اخبار روز سینما

حمایت ویژه جشنواره فیلم کن از فیلمبردار ایرانی

به گزارش پی ام آپ: جشنواره فیلم کن اعلام کرد که شش فیلمساز جوان از جمله محمدرضا میقانی از ایران برای نگارش فیلمنامه‌های جدید خود در مدت 4.5 ماه حضور در کن مورد حمایت قرار گرفتند.

برنامه اقامتی ویژه “Résidence” جشنواره فیلم کن از 1 مارس تا 15 ژوئیه 2023 (10 اسفند 1401 تا 24 تیر 1402) پذیرای 6 کارگردان است که به مدت چهار ماه از حمایت شخصی و رسانه ای برای نوشتن فیلمنامه خود برخوردار خواهند شد. اولین یا دومین فیلم بلندشان و این فیلمسازان جوان در جشنواره کن نیز حضور دارند.

مسئولان جشنواره کن اعلام کردند که همچنان بر ماموریت خود برای حمایت از خلاقیت نسل های جوان و انتقال علاقه پرشور به فیلم و سینما تاکید خواهند کرد و امسال نیز از طریق برنامه “Résidence” از فیلمسازان جوان حمایت خواهد کرد.

این ویژه برنامه از زمان شکل گیری در سال 2000 تاکنون به بیش از 250 فیلمساز در نگارش فیلمنامه کمک کرده است. بسیاری از این کارگردانان به موفقیت های بین المللی دست یافته اند، از جمله «لاسلو نمش» با فیلم «پسر سائول»(برنده جایزه بزرگ در جشنواره کن ۲۰۱۵، اسکار و گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۲۰۱۶)، «لوکاس دونت» با فیلم «دختر» (جایزه دوربین طلای کن ۲۰۱۹) و اخیراً «کارلا سیمون» با فیلم «آلکاراس» (خرس طلایی در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۲۲) اشاره کرد.

در میان شش سینماگر جوانی که امسال برای مدت ۴.۵ ماه با اقامت در کن مورد حمایت ویژه و شخصی جشنواره کن برای نگارش فیلمنامه خود برخوردار می‌شوند، نام محمدرضا میقانی نیز دیده می‌شود که برای نگارش نخستین فیلمنامه بلندش با نام «دیبا» انتخاب شده است.

محمدرضا میقانی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده ایرانی متولد 1374، دارای مدرک ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر سوره است. او در سال 2017 استودیوی فیلمسازی «Menisn» را به همراه باران سرمد تأسیس کرد و در همان سال فیلم کوتاه «کلینر» را نویسندگی و کارگردانی کرد. این فیلم نمایانگر شکل متفاوتی از زنانگی است. این فیلم در جشنواره های مختلف بین المللی پذیرفته شد و جوایزی دریافت کرد.

میقانی در سال 2020 فیلم کوتاه «زرد خالدار» به کارگردانی باران سرمد را نوشت و تولید کرد که ابتدا در جشنواره فیلم لوکارنو به نمایش درآمد و سپس نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم کوتاه «ارتودنسی» را برعهده داشت. در سال 2021 در بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره فیلم کن پذیرفته شد. داستان این فیلم برگرفته از تجربیات شخصی او در دوران نوجوانی در دوران ارتودنسی و تاثیرات این درمان بر آن دوره از زندگی اش است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا