اخبار روز سینما

مدیر کل کانون پرورش فکری کرمانشاه: جشنواره “قصه گویی کرمانشاه” به زودی ثبت ملی می‌شود

به گزارش پی ام آپ، نشست خبری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه امروز (17 خرداد) با اصحاب رسانه برگزار شد.

محمد خیاط زنجانی وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مرجع رسمی در حوزه تعلیم و تربیت، 258 عنوان کتاب را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چاپ و منتشر کرد و در حال حاضر در این مرکز وجود دارد. بیش از 4000 عنوان کتاب در انتشارات کانون و همچنین تخصصی ترین نشریات در حوزه کودک و نوجوان در خاورمیانه منتشر شده است.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با تهیه کنندگی فیلم های داستانی از جمله; بچه های بهشت ​​خانه دوست کجاست؟ یدو در آغوش درخت و فیلم کوتاه و انیمیشن را از تولیدات این مرکز دانست و گفت: انیمیشن «بچه زرنگ» نیز شهریورماه امسال اکران می شود.
وی با اشاره به اینکه واحد تولید اسباب بازی به عنوان یک بخش تخصصی که این مرکز در آن فعال است، گفت: قرار است در تمامی مراکز خود علاوه بر عرضه کتاب، غرفه اسباب بازی داشته باشیم و با اقداماتی که انجام می شود، قرار است اگر به طور متوسط ​​2000 عنوان کتاب به هر کتابخانه اضافه شود، کتابخانه ها را تجهیز کنید.
خیاط زنجانی بیان کرد: در حال حاضر 36 مرکز در استان کرمانشاه در حال فعالیت هستند که از این تعداد 14 مرکز در شهرستان کرمانشاه و مابقی در سایر شهرستان های استان هستند. علاوه بر این، دو مرکز سیار در روستاها و مناطقی که مراکز ثابت ندارند فعالیت می کنند و یک مرکز پستی بزرگ نیز به کودکان و نوجوانانی که به مراکز ثابت و سیار دسترسی ندارند خدمات ارائه می دهد.
وی تربیت مربیان و هنرمندانی را که سال ها در کانون های کانون گذرانده اند از افتخارات کانون پرورش فکری دانست و گفت: امروز در بحث آسیب های اجتماعی مدعی هستیم که کودکان و نوجوانانی که در کانون پرورش فکری بوده اند. در مرکز پرورش یافته اند، آسیب های اجتماعی کمتری دارند».
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان افزود: در مراکز مرکز استان 54 حوزه فعالیت برای کانون به ویژه در فصل تابستان و اوقات فراغت تعریف شده است که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.
وی از کانون به عنوان دومین رکن آموزشی در حوزه کودک و نوجوان نام برد که می تواند در کنار آموزش نقش مهم و اساسی ایفا کند و افزود: سیاست ما این است که از حامی به حامی تبدیل شویم.
خیاط زنجانی کانون زبان را از مجموعه های زیرمجموعه کانون پرورش فکری عنوان کرد و اظهار داشت: کانون زبان به عنوان سومین مرکز تخصصی آموزش زبان در کشور شناخته می شود که هفت مرکز در شهر کرمانشاه دارد و به دنبال گسترش این مراکز است. مراکز شهرهای دیگر، ما هم استان هستیم.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته افتی در جذب زبان آموز در مرکز زبان مشاهده نشد، گفت: استان کرمانشاه جزو سه استان برتر جذب زبان آموز بود.
خیاط زنجانی در ادامه به برنامه های تابستانی کانون در تابستان امسال اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 19 هزار و 130 نفر که حدود 10 درصد کودکان و نوجوانان استان هستند در کانون عضویت دارند که در تلاش هستیم این تعداد را به 36 هزار نفر برسانیم.
وی از مهمترین وظایف مرکز استان در اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، برگزاری کارگاه های تخصصی را برشمرد و اظهار داشت: در مرکز کارگاه های تخصصی برای کودکان 5 تا 9 سال و کارگاه های تخصصی برای نوجوانان از 9 تا 18 در مجتمع آفرینش برگزار می شود.
وی از برگزاری 40 کارگاه تخصصی در تابستان امسال خبر داد و گفت: در نظر داریم امسال از تمرکزگرایی فاصله بگیریم و فعالیت کانون ها را در شهرستان ها متمرکز کنیم.
خیاط زنجانی افزایش حضور کودکان در مراکز کانون را امری پسندیده در استان خواند و افزود: امسال تابستان هیجان انگیز کودکان و نوجوانان را در کانون پیش بینی می کنیم.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز از برگزاری کمپین کتابخانه خلاق در استان خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت فرهنگ قصه که می تواند در زمینه تربیت و آموزش کودکان مثمر ثمر باشد امسال با شعار «کرمانشاه سرزمین قصه» شروع به کار کردیم و امیدواریم فرهنگ قصه گویی در همه اقشار جامعه رشد کند.
اضافه شد: پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و زبان اشاره سال گذشته در جشنواره قصه گویی و قصه گویی بزرگسالان اضافه شدند که این نوید می دهد که ممکن است فرهنگ قصه گویی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در سوم خرداد امسال در استان برگزار می شود، ثبت ملی جشنواره قصه گویی کانون است، افزود: این جشنواره به عنوان دومین برند جشنواره قصه گویی در حوزه بین المللی شناخته می شود.
وی خاطرنشان کرد: ثبت نام جشنواره ملی قصه گویی به طور همزمان در پنج نقطه کشور برگزار می شود و جشنواره قصه گویی استان کرمانشاه با محوریت قصه های بومی به ثبت می رسد.
خیاط زنجانی تصریح کرد: با تلاش و کوشش همه نهادهای استان امیدواریم کرمانشاه به عنوان قطب قصه گویی در کشور شناخته شود و در این راستا موضوع ثبت ملی کرمانشاه در جشنواره قصه گویی است. قدم به جلو
این مسئول حضور تماشاخانه سیار از 18 تا 20 تیرماه را یکی دیگر از اتفاقاتی دانست که امسال شاهد آن خواهیم بود و یادآور شد: این رویداد با محوریت مناطق و شهرستان های محروم برگزار می شود.
وی افزود: سال گذشته 9 هزار و 900 کودک و نوجوان در این رویداد شرکت کردند. امسال این طرح در 9 نقطه استان از جمله روانسر، ثلاث باباجانی، بیستون، سنقر، کنگاور و روستای کهریز، محله دولت آباد کرمانشاه انجام می شود. و پارک زنبگ
خیاط زنجانی با بیان اینکه یکی دیگر از رویدادهای مهم استان، اجلاس پیشکسوتان کانون در 25 خردادماه بود، گفت: تاکنون بیش از 400 نفر از اعضای سابق کانون شناسایی شده اند که امیدواریم از توان آنها برای پیشرفت بهره ببریم.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان در ادامه از بزرگداشت استاد محمدجواد محبتی خبر داد و گفت: در راستای توسعه و رشد حوزه شعر کودک و نوجوان، با هماهنگی مرکز ملی، شعر استاد را تعریف می کنیم. محمدجواد محبتی و در همین راستا اولین فراخوان شعر کودک در 14 تیرماه مصادف با روز قلم برگزار شد، مراسم اختتامیه این فراخوان را خواهیم داشت و نشان استاد عشق را تقدیم این عزیزان خواهیم کرد.
به گفته خیاط زنجانی، مرحله اول این فراخوان و امضای آن امسال در سطح منطقه ای با حضور شاعران جوان 12 تا 18 ساله از استان های کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان، همدان، مرکزی و قم برگزار می شود. و امیدواریم در سال آینده توسط کرمانشاه برگزار شود.
او این دعوت را در قالب چهار بخش بین آنها انجام داد. سه بخش ثابت و یک بخش ویژه که شامل طراحی نشان است وجود دارد و گفت: در این فراخوان بزرگسالان نیز می توانند نشان این فراخوان را طراحی کنند.
این مسئول خواستار ارائه شعر در سه بخش شعر کلاسیک، شعر آزاد و بخش ویژه شد که در این بخش نگاهی ویژه به شعر دوکاج و نقد و تحلیل این شعر خواهد بود.
وی آخرین مهلت ارائه آثار در این فراخوان را اول تیرماه سال جاری عنوان کرد و افزود: نوجوانان این گروه سنی می توانند از طریق این سایت kpf.ir اقدام کنند. به این ترتيب، آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنید و در 23 تیرماه همزمان از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.
مدیر کل کانون استان همچنین با اشاره به اینکه از جمله برنامه های کانون، فرآیند شناسایی استعدادهای نوجوانان به عنوان فعال اجتماعی است افزود: با توجه به اینکه سن فعالیت اجتماعی در جامعه کاهش یافته است، حضور و برجستگی نوجوانان نوجوان در این حوزه هاست. فرآیندها می تواند از آسیب های اجتماعی آنها جلوگیری کند.
خیاط زنجانی افزود: در مرحله اول فرآیند استعدادیابی به طور میانگین در هر مرکز 10 نوجوان انتخاب و آزمون علمی استعدادیابی انجام شد و نتایج این آزمون به همراه نظرات مربیان، در پرونده استعدادیابی ثبت شد که امیدواریم از مهر ماه سال جاری در دسترس قرار گیرد، باید برای تمامی اعضای جوان باشگاه انجام شود.
وی تشکیل اطلس فرهنگی اجتماعی را یکی از اتفاقات خوب دانست و تصریح کرد: تمامی مراکز کانون دارای حریم آموزشی هستند و اگر فردی در مناطق 14 گانه کرمانشاه بخواهد فعالیتی در حوزه کودک و نوجوان انجام دهد ما انجامش خواهیم داد. اطلاعات منطقه را در اختیار شما قرار دهد تا فعالیت های خود را به صورت تخصصی و بر اساس توانایی ها و آسیب های احتمالی انجام دهید.
این مسئول همچنین از برگزاری اولین فراخوان تجلیل از کودکان و نوجوانان استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در این فراخوان از 128 کودک و نوجوان سرافراز در سطح ملی و بین المللی تجلیل شد و امسال نیز دومین فراخوان و به کودکان و نوجوانانی که در زمینه های مختلف فعالیت داشته اند، جایزه تعلق می گیرد.
وی یادآور شد: این فراخوان از ابتدای تابستان اعلام می شود و کودکان و نوجوانان می توانند از طریق حضوری و مجازی در کانون حضور پیدا کنند.
خیاط زنجانی در پایان از اجرای طرح هاتف در راستای استعدادیابی در مناطق روستایی و کم برخوردار خبر داد و گفت: بیش از 14 هزار کودک و نوجوان از مناطق کم برخوردار و روستایی تحت پوشش این طرح قرار می گیرند که امیدواریم این طرح تحت پوشش قرار گیرد. تا با حمایت شما شاهد رشد کودکان در این مناطق باشیم.
وی تاکید کرد: هدف اصلی از ارزیابی استعدادهای کودکان و نوجوانان در این مناطق، معرفی آنها به مراکز تخصصی و شکوفایی این استعدادها برای کمک به جامعه است.

خبرنگار: طیبه دولت آبادی

گردآوری شده از فرتاک نیوز

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا