اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

دانشمند ایرانی برای اولین بار انرژی خورشیدی را از فضا به زمین آورد

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ (pmup.ir):

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا به سرپرستی دانشمند ایرانی علی حاجیمیری توانستند برای اولین بار انرژی خورشیدی جمع آوری شده از فضا را با موفقیت به زمین منتقل کنند.

به گزارش یاهو نیوز، «موسسه فناوری کالیفرنیا» (Caltech) اخبار مهمی درباره انرژی برداشت شده از فضا دارد. محققان این دانشگاه زیر نظر دانشمند ایرانی علی حاجیمیری، انرژی خورشیدی را بدون نیاز به حتی یک کابل از فضا به زمین آورده اند و می گویند اولین بار است که این کار را انجام می دهند.

این آزمایش بخشی از پروژه انرژی خورشیدی فضایی مؤسسه فناوری کالیفرنیا (SSPP) است و دانشگاه در یک بیانیه مطبوعاتی انتقال موفقیت آمیز آن را اعلام کرد. در این پروژه، محققان آزمایش انتقال انرژی را با استفاده از “آرایه مایکروویو برای تست انتقال انرژی مدار پایین” (MAPLE) انجام دادند. این آرایه نمونه اولیه کوچکی از ماهواره Space Solar Power Demonstrator (SSPD-1) است که ژانویه گذشته پرتاب شد.

به گفته محققان، برای اولین بار، آرایه MAPLE با موفقیت انرژی خورشیدی جمع آوری شده در فضا را با استفاده از امواج مایکروویو به گیرنده ای در سقف آزمایشگاه مهندسی گوردون و بتی مور در پردیس موسسه فناوری کالیفرنیا منتقل می کند.

حاجیمیری گفت: با آزمایشاتی که تاکنون انجام داده ایم، تایید کرده ایم که MAPLE می تواند با موفقیت به گیرنده های موجود در فضا نیرو منتقل کند. علاوه بر این، ما توانستیم ماتریس را طوری برنامه ریزی کنیم که انرژی آن را به سمت زمین هدایت کند. ما آن را روی زمین آزمایش کرده بودیم، اما اکنون می دانیم که ماتریس می تواند زنده بماند و در فضا کار کند.

انتقال برق بی سیم چگونه انجام می شود؟

ماهواره SSPD-1 که به فضاپیمای Vigoride شرکت Momentus Space متصل است از دو پنل تشکیل شده است که برای جمع آوری انرژی خورشیدی استفاده می شود. فرستنده های تعبیه شده در MAPLE، انرژی جمع آوری شده را در فاصله معینی ارسال می کنند. آرایه MAPLE که حدود یک فوت از فرستنده شما فاصله دارد، دارای دو گیرنده است که انرژی خورشیدی را جمع آوری کرده و آن را به جریان برق مستقیم تبدیل می کند. در طول آزمایش، از این الکتریسیته برای روشن کردن دو LED روی MAPLE استفاده شد. محققان توانستند فوراً یک LED را با تغییر انتقال بین گیرنده ها روشن کنند و دقت آرایه را نشان دهند. علاوه بر این، آرایه MAPLE دارای پنجره‌ای است که به فرستنده‌ها اجازه می‌دهد انرژی را به هدفی خارج از فضاپیما، مانند زمین، بتابانند.

حاجیمیری گفت: همانطور که اینترنت دسترسی به اطلاعات را دموکراتیزه کرد، امیدواریم انتقال برق بی سیم نیز دسترسی به برق را دموکراتیزه کند. برای دریافت این نیرو به هیچ زیرساخت انتقال نیرو روی زمین نیاز نخواهد بود. این بدان معناست که ما می توانیم نیرو را به مناطق دورافتاده یا مناطقی که در اثر جنگ یا بلایای طبیعی ویران شده اند ارسال کنیم.

توانایی انتقال بی‌سیم انرژی خورشیدی از فضا پیامدهای زیادی برای انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و به اندازه‌ای ارزشمند است که ژاپن قصد دارد از اواسط دهه 2030 استفاده از آن را آغاز کند. یک گروه تحقیقاتی ژاپنی در تلاش است تا اجرای آزمایشی این فناوری را در سال 2025 با عموم مردم انجام دهد. -مشارکت های خصوصی

با ادامه نیاز روزافزون بشریت به انرژی، راه حل قدرتمندی مانند جمع آوری و انتقال نیروی خورشیدی از فضا می تواند گام بزرگی در جهت درست باشد. سیستم قدرت مبتنی بر فضا می تواند 24 ساعت شبانه روز کار کند. در حالی که جمع آوری انرژی خورشیدی در خشکی در شب متوقف می شود. با فرض اینکه مناطق دورافتاده یا آسیب دیده از زیرساخت های لازم برخوردار باشند، می توان با این روش برق را به آن مناطق رساند.

منبع: ایسنا

این مقاله که اکنون درحال مطالعه آن بودید با عنوان دانشمند ایرانی برای اولین بار انرژی خورشیدی را از فضا به زمین آورد

که در تاریخ 2023-06-03 22:57:56 در پی ام آپ درج شده است توسط موتور جستجوی پی ام آپ جمع آوری شده است
به نقل از www.entekhab.ir

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا