اخبار روز

رشد صعودی روند بورس!/ آیا این روند مثبت ادامه دار است؟

به گزارش پی ام آپ، بورس در هفته جاری وضعیت بدی نداشت و نگرانی ها در خصوص ادامه افت سریع بازار تا حد زیادی برطرف شده است. البته شرایط به گونه ای بود که نمی توان گفت بازار به چرخه صعودی بازگشته است زیرا صعودهای بازار چندان قوی نیست. اما اکنون که بازار از ریزش های هولناک فاصله گرفته است، این امید وجود دارد که طی 5 روز معاملاتی این هفته، شاخص کل بورس 24 هزار واحد معادل 1.06 درصد رشد کند.

شاخص نیز وزن 27 هزار واحد معادل رشد 3.62 درصدی گرفت. شاخص 404 واحد معادل 1.39 درصد فرابورس رشد داشت. رشد شاخص های مختلف همچنان نشان می دهد سرمایه گذاران آنها به نمادهای کوچک بازار توجه ویژه ای دارند و از طرفی نمادها و شاخص های بزرگ اهمیت چندانی ندارند. به نظر می رسد در حال حاضر بازار به دنبال رسیدن قیمت نمادها به سقف سال 99 است و از آنجایی که نمادهای بزرگ به سقف سال 99 رسیده اند، نمادهای کوچک در حال حاضر وارد می شوند. نقدینگی گرد هم آمده اند تا دوباره قیمت های سال 1999 خود را می‌بیند.

طی 5 روز کاری هفته جاری بیشترین معاملات روز شنبه به ثبت رسید که بیش از 12 هزار و 300 میلیارد تومان در بازار داد و ستد شد، در حالی که روز یکشنبه تعداد معاملات به 9 هزار و 700 میلیارد تومان کاهش یافت. اما تا روز دوشنبه معاملات مجدداً بالای 11 هزار میلیارد تومان بود و باز هم زیر آن نزول نکرد و در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه تعداد معاملات خرد به ترتیب 11800، 11500 و 11100 هزار میلیارد تومان بود.

بی میلی افراد واقعی به تزریق پول

در طی 5 روز معاملاتی این هفته، سهامداران واقعی برای تزریق پول به بازار مردد بودند و نتیجه ورود و خروج پول هفتگی تقریباً خنثی بود. ابتدا سهامداران سلطنتی روز شنبه ۷۳۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. روز یکشنبه 5 میلیارد تومان دیگر از بازار خارج شد، اما روز دوشنبه ورق برگشت و واقعی ها 980 میلیارد تومان پول نو به بازار آوردند. روز سه شنبه 260 میلیارد تومان دیگر به بازار تزریق شد، در نهایت روز چهارشنبه 110 میلیارد تومان از بازار خارج شد، بنابراین در کل معاملات هفتگی، واقعی پول شاید کمی به بازار تزریق کرده باشند، اما تزریق آن پول نشان می دهد که هنوز در معاملات خود تردید دارند.

بازار در دست خریداران

شاخص قدرت واقعی خریداران در تمام 5 روز معاملاتی این هفته بالای #1 بود، که نشان می‌دهد خریداران بهترین قدرت این هفته در بازار بوده‌اند. روز شنبه شاخص قدرت خریداران واقعی 1.09 بود و روز یکشنبه با اندکی تغییر به 1.10 رسید، روز دوشنبه این شاخص به 1.31 رسید و بالاترین قدرت خرید واقعی در این هفته بود. این شاخص در روزهای سه شنبه و چهارشنبه اعداد 1.24 و 1.23 را به ثبت رساند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا