اخبار روز

همسان سازی حقوق بازنشستگان به چه صورت است؟/ جزئیات خبر

به گزارش پی ام آپ، احمد قاسمی ، فعال صنفی بازنشستگان با اشاره به وضعیت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید: دولت بدهی سنگین خود به تامین اجتماعی را نمی‌پردازد آن وقت بازنشستگان مجبورند با افزایش ناچیز حقوق سر کنند!

به گفته وی، افزایش ۲۷ و ۲۱ درصدی مزد و مستمریِ ۱۴۰۲ بدون رضایت و اجماع کارگران و نمایندگان کارگری تعیین شده و کارگران مجبور شده‌اند پایین مصوبه امضا بگذارند لذا این مزد غیرقانونی است و باید ابطال شود.

قاسمی دولت را مقصر عدم پرداخت می داند نقدینگی سازمان تامین اجتماعی این را می‌داند و می‌گوید: دولت 26 گروه ویژه دارد، خادمان مسجد، قالیبافان، رانندگان، ستایش و به سازمان تامین اجتماعی بر خلاف مصوبات قانونی حق بیمه شما را تحمیل کرده و پرداخت نمی کند. در واقع از صندوق بین نسلی و مشترک تامین اجتماعی برای افرادی که صاحب صندوق نیستند خارج می شود. در این شرایط برای بازنشستگان و سهامداران صندوق پول این نیست!

این فعال صنفی بازنشستگان مطالبات اصلی بازنشستگان کارگری را برمی‌شمارد: اول اجرای مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی و افزایش مستمری‌ها به اندازه‌ی هزینه‌های زندگی، ماده۴۱ قانون کار مخصوص شاغلان است و ارتباطی به بازنشستگان ندارد. دوم، چون نتوانسته‌اند تورم را مهار و کنترل کنند باید اجازه دهند مزد و مستمری به اندازه تورم واقعی افزایش یابد.

وی «رفع ابهام اجرای تناسب 1400 باقیمانده» را یکی دیگر از مطالبات می داند و می گوید: برای پرداخت 25 درصد باقیمانده تناسب، شفاف سازی کنند، مثلاً سه سال متوالی احکام را جدا کنند. (99.1401 و 1402) تا شکی نباشد و بدانیم چگونه و با چه فرمولی محاسبات انجام شده است. باید بدانیم مبنا چقدر بوده و آیا 38 درصد سال 1400 و 21 درصد سال 1402 اعمال شده است یا خیر.

قاسمی در پایان می افزاید: تراز تناسب مربوط به سال 1400 است و باید مشخص کنند که چه زمانی و چگونه می خواهند 24 ماه معوقه را پرداخت کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا