اخبار روز

مهم ترین و جدیدترین خبر در مورد کمک هزینه معیشتی! /تغییرات در آن و روش اجرای آن

به گفته پی ام آپ، علیرضا عسگریان، قائم مقام رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، جزئیات جدید افزایش ۲۰ درصدی کمک هزینه معیشتی ۳ دهک کم درآمد و تغییرات آن و آغاز اجرای آن را شنبه اعلام کرده است.

او به شرکت کردن رسانه ملی وی درباره افزایش ۲۰ درصدی میزان یارانه ۳ دهک اول توضیح داد و اظهار داشت: “۳ دهک اول اولویت اصلی است اما در ماه اول یارانه می‌دهیم و افزایش می‌دهیم. یارانه به جویندگان کمک و توانبخشی اختصاص می‌دهیم.

وی افزود: یعنی در 13 این ماه یارانه مشمولان کمک های اجتماعی و کمیته کمک ما طبق طرح جدید شارژ می کنیم. در واقع متقاضیان جزو 3 دهک هستند و امیدواریم در ماه های آینده همه افراد این 3 دهک تحت پوشش باشند و اگر تصمیم گرفته شود به دهک های بالا سرایت خواهد کرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه یک مددکار اجتماعی در خصوص تعداد مشمولان این 3 دهک گفت: هر دهک بین 2800 تا 2900000 خانوار دارد. یعنی در هر دهک درآمدی 7.8 میلیون نفر داریم. بنابراین مجموع یارانه بگیران ما 78 میلیون نفر است. 24 میلیون نفر در 3 دهک اول درآمدی قرار دارند. مشمولان کمیته امداد و بهزیستی بین ۷ تا ۸.۵ میلیون نفر هستند که تقریبا یک دهم آنها در مرحله اول مشمول طرح هستند.

عسگریان ادامه داد: این طرح کاملا اختیاری است و سرپرست خانوار این یارانه را دریافت می کند، در واقع یارانه به حساب وی واریز می شود. برای روشن شدن موضوع یک خانواده من یک نفر را با یارانه 400 هزار تومانی مثال می زنم. اگر این فرد به فروشگاهی مراجعه کند و شروع به خرید کند، برای دریافت 80 هزار تومان اعتبار بیشتر (20 درصد) باید 320 هزار تومان (70 درصد کل مبلغ یارانه خود) از 11 مایحتاج اولیه را خریداری کند که حساب یارانه او 80هزار تومان، بیشتر باید شارژ شود.

وی خاطرنشان کرد: شیر، پنیر، تخم مرغ، روغن، ماکارونی، برنج، مرغ و … گوشت، گوشت گاو منجمد، حبوبات و قند از این اقلام اساسی است، گفت: برای هر کدام مقدار مشخصی پایه در نظر گرفته می شود. نسبت به تورم ما پوشش می دهیم به عنوان مثال شیر نر 3 لیتر در ماه برای هر نفر. این حجم خروجی مقداری دارد و اگر مشمول تورم باشد، دولت بخشی از این تورم را پوشش می دهد و سعی می کند خود را با تورم عمومی در سال تطبیق دهد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وی تاکید کرد که مردم می توانند یک خودکار یا درصدی از تمام اقلام را خریداری کنند. آنها نمی توانند همان محصول را بخرند. در این صورت دیگر مشمول افزایش 20 درصدی نخواهند شد. مثلاً فردی با تمام اعتبار خود می تواند روغن یا مرغ بخرد، اما در نظر داشته باشید که اگر 70 درصد اعتبار خود را خریداری کند، اعتبار اضافی دریافت می کند که برای خانوار یک نفره 80 هزار تومان است.

عسگریان درباره زمان وصول این مبلغ مازاد گفت: به محض خرید، مبلغ 80 هزار تومان از فرد دریافت می شود و امکان خرید مجدد با آن اعتبار یا دریافت نقدی را دارد. یارانه از پانزدهم تا هفدهم هر ماه اخذ می شود. از روز شنبه سیزدهم خردادماه از یارانه بگیران کمیته امداد و بهزیستی 400 هزار تومان یارانه دریافت می شود و 80 هزار تومان (20 درصد) نیز با توجه به شرایط مقرر از اعتبار بیشتری برخوردار خواهند شد.

وی افزود: به عنوان یک قاعده کلی، فرد یک ماه فرصت دارد تا از اعتبار خود خرید کند. در صورت خرید 320000 تومان از 15 هر ماه تا ساعت 12 ظهر پانزدهم ماه بعد، اعتبار مازاد شارژ و در ماه بعد تکرار می شود.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره فروشگاه هایی که می توانید از آنها خرید کنید نیز بیان کرد: تقریباً شش زنجیره بزرگ تجاری در طرح و سیستم پرداخت این شرکت حضور فعال دارند. سامانه شرکت پرداخت الکترونیکی آنها به سیستم های ما متصل هستند. علاوه بر این، دستگاه های بارکدخوان برای سایر فروشگاه ها نیز نصب شده است. تعداد فروشگاه های دارای بارکد خوان 45 تا 48 هزار و شعب زنجیره ای 9 تا 10 هزار است و پیش بینی می کنیم شعبه های زنجیره ای به 15 هزار و تعداد فروشگاه های انفرادی به 55 هزار برسد.

عسگریان افزود: به مردم پیشنهاد می کنم اپلیکیشن «شام» را نصب کنند. از این طریق می توانند اعتبار خود را ببینند و لیست فروشگاه ها را ببینند. نصب این سیستم برای فروشگاه ها اجباری است، اما برای عموم مردم اختیاری است و ابزاری قدرتمند برای یافتن و خرید فروشگاه ها بدون گم شدن است.

به گفته وی نیازی به خرید برند خاصی نیست و می توان انواع برندها را خریداری کرد. این 11 مورد دارای قیمت مصوب هستند تنبیه قیمت های خود را زیر نظر داشته باشید


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا