اخبار روز سینما

خاطره ای بسیار جالب از گزارش های پوراحمد برای کیارستمی و جام جهانی

اگر همه مطالب کیومرث پوراحمد -فیلمساز فقید- را جمع آوری کنیم به این باور می رسیم، اگرچه حرفه اصلی او فیلمسازی و کارگردانی بود، اما بیش از بسیاری از خبرنگاران دیگر کار کرد و نوشت. محتوایی پر از احساس که قدرت نگاه ژورنالیستی در آن بسیار قوی بود.

کیومرث پوراحمد سال ها پیش در مصاحبه ای اشاره کرد که قبل از ورود به سینما در روزنامه ها و مجلات کار می کرده و نقدها و یادداشت های فیلم را نوشته است. پس از انقلاب کار خود را با نوشتن نقد و بررسی به ویژه در ماهنامه فیلم آغاز کرد و با انتشار مجله سینمایی هوی مقالات متعددی را نیز در نشریه مذکور نوشت. وی فعالیت های تصویری و سینمایی خود را از سال ۱۳۵۳ به عنوان دستیار در مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» آغاز کرد.

عباس یاری – منتقد، نویسنده و همچنین از بنیانگذاران مجله سینما و سینمای امروز – پس از گذشت 40 روز از درگذشت کیومرث پوراحمد با اشاره به جنبه ژورنالیستی این کارگردان مشهور ایرانی می گوید:

تصور می کنم فعالیت های اولیه روزنامه نگاری آقای پوراحمد احتمالاً به روایت پشت صحنه فیلم «خانه دوست کجاست» در مجله فیلم برمی گردد.

یاری ادامه می دهد: بیشتر مطالب فیلم برای زندگی نامه کیومرث پوراحمد با مجله فیلم شروع شد، از یادداشت های کوتاه گرفته تا بهاریه تا مقالات طولانی. گویا ماجرای اول به «خانه دوست کجاست؟» برمی گردد. که برای جشنواره فیلم آماده می شد. من به آقای کیارستمی گفتم درباره این فیلم چیزی بنویسید چون هیچکس نمی دانست درباره چیست. من را به آقای پوراحمد معرفی کردند چون کیومرث دستیار آقای کیارستمی در این فیلم بود. نکاتی را که آقای پوراحمد گفتند را به یادداشتی تبدیل کردم که در محتوای آن توضیح داده شده بود که بچه ها چگونه در فیلم بازی کنند، مقدماتی که کیارستمی و پوراحمد برای خوب و طبیعی بودن این بازی ها انجام داده بودند. بعد از انتشار این یادداشت، بعداً شنیدم که آقای کیارستمی و پوراحمد تصمیم گرفتند این خاطرات و یادداشت ها را تبدیل به کتاب کنند و شاید این شروع جدیدی برای کار مطبوعاتی آقای پوراحمد بود».

خاطره ای بسیار جالب از گزارش های پوراحمد برای کیارستمی و جام جهانی

دبیر شورای سیاستگذاری مجله فیلم امروز معتقد است: گاهی قدرت نگاه خبرنگاری پوراحمد از بسیاری از خبرنگاران بیشتر بود.

یاری پوراحمد را روزنامه نگاری خواند که بیش از بسیاری از خبرنگاران در این زمینه فعالیت کرده است و در این باره توضیح می دهد: نکته این بود که آقای پوراحمد مطالب خود را به گونه ای می نوشت که گرمای ژورنالیستی داشت و می توانست با این فضا زوایای جدیدی ایجاد کند. این یادداشت‌ها همیشه گرم، جالب و خواندنی بود، بخشی از خاطراتی که از دوران کودکی و زندگی‌اش داشت، تبدیل به داستان‌های بهاری شد که در شماره‌های نوروزی مجله فیلم چاپ می‌شد، همچنین در گزارش‌نویسی مهارت داشت. وقتی در جشنواره ای شرکت می کرد، گزارش های بسیار شیرین، جذاب و خواندنی می نوشت، از دیگر ویژگی های او، جنبه احساسی این سینماگر بود؛ مثلاً اگر یکی از اهالی سینما فوت می کرد، با چه کسی دوست بود یا آن ها. با هم کار کردند، یادداشتی نوشتند. مانند مطالبی که درباره زندگی ناصر چشم آذر که موسیقی چند فیلم او را ساخته بود، در آن مقاله به ویژگی های این آهنگساز اشاره کرد که خواننده را تکان داد و او را به گریه انداخت.

یاری درباره دیگر ویژگی های کیومرث پوراحمد می گوید: او ابتدا کار خود را به عنوان دستیار سوم کارگردان با نادر ابراهیمی آغاز کرد و کم کم وارد عرصه کارگردانی شد و در کنار کار به خبرنگاری نیز پرداخت و در این راستا. حرفه ای، در زمینه روزنامه نگاری، منحصراً در مورد فیلم می نوشت، اگر تا به حال سریال یا فیلمی را ببینید که شما را به وجد بیاورد، آنقدر به وجد می آیید که در مورد آن نیز یک نقد می نویسید. اگر همه مطالب را جمع آوری کنیم این فیلمساز فقید به این باور خواهیم رسید که علیرغم اینکه حرفه اش فیلم و کارگردانی بوده، بیش از بسیاری از خبرنگاران دیگر کار کرده و می نویسد.

گزارش خاطره انگیز پوراحمد از جام جهانی فرانسه

یاری با اشاره به یادداشتی که پوراحمد در جام جهانی فرانسه نوشته بود، می‌گوید: یادم می‌آید زمانی که پوراحمد در جام جهانی فرانسه به دیدار دخترش مریم رفت در پاریس، دوره‌ای که تیم فوتبال ایران نیز در این مراسم حضور داشت. از او خواستم در مورد این رویداد جهانی و احساساتش بنویسد، او تمام شب را بیدار ماند و آن را یادداشت و ایمیل کرد. یادداشت های پوراحمد همیشه محترمانه بود و در مورد افرادی می نوشت که می خواست احساس خوبی داشته باشد و من به ندرت یادم می آید که چیزی نوشته باشد. به قصد توهین به شخص یا گروهی، نگاهش چنین بود و قلمش بسیار شیرین بود.

یاری در پایان با یادآوری آثار سینمایی این فیلمساز به «قصه های مجید» اشاره کرد و گفت: می بینید که پوراحمد چگونه و با چه ظرافتی ویژگی های فرهنگی اصفهانی را به کالبد مجید کرمانی تزریق می کند؟

این منتقد درباره قصه های مجید می افزاید: «یکی از ویژگی های کیومرث پوراحمد عشق او به ایران و فرهنگ ایرانی است. او به دلیل علاقه به اقوام و اقوام ایرانی در بسیاری از مناطق ایران و با گویش های مختلف آن منطقه جغرافیایی فیلمبرداری کرد. از شمال به جنوب، یزد و اصفهان را که زادگاهش بود بنا کرد.

کیومرث پوراحمد – کارگردان – در 16 اردیبهشت ماه 1402 در سن 74 سالگی چشم از جهان فروبست.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا