اخبار روز سینما

ایجاد موزه های صنعتی بزرگ/ فرصتی برای تجار!

برای اطلاع از جزئیات ویژگی های ایجاد موزه های صنعتی در کشور با ما همراه باشید.

ایجاد موزه های صنعتی یکی از مهم ترین فعالیت های فرهنگی و تاریخی در میان پیشتازان صنعتی به شمار می رود. این حرکت از یک سو به حفظ و نگهداری میراث تاریخی و صنعتی یک جامعه کمک می کند و از سوی دیگر می تواند منبع خوبی برای ارتقای سطح و جایگاه برند شرکت های مختلف به شمار آید.

جاذبه های گردشگری و تاریخی موزه های صنعتی، کارآفرینان را بر آن داشته تا از این فرصت برای توسعه و جذب شبکه مخاطبان خود استفاده کنند.

موزه‌های صنعتی با جذب بازدیدکنندگان و مخاطبان، فرصتی برای نمایش دستاوردها، انعکاس قابلیت‌ها و حتی فروش کالاها و خدمات شرکت هستند. همچنین برخی از موزه های صنعتی در قالب همکاری با شرکت های داخلی، امکان همکاری و هم افزایی را برای دو طرف فراهم کرده است.

زنجیره ارزش مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده از بازدیدکنندگان موزه های صنعتی به عنوان یکی از فعالیت های گردشگری می تواند برای اقتصاد محلی و ملی مفید باشد. امروزه فضای موزه صنعتی با نمایشگاه های صنعتی و تجاری در هم تنیده شده است. به عبارت دیگر، صاحبان کالاها و خدمات، مشتریان خود را به عنوان بازدیدکنندگان موزه‌های صنعتی خود تشویق می‌کنند تا با نمایش پیشینه و قدمت این صنعت و اعتباری که برای مالکیت موزه‌های صنعتی کسب کرده‌اند، در غنی‌سازی مشتری و توسعه بازار موفق‌تر ظاهر شوند.

امروزه موزه‌های صنعتی می‌توانند برای توسعه سایر بخش‌های اقتصاد موثر باشند. تحقیقات صنعتی کاربردی و تحلیل فرآیندهای تولید گذشته و حال محصولات صنعتی در موزه ها می تواند به معرفی روش های سنتی قدیمی و محصولات بومی مرتبط با آن صنعت کمک کند. از سوی دیگر، ورود فناوری به صنایع می تواند نقشه تحول ناشی از انرژی و مواد را با یک بازدید ساده به ذهن بازدیدکنندگان برساند.

به طور کلی موزه های صنعتی می توانند به عنوان یکی از مزیت های رقابتی در توسعه اقتصادی و توسعه گردشگری صنعتی موثر باشند.

موزه های صنعتی با نمایش تاریخچه برند و محصولات آن به ارتقای برند و افزایش شناخت آن در جامعه کمک می کنند. همچنین نشان دادن فناوری ها و مهارت های مورد نیاز برای تولید محصولات، ابعاد کیفی برند را برای مخاطب تبیین می کند. در نتیجه موزه های صنعتی می توانند در افزایش فروش و اعتبار برند موثر باشند.

کمک به به روز رسانی علائم تجاری یکی از اثرات ایجاد موزه های صنعتی است. بر اساس آنچه گفته شد، موزه های صنعتی را می توان صحنه ای برای قدرت نمایی برندهای بزرگ دانست. برندهایی که از هر فرصتی برای پیشی گرفتن از یکدیگر در ماراتن رقابت شدید استفاده می کنند تا بتوانند سهم بازار خود را افزایش دهند.

موزه های صنعتی در ایران قدمتی طولانی دارند اما تعداد آنها در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار کم است. شاید عدم تأمل در توسعه این نوع موزه ها و عدم آگاهی صاحبان کالا و خدمات از مزایای داشتن آنها، دلیل اصلی عدم مشارکت بخش خصوصی در این زمینه بوده است. .

*عضو کارگروه موزه های صنعتی ایکوم ایران

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا