اخبار روز

خبر شوکه کننده به بازار ارز؛ خروج یک شبه از بازار غیر رسمی فارکس همه را شوکه کرد!

به گزارش پی ام آپ، بازار ارز در روزهای اخیر در معرض اخباری قرار گرفته است که هر کدام می تواند منجر به کاهش قیمت شود. نشان در این بازار؛ خبر معاملات جدید در حوزه ارز و پول، خبر تاسیس دومین بانک روسی در ایران، خبر سفر قریب الوقوع شاه. عمان به کشور ما و در نهایت افزایش اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز، کاهش قیمت دلار بازار غیررسمی شتاب گرفته است.

البته رکورد ماشین در طرح تلفیقی یکی از دلایل کاهش قیمت دلار بود. مسدود شدن یکصد میلیون تومان در حساب متقاضی، بخش قابل توجهی از نقدینگی ورود به بازار ارز را سرکوب کرده است. هنوز بازار زمینه مهم ترین رقیب بازار ارز محسوب می شود و اگر این بازار روند متعادلی را در پیش بگیرد، می تواند نقدینگی بیشتری را جذب کند.

دلار در آستانه ورود به کانال 40 هزار تومان است

بر اساس بررسی های میدانی، قیمت دلار در بازار آزاد در آستانه ورود به کانال 40 هزار تومانی است و دلالان ارز در تلاش هستند تا از این اتفاق جلوگیری کنند. این را افزایش عرضه ارز به قیمت 50 هزار تومان در معاملات غیررسمی دیروز بازار نشان می دهد. البته خریدی برای دلار عرضه شده صورت نگرفته و همین امر باعث کاهش نرخ شده است.

روز پنجشنبه هفته گذشته و شنبه هفته جاری دلار تهران کمترین قیمت خود را در یک ماه اخیر تجربه کرد، انتظارات بازار ارز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این موضوع فروشندگان و خریداران بازار را مجبور نمی کند تجارت

با اعلام افزایش اختیارات بانک مرکزی در امور مدیریت بازار ارز، شوک جدیدی به این بازار وارد شد و دلار یک شبه کاهش قیمت داشت و در آستانه ورود به کانال پایین بود.

افزایش نرخ دلار هرات به دلیل تنش آبی ایران و افغانستان

نرخ دلار از سه هفته پیش در بازار هرات روند نزولی داشته و به خودی خود روند نزولی ایجاد کرده است، نرخ دلار هرات در شنبه بازار از 51200 تومان آغاز شد و پس از کاهش و سرگردانی به کانال 50 هزار تومان بازگشت و با صعود مجددا خط روند نزولی سه هفته ای خود را شکست و به 51400 تومان رسید. اما او نمی توانست روی آن تمرکز کند. به گفته معامله گران، این نزول از 51 هزار و 400 تومان به زیر 51، یک تغییر شکسته به خط روند بوده است.

کارشناسان فارکس بر این باورند که در صورت تثبیت بالای خط روند نزولی، ممکن است شاهد خریداران بیشتری باشیم. افزایش قیمت 52 هزار تومان باشد. در صورت شکسته شدن این مرز، دلار سطح مقاومتی عمده 52 هزار و 200 تومانی در راه است و عبور از این نقطه شرط صعود بازار است. این گروه می گویند در صورت شکسته نشدن این اهداف، بازار دوباره سقوط می کند و تا سقف 49 هزار و 800 تومان قابلیت نزول را دارد. اگر این سد مهم در اردیبهشت ماه شکسته شود، می توانیم با فشار فروش وارد محدوده 40 هزار تومانی شویم.

قیمت های کاذب و غیر واقعی در کانال های قیمت گذاری

در بازار هرات اتفاقات جالبی افتاده است، یک چیز این است که نرخ فردا از نرخ نقدی روز شنبه انحراف پیدا کرده است، برخی می گویند این اتفاق به دلیل آخرین برج و کمبود نقدینگی در بازار وجود دارد، نقطه دوم در بازار هرات، کانال های نرخ روز شنبه نرخ افراطی 54 هزار را نشان داده بود. در جریان معاملات روز گذشته نرخ دلار هرات پس فردا 51 هزار و 600 تومان بود. یعنی تجار هم کم می شوند قیمت ارز آنها تقریباً در بازار امن هستند.

البته تنش آبی بین ایران و افغانستان می تواند به واگرایی بین دلار هرات و دلار تهران منجر شود. بر اساس این تحلیل، در صورت افزایش سطح تنش، ممکن است شاهد نوساناتی در بازار هرات باشیم و طبیعتا این امر در بازار اسکناس داخلی نیز رخ خواهد داد.

حباب دهرم و تاثیر آن بر قیمت دلار

قیمت دلار در هفته گذشته روند نزولی داشته است، اما تحلیل حباب درهم امارات و میانگین آن نشان می دهد که میانگین حباب درهم برای دو هفته متوالی بالا رفته است. این در حالی است که قیمت دلار در این مدت در حال کاهش بوده است.

واگرایی بین حباب درهم و دلار تهران نزدیک به محدوده حمایتی قیمت دلار نشان می دهد که اگر این واگرایی ادامه یابد و معامله گران درهم در برابر کاهش بیشتر قیمت مقاومت کنند، ممکن است جلوی کاهش قیمت دلار در تهران را بگیرند.

معامله گران درهم از متقاضیان اساسی بازار ارز هستند که تاثیر زیادی بر قیمت دلار تهران دارند. اگر درهم سریعتر از دلار تهران کاهش یابد و در محدوده های پایین تر تثبیت شود، دلار تهران یک سیگنال نزولی از درهم دریافت می کند. به همین دلیل است که بررسی رفتار درهم تنیدگی در این محدوده ها مهم است.

کدام بازارها ظرفیت جذب نقدینگی را دارند؟

صادق محبی، کارشناس اقتصادی درباره روند نرخ ها در بازار ارز و طلا گفت: بازار ارز علاوه بر حجم نقدینگی، مهمان دو متغیر جدید شده است. اول از همه تفاوت ایران و طالبان سمت راست هیرمند و دومی قسمت برق صنعت فولاد و سیمان؛ با پیش بینی اینکه حجم نقدینگی تا پایان اردیبهشت ماه به 6500 همات می رسد، فکر می کنم باید منتظر ماند و دید کدام بازار این نقدینگی را جذب می کند. رجیستری خودرو بخشی از این نقدینگی را جمع آوری خواهد کرد. اما بازارهای موازی نیز تشنه پول از دست رفته هستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از نظر بازار با سهمیه بندی برق فولاد و سیمان شاهد کاهش تولید در این دو هستیم صنعت این خواهد بود که در واقعیت این اتفاق نمی افتد. برخی افراد با اعلام مطالب نادرست به دنبال افزایش منافع خود هستند. بیان کاهش تولید این صنایع و کاهش صادرات و در نتیجه افت ارز ورودی به کشور در سال های اخیر و با قطع برق صنعتی اتفاق نیفتاده است و این موضوع مغالطه ای برای مقاصد دیگر است.

محیبی تصریح کرد: با اقدامات بانک مرکزی و با افزایش اختیارات این بانک باید شاهد آرامش بیشتر در بازار ارز، طلا و سکه باشیم. البته باید منتظر ماند تا مشخص شود نقدینگی موجود به کدام بازار خواهد رفت. با توجه به اینکه بازار سهام در هفته های گذشته نسبت به بازار فارکس عملکرد بهتری داشته است، می توان امیدوار بود. پول ورود به این بازار و بازارهای موازی ارز و طلا با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. بنابراین گزارش، به نظر می رسد بازارهای مالی کشور به آرامش رسیده و نوسانات گسترده و گسترده این بازارها از بین رفته است و کارشناسان و فعالان این بازارها می توانند بدون نگرانی به تحلیل و معاملات بپردازند. قابل پیش بینی شدن اقتصاد کشور و به ویژه بازارهای مالی می توانند به تحقق شعار سال یعنی محدودیت کمک کنند تورم بسیار مفید باشد


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا