مختلف مانند میلگرد اروند، میلگرد گروه ملی، میلگرد خلیج فارس و … از نظر اندازه و عیار متفاوت هستند. در این مقاله سعی داریم به طور انحصاری به میلگردهای تقویت کننده آجدار و کاربرد آنها بپردازیم.

استفاده از میلگرد آجدار و اهمیت استفاده از آن

پرمصرف ترین میلگرد معمولا در صنعت ساختمان استفاده می شود. از تیرآهن در ساخت سازه های فولادی و میلگردهای تقویت کننده در ساخت سازه های بتنی استفاده می شود. میلگرد آجدار کاربردهای زیادی دارد که برخی از آنها باعث افزایش مقاومت برشی، استفاده از آن برای بتن ریزی کف سازه ها، بتن ریزی دیوارها، تقویت پی و افزایش مقاومت بتن می شود.

همانطور که گفته شد میلگرد آجدار را می توان در انواع محصولات میانی مورد استفاده در مراحل مختلف آرماتوربندی بتن استفاده کرد. از جمله این محصولات می توان به خاموت، پینزاقی، ربیع و عیسی اشاره کرد.

دلیل استفاده گسترده از میلگرد آجدار در صنعت ساختمان این است که با میلگرد آجدار، آج این محصولات در هنگام ریختن بتن پیوند خوبی بین میلگرد و بتن ایجاد می کند. اتصال محکم احتمال جدا شدن قطعات را تا حد زیادی کاهش می دهد. به علاوه این میلگردها نسبت به میلگردهای ساده خاصیت خمشی و شکستگی بهتری دارند.

نقش میلگردهای تقویت کننده در بتن:

عموماً از میلگردها برای متعادل کردن مقاومت کششی ضعیف بتن در برابر نیروهای وارده به بتن و تقویت بتن استفاده می شود. میلگردها از ترکیب آلیاژهای مختلف برای کاربردهای مختلف ساخته می شوند. میلگرد آجدار چسبندگی آن به بتن را افزایش می دهد و در نتیجه احتمال آسیب و شکستگی در سازه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از این رو می بینیم که میلگردهای تقویت کننده نقش بسیار مهمی در بتن دارند. همانطور که می دانیم بتن بسیار مستحکم است اما زمانی که فشار زیادی به مرکز بتن وارد شود این ماده به راحتی ترک خورده و می شکند. بنابراین تیر بتن را با میله های دنده ای تقویت می کنیم. اگر که تیر یک بتن که به خوبی محافظت شده باشد در اولین پرس آسیب نمی بیند و ترک نمی خورد. این روش از ترک خوردن بتن جلوگیری می کند زیرا میلگرد فشار وارده به سازه را جذب کرده و بدون آسیب رساندن به بتن آن را خنثی می کند.

یکی دیگر از دلایل استفاده از میلگرد در بتن کاهش ضخامت بتن است. در صورت استفاده از میلگردهای تقویت کننده در بتن ریزی نیازی به استفاده از بتن با ضخامت بالا نیست. دلیل این امر مقاومت بالای بتن بدون نیاز به افزایش ضخامت بتن می باشد. بتن که دارای خواص شکننده است، نه تنها به دلیل استفاده از میلگردهای تقویت کننده بسیار قوی است، بلکه کار با آن آسان تر است. علاوه بر همه این موارد، استفاده از میلگرد باعث کاهش هزینه های ساخت نیز می شود که تاثیر بسزایی در هزینه نهایی یک پروژه ساختمانی دارد. قیمت میلگرد آجدار همواره یکی از دغدغه های اصلی سازندگان و پیمانکاران بوده است. با توجه به تنوع محصولات و امکانات تولیدی، نوسانات روزانه قیمت میلگرد آجدار و مسائل فنی و خاص، می تواند کمک شایانی به مشاوره برای خریدی مطمئن داشته باشید.

انواع میلگردهای تقویت کننده دنده:

همانطور که قبلا ذکر شد، میلگردها به دو دسته میلگردهای ساده و آجدار تقسیم می شوند. عرضه آنها نیز منشعب و پرپیچ و خم است.

میلگرد آجدار در سایزهای 8 تا 32 میلیمتر در کارخانه های مختلف در سراسر ایران تولید می شود. کارخانه های مختلفی در ایران وجود دارند که پروفیل های فولادی مختلفی را در اندازه ها و گریدهای مختلف تولید می کنند. اندازه میلگرد آجدار از 8 شروع می شود و تا 32 می رسد که به صورت اعداد زوج جمع می شود.

مثال: 8 10 12th . 14 16 32 ام

به عنوان مثال، یک تولید بزرگ میلگرد اروند خرمشهر در سایزهای 14 تا 20 موجود است.

میلگردهای تقویت کننده از نظر شکل پروفیل نیز متفاوت هستند. سه نوع میله دنده معمولی در بازار موجود است: A2، A3 و A4. میلگردهای A3 بیشترین کاربرد را در ساخت و ساز ساختمان دارند و عموماً به عنوان میلگردهای طولی استفاده می شوند. قیمت خرید میلگرد آجدار از کارخانه های مختلف با توجه به سایز و عیار متفاوت است.

نحوه ساخت میلگرد با استفاده از فرآیند نورد گرم

میلگردهای آجدار معمولاً با استفاده از فرآیند نورد گرم تولید می شوند. برای این کار ابتدا شمش فولاد را در کوره های مخصوص تا دمای نرم شدن حدود 1000 تا 1100 درجه ذوب کرده و سپس با جک هیدرولیک در ردیف های مشخصی وارد کوره شده و برای نورد آماده می شود. در طی فرآیند نورد، شمش فولاد نرم شده و در سه مرحله به دایره و قطر مناسب می رسد. در طول فرآیند نورد، قطر شمش کاهش می یابد و طول آن افزایش می یابد. این مرحله تولید را «فاز رفتینگ» می نامند. هر چه میلگرد فولادی با کیفیت بالاتر باشد، کیفیت نهایی میلگرد تولیدی بالاتر خواهد بود. بیلت پس از رسیدن به قطر مناسب وارد مرحله ایستاده یا قفسه های نورد می شود که در آن خروجی های مختلفی برای تولید میلگردهای تقویت کننده با قطرهای مختلف وجود دارد. پس از گذراندن این مرحله، میلگرد وارد فاز پروفیل می شود و بر روی میلگرد پروفیل بر اساس استاندارد مورد نظر ساخته می شود. در نهایت میلگردها به طول استاندارد 12 متر بریده شده و قبل از عرضه به بازار بسته بندی می شوند. قیمت میلگرد آجدار با توجه به کیفیت متفاوت است و بسته به کارخانه سازنده قیمت میلگرد آجدار متغیر است. در زیر مشخصات میلگرد آجدار درجات مختلف آورده شده است.

بر اساس استاندارد ملی ایران، تولید میلگرد آجدار در سه نوع میلگرد 340 یا A2، میلگرد 400 یا A3 و میلگرد 500 یا A4 وجود دارد. برای تولید مقطع 340 پروفیل مستقیم روی خط نورد گرم و برای تولید مقطع 400 و 500 پس از سرد شدن میلگرد با آب تا دمای محیط، پروفیل انجام می شود.

قیمت میلگرد آجدار

همانند سایر مقاطع فولادی، از جمله عوامل مؤثر بر نوسانات روزانه قیمت میلگرد آجدار و قیمت میلگرد آجدار، می توان نرخ تورم، قیمت ارز و دلار، قیمت کالاها، بازارهای داخلی و خارجی، بازار سهام و میزان عرضه و تقاضا را برشمرد. همچنین استاندارد میلگرد، کارخانه تولید، روش های تولید، میزان خرید میلگرد آجدار و … از دیگر عوامل موثر بر قیمت میلگرد آجدار می باشد.

قیمت خرید میلگرد آجدار بسته به اندازه، درجه و امکانات تولیدی متفاوت است. این سایت قیمت روزانه میلگرد را از کارخانه های مختلف از جمله کارخانه میلگرد اروند خرمشهر، میلگرد گروه ملی و میلگرد خلیج فارس ارائه می دهد. آریا آهن بهش نگاه کن.

جهت مشاوره در زمینه خرید میلگرد و اطلاع از قیمت روز میلگرد از کارخانه های فولادسازی اروند، میلگرد گروه ملی، خلیج فارس و سایر فولاد خوزستان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۲۲۱۴۲۲۴۵

۰۹۱۲۲۷۶۱۸۵۱

[email protected]

اینستاگرام: aria.aahan

t.me/ariaahan

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا